تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به زندگی استیون

ناگفته‌هایی از استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ یکی از منتقدان ترامپ و سیاست‌های وی بود و در این باره معتقد بود؛ ترامپ یک عوام فریب است که دلیل این همه شهرت وی را نمی‌توان درک کرد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استیون
استیون هاوکینگ Stephen Hawking در سال 1942 در انگلیس به دنیا آمد. وی فیزیک‌دان نظری، کیهان شناس، نویسنده و مدیر تحقیقات مرکز کیهان شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. این فیزیکدان و کیهان شناس مشهور جهان در سال 1963 به بیماری "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک" یا خواب اندام مبتلا شد و توانایی حرکت دادن اندام های خود و حتی سخن گفتن را از دست داد.

ادامه زندگی وی از دیدگاه پزشکان یک شگفتی به حساب می آمد؛ زیرا افراد مبتلا به این بیماری خاص معمولا پس از مدت کوتاهی فوت می کنند. این بیماری رفته رفته تمام بدن او را در بر گرفت. با این حال معلولیت شدید وی مانعی برای تلاش و کوشش در راستای فراگیری و پیشبرد علم نبود. علیرغم معلولیت شدید، وی موفق به کسب جوایز علمی مختلفی شد.(1)

استیون و ترامپ

وی یکی از منتقدان ترامپ و سیاست‌های وی بود که دراین باره نیز معتقد بود که ترامپ یک عوام فریب است که دلیل این همه شهرت وی را نمی‌فهمم! ترامپ که تا چند سال پیش هیچ سابقه فعالیت سیاسی‌ای نداشت و تنها به واسطه ثروت زیاد، فعالیت در زمینه ساخت و ساز و صنعت سرگرمی شناخته شده بود، توانسته با دادن شعارهای غیرمعمول و بر خلاف پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان به پیروزی برسد.

"استیون هاوکینگ" فیزیکدان، نظریه‌پرداز و کیهان‌شناس معروف انگلیسی پس از چهل سال فعالیت علمی و تحقیقاتی درگذشت.



ضعف تحصیلی استیون

شاید بنظر بسیاری افراد، پروفسور هاوکینگ، فردی بوده است که از کودکی با هوشی سرشار همواره نمرات بالایی را کسب می‌کرده و جزو شاگردان ممتاز بوده است اما حقیقت این نیست. او در دوران مدرسه دانش‌آموز زرنگی نبود و از زیر بار تکالیف خود شانه خالی میکرد. در ۹ سالگی، هاوکینگ جزو بدترین‌ دانش‌آموزان کلاس بود و به زحمت توانست این دوران را پشت سر بگذارد. با این وجود از کودکی علاقمند بود بداند دستگاه‌ها چگونه کار می‌کنند، دستگاه‌هایی مثل رادیو و ساعت را باز می‌کرد تا درون آن‌ها را ببیند، اگرچه در جمع کردن آن‌ها مهارتی نداشت. به علت همین روحیه‌ی کنجکاو با وجود نمرات ضعیف، معلمانش او را انشتین خطاب می‌کردند. سرانجام نمرات ضعیف برای استیون جوان مشکل ساز شد، پدرش قصد داشت او را به آکسفورد بفرستد اما پول کافی نداشت بنابراین استیون برای گرفتن بورس تحصیلی در امتحانات شرکت کرد که خوشبختانه با گرفتن نمره‌ی کامل در درس فیزیک توانست در آکسفورد پذیرفته شود.(2)

خطای علمی استیون

بی‌شک مثال معروف درخت هرچه پر بارتر، افتاده‌تر است را شنیده‌اید، حتی هاوکینگ نابغه نیز اشتباه می‌کند، اما به اشتباهش اعتراف می‌کند. سال ۱۹۹۷ هاوکینگ و یکی از همکارانش در مورد سیاه‌چاله‌ها شرط ‌بندی کردند.

جاذبه‌ی سیاه‌چاله‌ها آنقدر قوی است که حتی نور هم نمی‌تواند از آن فرار کند و چون هیچ نوری از سیاه‌چاله بیرون نمی‌آید، کاملاً سیاه به نظر می‌رسد. با این حال در سال ۱۹۷۵ هاوکینگ پیشنهاد کرد که سیاه‌چاله‌ها کاملاً سیاه نیستند و از آن‌ها پرتوهای انرژی ساطع می‌شود یا به اصطلاح سیاه‌چاله‌ها بخار می‌شوند. همچنین هاوکینگ گفت اطلاعاتی که به درون سیاه‌چاله فرو می‌ریزند برای همیشه از بین می‌روند که این ایده در تضاد با قوانین مکانیک کوانتومی بود و به همین دلیل آن را پارادوکس اطلاعات نامیدند. در سال ۱۹۹۷ فیزیکدان نظری آمریکایی جان پرسکیل به این نتیجه رسید که اطلاعات از درون سیاه‌چاله می‌تواند فرار کند و در نتیجه قوانین فیزیک کوانتوم قابل شکستن نیستند، او و هاوکینگ بر سر این موضوع با هم شرط‌بندی کردند.

