تبیان، دستیار زندگی

چرا رگ‌ های ما آبی به نظر می‌ رسند؟

خون به رنگ قرمز است و یک جراح هم به شما خواهد گفت که رگ های ما هم قرمز هستند. ما وقتی از روی پوست آنها را می بینیم، به رنگ آبی دیده می شوند. جواب به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثلا اینکه چشمان شما رنگ را چگونه درک می کنند؛ وقتی نور با بدنتان تماس برقرار می کند، چه رفتاری دارد؛ و برخی ویژگی‌های خاص خون در این عامل دخیل هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
چرا رگ‌ های ما آبی به نظر می‌ رسند؟
به گزارش بیگ بنگ، نور به صورت باریکه حرکت می کند. فاصله میان هر باریکه (میان موج) را طول موج می نامند. رنگ‌ های مختلف نور امواجی با طول مختلف دارند. نور قرمز طول موج بلندی دارد (تقریبا ۷۰۰ نانومتر)، در حالی که نور بنفش طول موج کوتاهی دارد (تقریبا ۴۰۰ نانومتر) و بقیه طیف به صورت زیر پراکنده شده است:
ما وقتی چیزی را با رنگ خاصی می بینیم که نور آن رنگ به چشم ما برخورد کرده باشد؛ یا به طور مستقیم از یک منبع نور یا بازتاب آن از یک سطح. برای اینکه درک کنیم رگ‌ هایمان به چه رنگی ظاهر می شوند، باید به این فکر کنیم که وقتی طول موج‌ های مختلف نور به پوست ما برخورد می کنند، چه اتفاقی برایشان می افتد، تا چه اندازه می توانند به پوست ما نفوذ کنند و وقتی به رگ‌ های ما نفوذ کنند، دستخوش چه تغییراتی می شوند. نوری که در طول روز به پوست ما برخورد می کند، اساسا سفید است و ترکیبی از تمامی طول موج‌ های مرئی می باشد. اما برای توضیح اینکه چرا رگ‌ هایمان آبی دیده می شوند، باید فقط به انتهای آبی و قرمز طیف نگاه کنیم.
نور قرمز طول موج بلندی دارد و این بدان معناست که احتمال تغییر شکل آن توسط مواد اندک است و می تواند با راحتی بیشتری حرکت و نفوذ کند. نور قرمز می تواند به خوبی به درون پوست و بافت های بدن نفوذ کند و تا ۵ اِلی ۱۰ میلی متر زیر پوست راه پیدا کند؛ یعنی جایی که رگ‌ های زیادی وجود دارند. وقتی نور قرمز به رگ ها راه می یابد، هموگلوبین آن را جذب می کند. هموگلوبین‌ ها پروتئین هایی هستند که خون ما را به رنگ قرمز در می آورند. اگر نور قرمزی را بر بازویتان بتابانید، شاهد بازتاب مقداری نور قرمز خواهید بود و خطوط تاریکی که رگ ها در آن ها جای دارند، نیز دیده خواهند شد. این پدیده به پرسنل پزشکی کمک می کند تا با تاباندن نور قرمز و گاهی اوقات نور مادون قرمز بر روی بازو، خون بگیرند.
چرا رگ‌ های ما آبی به نظر می‌ رسند؟
نور آبی طول موج کوتاهی دارد (تقریبا ۴۷۵ نانومتر) و راحت تر از نور قرمز پراکنده شده یا تغییر شکل می دهد. چون به راحتی پراکنده می شود، تا فاصله زیادی هم به درون پوست راه نمی یابد و شاید عمق نفوذ آن به یک میلی‌ متر هم نرسد. وقتی نور آبی به پوست برخورد می کند، قسمت اعظم آن منحرف می شود. اگر نور آبی را بر روی پوست‌ تان بتابانید، آنچه می بینید، اساسا پوست آبی است و پیدا کردن رگ‌ ها سخت می شود. شاید دیده‌اید که از نور آبی در جاهایی مثل دستشویی‌ های عمومی استفاده می شود تا از تزریق مواد مخدر به درون رگ جلوگیری شود.
پس، حالا تصور کنید نور قرمز و نور آبی به یکباره روی پوست‌ تان تابانده می شود، همان چیزی که وقتی نور سفید قرار می گیرید، اتفاق می افتد. شما شاهد بازتاب ترکیبی از رنگ‌های قرمز، آبی و سایر رنگ‌ ها خواهید بود. شما رگ‌ ها را به رنگ قرمز کمرنگ خواهید دید و رنگ آبی نسبتا زیاد به چشم‌ تان خواهد آمد. این نشان می دهد که رگ‌های شما در مقایسه با دیگر قسمت‌ های بدنتان، به رنگ آبی دیده خواهد شد.
جالب اینجاست که بسته به عمق و ضخامت رگ‌ ها، این اثر متغیر خواهد بود. رگ‌ های خیلی باریکی که به قسمت سطح نزدیک‌ اند، آبی دیده نخواهند شد. رگ‌ های آبی در افرادی که پوست رنگ پریده‌ ای دارند، با شدت بیشتری دیده خواهند شد. این عامل منجر به پیدایش عبارت «خون آبی» برای اشراف زاده‌ های اروپایی در قرن نوزدهم شد. رگ‌ های این در زیر پوست به رنگ آبی ظاهر می شد.


منبع: https://bigbangpage.com