تبیان، دستیار زندگی

درباره فیلم های جدید سینما

نوروز 97چه ببینیم؟

از امروز فیلم های نوروزی روی پرده سینماها می روند. در این ترکیب همه جور فیلم یافت می شود. این گزارش می تواند شما را در انتخاب فیلم مورد نظر کمک کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
لونه زنبور

به وقت شام / ابراهیم حاتمی کیا

قصه فیلم «به وقت شام» درباره یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی است که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. خلبان و کمک‌خلبان هواپیما یک پدر و پسر هستند. آنها قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. با پرواز هواپیما گروهی از اعضای داعش که در جمع مسافران حضور دارند فضای هواپیما را متشنج می کنند و به دنبال حرکات آن ها اتفاقاتی می افتد که ادامه پرواز را مختل می کند. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام می افتند و به اسارت داعش‌ درمی‌آیند... «به وقت شام» سعی کرده رویی تازه از داعش نشان دهد.

هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی فیلم «به وقت شام» هستند که در نقش پدر و پسر ظاهر شده اند.حمیدیان در نقش پسر حجازی فر به نوعی تکرار شخصیت هایی است که در دیگر آثار حاتمی کیا نقش نسل جوان پرسشگر داستان را برعهده داشتند. بازی اش برون روز است و از پس نقش بخوبی برآمده.

فِراری/ علیرضا داود نژاد

ایده ساخت فیلم بر اساس یک اتفاق واقعی شکل گرفته است و نویسنده و کارگردان به آن شاخ و برگ داده اند.«فراری» داستان دختری است (ترلان پروانه) که از رشت به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با خودروی فِراری هشت میلیاردی،عکس یادگاری بگیرد. دختر شهرستانی برای عملی کردن هدفش از یک راننده تاکسی (محسن تنابنده) کمک می گیرد. فیلم داستانی گیرا و جذاب دارد و مخاطب را تا آخر به سرگرم می کند.

فیلم دو بازیگر اصلی دارد و قصه بر دوش آن ها است: محسن تنابنده و ترلان پروانه. به بازی پروانه ایرادهایی وارد است اما توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد. در مقابل محسن تنابنده یکی از بهترین بازی های کارنامه اش را به نمایش گذاشته است؛ یک راننده تاکسی مرموز که کم کم ابعاد شخصیتی اش رونمایی می شود. کاراکتر او به اندازه کافی ملاحت دارد و استفاده از لهجه قمی بر جذابیت آن افزوده. تنابنده در جشنواره سال پیش برای این نقش سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول را بدست آورد.سیامک صفری،محمدرضا داوودنژاد،سیما تیرانداز و رضا داوودنژاد هم نقش های کوتاهی بازی کرده اند.


لاتاری / محمد حسین مهدویان

سومین فیلم بلند سینمایی فضایی کاملا متفاوت با «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» دارد. او در«لاتاری» به یکی از پدیده های شوم امروز جامعه یعنی قاچاق دختران می پردازد و به عبارتی نخستین فیلم اجتماعی اش را ساخته است. داستان از این قرار است: خانواده نوشین(زیبا کرمعلی) به دلیل ورشکستگی وضعیت خوبی ندارند و برادر بزرگ نوشین با 300 میلیون بدهی در زندان است. نوشین قرار است با امیرعلی (ساعد سهیلی) ازدواج کند اما پدرش به دلیل شرایط نابسامان خانواده مخالف این ازدواج است. پدر نوشین با معرفی فردی به نام سامی او را برای کار در یک شرکت حسابداری راهی دبی می کند اما چند روز بعد از رفتن نوشین به دبی، خبر خودکشی او می رسد. امیرعلی برای کشف حقیقت با مربی قوتبالش حاج موسی راهی دبی می شود و در جریان این جستجو متوجه می شود نوشین گرفتار یکی از موسسات مدلینگ شده است.

بازی ساعد سهیلی در موقعیت جوانی تنها که در یک اتفاق مشکوک نامزدش را از دست داده خوب از آب درآمده اولین تجربه بازیگری زیبا کرمعلی هرچند کوتاه اما موفق است. جواد عزتی نقش برادر نوشین را دارد اما جز چند تصویر کوتاه از او نمی بینیم و حضورش تاثیر چندانی در داستان ندارد. هادی حجازی فر و حمید فرخ نژاد دو شخصیت دیگر داستان با نقشی متفاوت هستند.حجازی فر در اینجا کمی شبیه به کمال «ماجرای نیمروز» است و برای رسیدن به هدفش حاضر است هر راهی را تجربه کند. در مقابل  او فرخ نژاد است که شخصیتی محافظه کار دارد.


