تبیان، دستیار زندگی

مراسم بزرگداشت آیت الله نصرالله شاه آبادی با حضور مراجع، علما، طلاب و اقشار مختلف مردم در قم برزگرار شد

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی: سیره اخلاقی و اجتماعی مرحوم شاه آبادی الگو است/ طراحان ماجرای "حجاب اجباری" تا جامعه را برهنه نکنند آرام نخواهند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مراسم بزرگداشت آیت الله شاه آبادی
مراسم بزرگداشت درگذشت مرحوم آیت‌الله حاج شیخ «نصرالله شاه‌آبادی» با حضور مراجع عظام، علماء اعلام، مسؤولین نظام، طلاب حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم شهیدپرور در قم برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه چهارشنبه 23 اسفند 1396 در مسجد اعظم برپا گردید مداحان اهل بیت(ع) به قرائت قرآن و ذکر مصائب پرداختند و حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین حسینی قمی» به سخنرانی کرد.

حجت الاسلام حسینی قمی در معرفی مرحوم نصرالله شاه آبادی، اشاره کوتاهی به خاندان پدری و مادری وی کرد و گفت: جد پدری ایشان «میرزا محمدجواد شاه آبادی» اجازه اجتهاد از صاحب جواهر داشت؛ و جد مادری آن فقید سعید «حاج سید صادق روحانی» شاگرد شیخ مرتضی انصاری(ره) بود. عبادت، علم، جهاد و خدمت به خلق از آن اجداد پدری و مادری به فرزندان این خاندان، و از جمله به آیت الله نصرالله شاه‌‌آبادی، به ارث رسیده است.

وی با اشاره به شخصیت پدر آن مرحوم گفت: آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی، یک فقیه، فیلسوف و عارف بزرگ بود که امام خمینی(ره) نزد ایشان شاگردی کردند و درباره ایشان فرمودند: "خدا می داند که من در تمام عمرم شخصی ندیدم که روحی به لطافت ایشان داشته باشد".

حسینی قمی ادامه داد: بنده شمردم که امام راحل(ره) در کتاب "چهل حدیث" خود، بیست بار نام این استاد را می آورند و از ایشان با این لقب یاد می کنند که "روحی فداه".

وی افزود: امام خمینی(ره) در پیام تسلیتی که به مناسبت شهادت آیت الله شهید مهدی شاه آبادی صادر کردند نوشتند: "فرزند برومند شیخ بزرگوار ما بود، که حقاً حق حیات روحانی به اینجانب‏‎ ‎‏داشت، که با دست و زبان از عهدۀ شکرش برنمی آیم."

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: به نظر من، امام راحل(ره) علاوه بر استفاده های علمی و عرفانی، حتی روحیه جهاد و مبارزه خود را نیز از آن استاد بزرگ گرفتند.

حجت الاسلام حسینی قمی همچنین به ذکر نکاتی از سیره اخلاقی و اجتماعی مرحوم نصرالله شاه آبادی مانند خوش اخلاقی، ساده زیستی، مردمداری، صله رحم و انقلابی گری پرداخت.

مراسم بزرگداشت آیت الله شاه آبادی
وی سپس این حدیث از امام جعفر صادق علیه السلام را قرائت کرد که: "إِذَا رَأَیْتُمُ اَلْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْیَاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَى دِینِكُمْ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَیْ‏ءٍ یَحُوطُ مَا أَحَبَّ؛ هر گاه دیدید که عالمی دوست‏دار دنیا است او را نسبت به دین خود متهم دانید (بدانید دینداری اش حقیقى نیست)، زیرا هر كس چیزى را دوست دارد گرد همان محبوب خود می گردد".

حسینی قمی گفت: مرحوم شاه آبادی در ابتدای جوانی و در حالی که از مال دنیا چیزی نداشت به نجف اشرف رفت و با توسل به امیرالمؤمنین(ع) تحصیل در آنجا را آغاز کرد و در مدت بیست سال حضور در آن حوزه، از هیچکدام از مراجع تقلید شهریه نگرفت. ایشان بیست سال در دروس فقه، اصول و تفسیر مرحوم آیت الله العظمی «خویی» حاضر شد. همچنین از حضرات آیات امام خمینی(ره)، سید عبدالهادی شیرازی، شیخ حسین حلی و دیگر استادان بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف استفاده کرد.

وی تأکید کرد: ایشان پس از بازگشت به ایران، با مردم همنشین شد و وضعیت زندگی او تا پایان حیاتش هیچ تغییری نکرد؛ در حالی که اگر اراده می کرد می توانست بهترین وضع را برای خود ایجاد کند.

این نویسنده اسلامی همچنین بخش هایی از کتاب زندگینامه آیت الله شاه آبادی را قرائت کرد و جوانان را به مطالعه این کتاب و درس گرفتن از زندگی آن مرحوم به عنوان یک الگو دعوت کرد.

مراسم بزرگداشت آیت الله شاه آبادی
حجت الاسلام حسینی قمی با ذکر خاطراتی از حسن خلق و مردمداری آن فقید سعید گفت: در خانه مرحوم شاه آبادی همواره باز بود. با آن سن و سال، تا همین اواخر شخصاً به تلفن همراه خود پاسخ می داد و در خدمت مردم بود. در صله رحم زبانزد بود و حتی برخی از فامیل می گفتند که ایشان را از نزدیکترین نزدیکانمان بیشتر می بینیم. حتی لوطی ها و اهالی قهوه خانه نیز مجذوب ایشان می شدند و تحت تأثیر همنشینی با او، از محرمات جدا و به فرایض می پرداختند.

این استاد حوزه علمیه، "انقلابیگری" را از نکات برجسته زندگی آیت الله شاه آبادی خواند و گفت: ایشان از کسانی بود که امضایشان پای اعلامیه های صادره در حمایت از امام(ره) و انقلاب به چشم می خورد.

وی تأکید کرد: البته انقلابی بودن فقط به صدور آن اعلامیه ها نیست، بلکه به این است که انسان تا آخر پای امضای خود بماند؛ و مرحوم حاج شیخ نصرالله شاه آبادی اینگونه بود.

حسینی قمی همچنین با اشاره به دغدغه های آن مرحوم درباره اجرای دستورات خداوند و احکام اسلام در جامعه، از سخنانی که این روزها درباره "حجاب اجباری" می شود انتقاد کرد و خطاب به مطرح کنندگان این مباحث گفت: این روسری هم مال شما؛ اما بدانید کسانی که دنبال این کارها هستند تا جامعه ایرانی را به آن نوع از برهنگی که امروزجوامع اروپایی گرفتار آن هستند دچار نکنند آرام نخواهند نشست. "وَلَن تَرضىٰ عَنكَ الیَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم؛ هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی". (سوره بقره، آیه ۱۲۰)

وی همچنین با انتقاد از سازوکار ربوی بانک ها و صندوقهای مالی و اعتباری هم گفت: از دیگر خدمات آیت الله شاه آبادی این بود که نسبت به این وضع ساکت نبود و برای مبارزه با رباخواری و وضع نامناسب بانک ها فریاد می زد.

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به علاقه وافر آن مرحوم به اهل بیت(ع)، سخنان خود را با ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهراء(س) و سیدالشهداء(ع) به پایان برد.


منبع: خبرگزاری ابنا