در سال ۲۰۰۴ در یک کنفرانس علمی هاوکینگ اعتراف کرد که آن زمان در اشتباه بوده است، او گفت به دلیل اینکه در سیاه‌چاله‌ها بیشتر از یک توپولوژی وجود دارد و یکی از این توپولوژی‌ها می‌تواند اطلاعاتی را که بقیه توپولوژی‌ها کسب کرده‌اند را منتشر کند بنابراین اطلاعات در سیاه‌چاله از دست نخواهد رفت.

ستاوردهای علمی

مهم‌ترین دستاوردهای علمی زندگی استیون هاوکینگ عبارتند از:

سال 1966
دوره دکتری خود را تکمیل کرده و از کالج گانویل و کیزِ دانشگاه کمبریج بورسیه دریافت کرد. او بر روی تکینگی‌ها در نظریه نسبیت عمومی کار می‌کند و ایده‌هایش را در مطالعه سیاه‌چاله‌ها پیاده می‌کند.

سال 1968
او کتاب «ساختار بزرگ‌مقیاس فضا – زمان» را منتشر کرد.

سال 1970
او دست یافت که می‌توان با استفاده از نظریه کوانتوم و نسبیت عمومی می‌توان تابش سیاه‌چاله‌ها را نشان داد.

سال 1973
او به گروه ریاضیات کاربردی و فیزیک نظریِ دانشگاه کمبریج ملحق می‌شود. او دست می‌یابد که سیاه‌چاله‌ها هم می‌توانند انرژی و ذرات را به فضا ساتع کنند و حتی امکان انفجار سیاه‌چاله هم وجود دارد. این مقاله در ژورنال «نِیچِر» در همان سال به چاپ رسید و به نظریه تابش هاوکینگ مشهور شد.

سال 1976
او برآورد می‌کند زمانی که یک سیاه‌چاله تشکیل می‌شود، از خود انرژی ساتع کرده و از جرمش کم می‌شود. این تابش هیچ اطلاعاتی از ماده داخل سیاه‌چاله به دست نمی‌دهد و به محض اینکه ناپدید شود، تمام اطلاعات را با خود از بین می‌برد.

سال 1988
او کتاب «تاریخچه زمان: از انفجار بزرگ تا سیاه‌چاله‌ها» را منتشر می‌کند. این کتاب از جمله کتاب‌های پرفروش در سراسر دنیا بود.

سال 1993
کتاب «سیاهچاله‌ها، جهان‌های کوچک، و مقالات دیگر» که مجموعه‌ای از مقالات علمی او است به چاپ می‌رسد.

سال 1998
کتاب «جهان استیون هاوکینگ» که در مورد اساس وجود ما است به چاپ می‌رسد.

سال 2001
کتاب مشهور خود «جهان در پوست گردو» را در انگلستان چاپ می‌کند. این کتاب دستاوردهای اخیر فیزیک را در زبانی ساده به خواننده توضیح می‌دهد.

سال 2002
او کتاب «تئوری همه چیز: منشا و سرنوشت کیهان» را به چاپ می‌رساند. این کتاب به پیچیده‌ترین نظریه‌های فیزیک در گذشته و حال می‌پردازد.(3)

مرگ استیون

"استیون هاوکینگ" فیزیکدان، نظریه‌پرداز و کیهان‌شناس معروف انگلیسی پس از چهل سال فعالیت علمی و تحقیقاتی درگذشت. فرزندان وی در بیانیه‌ای اعلام کردند پدرشان در ۷۶ سالگی در اوایل روز چهارشنبه در منزل شخصی‌اش در کمبریج فوت کرده است.

پی‌نوشت:

1. استیون هاوکینگ درگذشت، باشگاه خبرنگاران جوان، 1396
2. ۱۰ حقیقت در مورد پروفسور استیون هاوکینگ، زومیت، 1393
3. مهم‌ترین دستاوردهای علمی استیون هاوکینگ، پایگاه خبری فرادید، 1393