تبیان، دستیار زندگی
این‎ نمایشگاه‎، از امروز تا سوم تیرماه سال‌جاری، با همكاری‎‎ مشترک‎ وزارت‎‎ هنر، میراث و فعالیت‌های فرهنگی‎ ایتالیا و موزه‎ی هنرهای شرقی این کشور و رایزنی‎‎‎ سفارت‎ جمهوری‎ اسلامی ایران‎ در رم برپا خواهد بود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوه‌های پنج‌هزار ساله‌ی ایران

جلوه‌های پنج‌هزار ساله‌ی ایران

نمایشگاه "جلوه‌های پنج‌هزار ساله‌ی ایران" در موزه‌ی ملی هنرهای شرقی ایتالیا در شهر رم، گشایش یافت.

این‎ نمایشگاه‎، از امروز تا سوم تیرماه سال‌جاری، با همكاری‎‎ مشترک‎ وزارت‎‎ هنر، میراث و فعالیت‌های فرهنگی‎ ایتالیا و موزه‎ی هنرهای شرقی این کشور و رایزنی‎‎‎ سفارت‎ جمهوری‎ اسلامی ایران‎ در رم برپا خواهد بود.

در این‌ نمایشگاه‌ به‌همراه برخی از آثار مینیاتور محمدباقر آقامیری و آثار خوش‌نویسی کامران حسین‌پور کوهستانی، پوشش‌ زنان‌ قوم‌ها‌ و نیز برخی از جواهرات و تزیینات ایرانی که قدمت برخی از آن‌ها به‌ دوره‌ پیش‌ از اسلام‌ بازمی‌گردد‌، برای نخستین‌بار به‌نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

در مراسم گشایش نمایشگاه "جلوه‌های پنج‌هزار ساله‌ی ایران" که برخی از شخصیت‌های فرهنگی و ایران‌شناسان ایتالیایی و نیز جمع زیادی از دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی حضور داشتند، غلامرضا دلشادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابوالفضل زهره‌وند - سفیر جمهوری اسلامی ایران - در رم به‌سخنرانی پرداختند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: بر پایی این نمایشگاه نماد بارزی از تعهد و مسوولیت‌پذیری دو فرهنگ كهن ایرانی و ایتالیایی و برخاسته از سابقه درخشان تمدن‌سازی این دو كشور در قبال انسان هزاره سوم است.

زهره‌وند افزود: متأسفانه در آستانه ورود به این قرن با پدیده زشتی به نام افراط‌گرایی مذهبی، قومی و جریانات مطلق‌انگار و سلطه‌طلبی مواجه هستیم که ارمغان تلاش‌های آنان تا این مرحله حاصلی جز گسترش ترور و خشونت سازمان یافته و جنگ و ویرانی نداشته و با نفی تفاوت‌ها و آزادی انتخاب انسان‌ها برای چگونه زیستن و چگونه بودن، همچنان بر طبل جنگ میان ملت‌ها می‌کوبند.

وی اضافه کرد: وجه مشخصه جوامع انسانی در عصر حاضر، مطالبه مشاركت فعال در اداره جامعه، تعامل و ارتباط روان و بی‌مانع با جوامع گوناگون، بر پایه به‌رسمیت‌شناخته‌شدن تفاوت‌ها و ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی، قومی، نژادی و تاریخی است، كه بی‌شك اهدافی چون رسیدن به‌عدالت، آزادی و امنیت پایدار، پشتوانه چنین مطالباتی ‌خواهد بود.

زهره‌وند تاكید كرد: به‌رسمیت‌شناخته‌شدن تفاوت‌ها، به‌معنای به‌رسمیت‌شناختن زیبایی‌ها است، چراكه شرط آشنایی و شناخت، وجود تفاوت است و تفاوت خود بستر تمایل به آشنایی و حركت درمیاانسان‌هاست و عشق در چنین بستری است كه ظهور یافته و انسان به‌عرصه ابتكار و آفرینش وارد می‌شود.

وی گفت: من به‌عنوان نماینده مردمی کهن، با سهم درخشان چند هزار ساله در معماری تمدن بشری، بر خود واجب می‌دانم تا شمه‌ای از نگاه و دریافت این مردم صلح‌دوست، نجیب و درعین‌حال سلحشور را از پوشش و حجاب بیان نمایم که بی‌شک نوعی از تفاوت در نگاه به هستی و آفرینش را در خود خواهد داشت.

سفیر ایران در رم در ادامه گفت: ایران امروز طلایه‌دار تداوم فرهنگ و هویت ایرانی در هزاره جدید است و با به‌رسمیت شناختن تفاوت‌ها معتقد است كه عدالت و معنویت، جاده رسیدن به صلح و امنیت جهانی است و شروع این جاده از نقطه‌ای آغاز می‌شود به نام خانواده كه خالق آن موجود شریف و مقدسی است به نام زن .

زهره‌وند اضافه كرد: ایران همواره در همیشه اعصار تاریخ، به‌عنوان ملتی موحد و پایبند به باورهای قدسی شناخته‌شده و پوشش و حجاب همواره به‌عنوان مشخصه ملی این مردم مطرح می‌باشد. ریشه چنین صفتی را باید در جهان‌بینی ایرانی و نوع نگاه او به خداوند، زن، امنیت و خانواده جست‌وجو كرد

وی تصریح کرد: درجهان‌بینی توحیدی ایرانیان، مفهوم امنیت درمعنای عام آن در خانواده آفریده می‌شود و خانواده خود در سایه حضور و محوریت زن شكل گرفته و تداوم می‌یابد و لذا با چنین نگرش و رویكردی است كه زن از جایگاه احترام‌آمیز و قداست‌گونه برخوردار شده و مفهوم احترام همانند مفهوم زیبایی یك‌جا در ساحت زن نقش یافته و متجلی می‌شود، چراكه نوع پوشش و حجاب شرط پایداری و بقای این تجلی و همراه‌سازی تعامل احترام‌آمیز جامعه با زن خواهد بود كه بیانگر مفهومی به نام نجابت است.

زهره‌وند در پایان تأکید کرد: امروز ما این فرصت را می‌یابیم تا گوشه‌ای از سیر تطور لباس در جامعه زنان ایرانی را نظاره كنیم و از این رهگذر با فرهنگ و جهان‌بینی و زیبایی‌خواهی زن ایرانی معرفت یابیم، معرفتی كه می‌تواند نزدیكی هرچه‌بیشتر دو فرهنگ دیرینه را برای مسوولیت‌های جدید تاریخی درپی داشته باشد.

مطالب مرتبط :

هنر