تبیان، دستیار زندگی

آیا اهل سنت به ظهور منجی اعتقاد دارند؟

تنها تفاوتی كه اهل سنت با شیعیان دارند این است كه آنها نوعاً تولد حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ را انكار می كنند و می گویند شخصیتی كه پیامبر اسلام از قیام او پس از غیبت خبر داده هنوز متولد نشده و در آینده تولد خواهد یافت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت مهدی

موارد اعتقاد به مهدویت در بین اهل سنت بسیار فراوان است که ما نمونه هایی از آن را نقل می کنیم:

۱- دكتر محمّد احمد اسماعیل مقدّم در كتاب المهدىّ وفقه أشراط الساعة درباره مهدویت می گوید:  ایمان به این امور از لوازم شهادت به رسالت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله است؛ تصدیق این امور از مستلزمات ایمان به روز قیامت است، زیرا از جمله علائم قیامت خروج مهدى علیه السلام است كه قبل از برپایى قیامت تحقق خواهد یافت و همان گونه كه اعتقاد به معاد و برپایى قیامت لازم هست، اعتقاد به علائم آن نیز واجب است.

۲- شیخ ناصرالدین البانى وهابى مى‌‏گوید: «عقیده به خروج مهدى علیه السلام عقیده‏‌اى است ثابت و متواتر كه از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله رسیده و ایمان به آن واجب است، زیرا این عقیده از امور غیبى است كه ایمان به آن از صفات متقین در قرآن شمرده شده است ...».[۱]

۳- هم چنین عبدالمحسن بن حمد عباد استاد دانشگاه مدینه منوّره مى‏گوید: «تصدیق و اعتقاد به قضیه مهدویت در زمره ایمان به رسالت پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله است، زیرا از آثار ایمان به پیامبر صلى الله علیه و آله تصدیق او در امورى است كه به آن خبر داده و داخل در ایمان به غیبى است كه خداوند متعال مؤمنان را به جهت ایمان به آن مدح كرده است؛ آن جا كه مى‌‏فرماید الم* ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ ... «بقره آیات ۱- ۳.»؛ الف، لام، میم، این است كتابى كه در حقانیت آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است. آنان كه به غیب ایمان دارند ...»[۲]

۴- حافظ ابن حجر عسقلانى‏ می گوید:  اخبار به حد تواتر دلالت دارد بر اینكه مهدى از این امت (اسلام) است و به راستى عیسى بن مریم از آسمان فرود مى‌‏آید و پشت سر او به نماز مى‌‏ایستد.»[۳]

۵- قاضى شوكانى‏ می گوید:  احادیث مهدى بدون شك و شبهه متواتر است، بلكه عنوان تواتر بر كمتر از این مقدار از این احادیث نیز صدق مى‌‏كند؛ آن هم با تمام اصطلاحاتى كه در علم اصول در رابطه با تواتر و خبر متواتر آمده است.»[۴]

۶- ابن حجر هیثمى‏ مى‏‌گوید:  احادیثى كه در آن اشاره به ظهور مهدى است بسیار زیاد و به حد تواتر است.»[۵]
۷- علامه مناوى‏ مى‌‏گوید: اخبار مهدى زیاد و مشهور است؛ به حدى كه جماعتى درباره این احادیث تألیفات مستقلى دارند.»[۶]

۸- تفتازانى‏ مى‌‏گوید: از جمله امورى كه ملحق به باب امامت مى‌‏شود خروج مهدى و نزول عیسى است، كه این دو از علائم قیامت است و در این باره خبرهاى صحیحى رسیده است.»[۷]

۹- قرمانى دمشقى‏ مى‌‏گوید:  علما بر این امر اتفاق كرده‌‏اند كه مهدى همان قیام كننده در آخرالزمان است و اخبار ظهور آن حضرت علیه السلام یكدیگر را تأیید مى‌‏كنند و روایات بر اشراق نورش دلالت دارند، و به زودى ظلمت و تاریكى شبها و روزها به روشنایى وجود او منوّر خواهد شد و تاریكى‏ها به رؤیت و دیدار او همانند بیرون آمدن صبح از ظلمت شب از میان خواهد رفت. عدل او در افق‏ها سیر خواهد كرد و پر نورتر از ماه منیر در مسیرش خواهد بود.»[۸]

۱۰- مباركفورى‏ مى‌‏گوید: بدان كه مشهور بین تمام مسلمانان در طول زمان‏ها این است كه به طور حتم در آخرالزمان شخصى از اهل‏بیت علیهم السلام ظهور خواهد كرد كه دین را تأیید كرده، عدل را میان جامعه ظاهر مى‌‏كند و مسلمانان به دنبال او مى‏روند و او بر ممالك اسلامى سلطه پیدا خواهد نمود. و او مهدى نامیده مى‌‏شود.»[۹]
۱۱- شبیه این عبارت نیز از شیخ منصور على ناصف رسیده است.[۱۰]

به همین مضمون در كلمات بزرگانى دیگر از علماى اهل سنت نیز مطالبى مى‌‏یابیم كه موارد ذیل از آن جمله است:

۱۲. برزنجى، الإشاعة لأشارط الساعة، ص ۸۷.
۱۳. ابن تیمیه حرانى، منهاج السنة النبویة، ج ۴، ص ۲۱۱.
۱۴. سید احمد زینى دحلان، الفتوحات الاسلامیه، ج ۲، ص ۳۲۲.
۱۵. أبوالأعلى مودودى، البیات، ص ۱۱۶.
۱۶. أبوطیب قنوجى، الاذاعة، ص ۵۳.
۱۷. دكتر عبدالعلیم عبدالعظیم بستوى، المهدى المنتظر فى الأحادیث‏ الصحیحة، ص ۳۶۰.
۱۸. شیخ عبدالمحسن بن حمد العباد، عقیدة أهل السنة و الأثر فى المهدى المنتظر.
۱۹. شیخ عبدالعزیز بن باز، مجله جامعة الاسلامیة.
[برگرفته از کتاب  شیعه شناسى و پاسخ به شبهات، على اصغر رضوانى‏، ج‏۲، ص: ۱۹۸ به بعد]

پی نوشت:
[۱]. مجله تمدن اسلامى، شماره ۲۲، ص ۶۴۳.
[۲]. مجله جامعه اسلامیه، شماره ۳.
[۳]. فتح البارى، ج ۵، ص ۳۶۲.
[۴]. ابراز الوهم المكنون، ص ۴، به نقل از رساله التوضیح شوكانى.
[۵]. صواعق المحرقه، ج ۲، ص ۲۱۱.
[۶]. فیض القدیر، ذیل حدیث ۹۲۴۵.
[۷]. شرح مقاصد، ج ۲، ص ۶۲.
[۸]. اخبار الدول و آثار الاول، ج ۱، ص ۴۶۳.
[۹]. تحفة الاحوذى بشرح جامع الترمذى، مباركفورى، شرح حدیث ۲۳۳۱.
[۱۰]. التاج الجامع للأصول، ج ۵، ص ۳۱۰.

 منبع : شهرسوال
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.