لونه زنبور / برزو نیک نژاد

از جمله آثار کمدی که در ترکیب اکران نوروزی قرار گرفته اند و امید زیادی به فروش آن می رود. «لونه زنبور» سومین فیلم سینمایی برزو نیک نژاد بعد از «ناخواسته» و «زاپاس» است که اتفاقا دومی هم کمدی بود. فیلم امسال ساخته شد و بدون تقاضا برای حضور در جشنواره حالا روی پرده سینماها رفته است. این فیلم که محسن کیایی فیلمنامه اش را نوشته، داستان دو سارق خرده‌پاست(جمشیدی و کیایی) که با تحویل گرفتن جعبه‌ای وارد ماجرایی بزرگ می‌شوند.

محسن کیایی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی «لونه زنبور» هستند و بار کمدی فیلم روی دوش آن ها است. این دو بازیگر نشان داده اند می توانند گیشه یک فیلم را داغ کنند. جمشیدی امسال با «خوب،بد،جلف» این اتفاق را رقم زد و کیایی سال پیش با «بارکد». بهاره کیان افشار، رعنا آزادی ور و فرید سجادی حسینی دیگر بازیگران فیلم هستند.

مصادره/ مهران احمدی

شاید اگر «مصادره» قبل از «نهنگ عنبر» ساخته می‌شد، اشتیاق مخاطبان برای تماشای یک کمدی دهه پنجاهی و شصتی با حضور رضا عطاران بیشتر بود اما همین حالا هم بدون در نظر گرفتن کیفیت ساختار و محتوای فیلم، به نظر می‌رسد مصادره، به خاطر جنس کمدی که دارد و حضور رضا عطاران یکی از برنده‌های اکران نوروز امسال باشد. داستان از قبل از انقلاب 57 شروع می‌شود. اسماعیل یارجانلو با بازی رضا عطاران، به عنوان مامور خرید در اداره ساواک فعالیت می‌کند. او هرشب با دوستش به کافه می‌رود و آنجا به یک خواننده زن دل می‌بندد. همزمان انقلاب پیروز می‌شود و او که از همه چیز بی خبر است صبح روز بعد از پیروزی انقلاب با کت و شلوار کروات به محل کارش می‌رود و به عنوان ساواکی دستگیر می‌شود... 

رضا عطاران، بابک حمیدیان و هومن سیدی، مهمترین ستاره‌های فیلم هستند. البته خود مهران احمدی هم در یکی دو سکانس جلوی دوربین بازی کرده است.

فیلشاه / هادی محمدیان

در چند سال اخیر صنعت انیمشین کشورمان رشد چشمگیری داشته ولی «فیلشاه» چند گام جلوتر می ایستد. کیفیت فنی فیلم به استاندارهای جهانی نزدیک است، قصه اش کودک را سرگرم می کند ولی از ضعف فیلمنامه رنج می برد . همان مشکلی که انیمشین ایرانی گرفتارش است. «فیلشاه» داستان بچه فیلی به اسم شادفیل است که پسر رییس قبیله فیل‌هاست. شادفیل یکی از تپل‌ترین فیل‌های قبلیه و البته دست و پا چلفتی‌ترین آنها محسوب می‌شود. او عزیز دردانه مافیل (مادرش) است و در بین جمع سایر بچه‌فیل‌ها مورد تمسخر واقع می‌شود به طوری که آنها لقب شاسفیل را به او داده‌اند. ...

خرگیوش/ مانی باغبانی

«خرگیوش» اولین فیلم سینمایی مانی باغبانی منتقد و فیلمنامه نویس است که سال پیش به دفتر جشنواره ارائه شد اما از سوی هیات انتخاب پذیرفته نشد. باغبانی فیلمش را سال پیش در سکوت خبری کلید زد این فیلم از مدت ها پیش در انتظار فراهم شدن فرصتی مناسب برای اکران بود و بالاخره در تایم طلایی نوروز نوبت به نمایش عمومی آن رسید.

با کنار هم قراردادن حرف های عوامل «خرگیوش» و نیز به استناد تیزر فیلم، با یک کمدی متفاوت روبرو هستیم. فیلم تک لوکینش است و همه اتفاقات در یک مکان بسته روایت می شود. ستاره اصلی فیلم جواد عزتی است که سالی موفق و درخشان را پشت سر گذاشت. او «آینه بغل»،«اکسیدان» و «ماجرای نیمروز» را روی اکران داشت و حالا نام و چهره اش می تواند تضمین فروش فیلم ها باشد. اکت و بیان شیرین جواد عزتی به دل خیلی ها می نشیند.در کنار او سیامک انصاری هم هست و می تواند به گیشه«خرگیوش» کمک کند. سابقه ذهنی مخاطب از شخصیت های نمکین انصاری درتلویزیون،یکی از فاکتورهای موفقیت این بازیگر است.بابک حمیدیان و مینا ساداتی که بعد از ازدواج معمولا با هم در یک فیلم حاضر می شوند، این بار هم در «خرگیوش» همبازی هستند.