تبیان، دستیار زندگی

کاشت گل و سبزی خوراکی در بالکن آپارتمان

بهار خواب تان را بهاری کنید

فصل بهار زمان بسیار مناسبی برای کاشت گل و گیاه می باشد. گل های رنگارنگ و حتی کاشت سبزی های خوراکی که به سادگی می توانید در یک گلدان در بهار خواب و حتی پشت پنجره آشپزخانه تان پرورش دهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گیاه آپارتمانی

با رسیدن فصل بهار و به شکوفه نشستن درختان، زیبایی طبیعت بیش از پیش جلوه گر می شود. گاهی زندگی در شهرهای بزرگ و آپارتمان های کوچک ما را به طرز عجیبی از گل ها و گیاهان زیبا دور می کند، ولی باور کنید اصلا سخت نیست، فقط کافی است کمی همت کنید و نکات ساده ای مانند نوع خاک، روش آبرسانی ، میزان نور و… را رعایت کنید. مطمئن باشید مدتی پس از حضور این گیاهان سرسبز و زیبا و حتی سبزی های خوراکی خانگی در منازلتان از تغییر روحیه خود شگفت زده خواهید شد.

باغچه آپارتمانی
ابتدا نقشه باغچه موردنظر را طراحی کنید. بیشتر گل ها و سبزیجات روزانه به شش ساعت نور خوشید احتیاج دارند. بهتر است محل موردنظر برای باغچه و یا قرار دادن گلدان ها را یک روز زیر نظر بگیرید و مراقب ساعات تابش نور خوشید در این منطقه باشید. با توجه به میزان تابش نور خورشید می توانید گیاهان را انتخاب کنید. زیرا برخی گیاهان به سایه بیشتر و برخی به نور بیشتری نیاز دارند.

برای عمق بخشیدن به بالکن تان گیاهان را در گلدان های با اندازه های متفاوت بکارید و برای استفاده از فضای عمودی، از یک داربست عمودی کوچک استفاده کنید. با کمی ابتکار می توانید از همه یا بخش زیادی از فضایی که دارید برای ایجاد یک مکان امن برای گیاهان مورد علاقه تان استفاده کنید.

سعی کنید از گل های متنوع و رنگارنگ استفاده کنید تا نمای زیباتری داشته باشد. یکی از نکات اساسی برای داشتن گیاهانی زیبا خاک مناسب است. تقریبا تمام خاک ها نیاز به مواد مغذی مانند کود دارند تا میزان بازدهی آنها چندین برابر شود.

باغچه آپارتمانی


مقادیر مساوی خاک به سطح گلدان ها اضافه کنید که تا کمی پایین تر از لبه ی آن ها را پر کند. درختچه ها و درختانی که ارتفاع کمی دارند را در گلدان های بزرگ تر و کاکتوس، گیاهانی که گل یا میوه می دهد و یا شاخ و برگ زیادی دارند را در گلدان های کوچک تر بکارید. گیاهانی که برگ های بلندی دارند و سریع رشد می کنند را درون گلدانی هایی که از لبه ی بالکن آویزان کرده اید قرار دهید.

گیاهان پیچک مانند را روی داربست قرار دهید و در جایشان محکم کنید تا بهتر رشد کنند. نیمکت هایی که برای تزئین بالکن در نظر گرفته اید در گوشه قرار دهید. می توانید جلوی آن یک میز کوچک هم بگذارید.

 گلدان های آپارتمانی
از گلدان های کوچک پلاستیکی و گلدان های چوبی بزرگ که کف شان سوراخ دارد استفاده کنید. گیاهانی که گلدان های متوسطی دارند را در امتداد دیوار بالکن کنار هم قرار دهید و گلدان های بزرگ تر را در گوشه ها بگذارید. برای اینکه به فضای بالکن رنگ و عمق بیشتری ببخشید، گلدان های کوچک تر را جلوی گلدان های بزرگ قرار دهید.

گلدان های سفالی لعابدار برای گل های کاملیا و گیاهان ژاپنی بسیار مناسب است. فقط مراقب باشید خاک گلدان حتما زهکشی شده باشد. گلدان های سنگی نیز می تواند چهره ای زیبا به آپارتمان شما ببخشد. در صورت دلخواه می توانید این گلدان ها را رنگ آمیزی کنید.

گلدان های پلاستیکی بسیار ارزان و مقرون به صرفه هستند، رطوبت را به خوبی در خود حفظ می کنند ولی برای زمستان مناسب نیستند زیرا نمی توانند گرمای مناسب برای ریشه گیاهان در فصل زمستان ایجاد کنند. این گلدان ها را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید. گلدان های چوبی بسیار ارزان تر از سفالی ها هستند و برای نگهداری از بوته ها بسیار مناسب اند. برای تقویت خاک گلدان ها می توانید از کمپوست ها استفاده کنید.

باغچه آپارتمانی
شیوه آبیاری کردن
آبیاری باغچه و گلدان ها نیز یکی از مسائل اساسی و مهم در باغبانی است. برای آبیاری مناسب گیاهان سعی کنید بیشتر خاک اطراف ریشه را موردنظر قرار دهید. هیچ گاه گل را از آب اشباع نکنید زیرا مقداری از آب تبخیر شده و یا تخلیه می شود. تا زمانی به گل آب دهید که احساس کنید خاک مرطوب شده است. از آب دادن به گیاهان در نیمروز آفتابی پرهیز کنید زیرا آب در اثر تابش نور خورشید به سرعت تبخیر می شود.

بهترین زمان آبیاری باغچه صبح زود و یا عصر است. در صورت امکان برای این کار از شیلنگ و یا آب فشان استفاده کنید. برای کاهش تبخیر و هدر رفتن آب، در ساعاتی از روز که شاهد وزش باد هستید از آبیاری گیاهان خودداری کنید. تعداد دفعات آبیاری را کم کنید ولی بر کیفیت کار خود اضافه کنید، به این ترتیب سیستم ریشه ای گیاهان بسیار سالم و قوی خواهد شد.


سبزی خوراکی خانگی
بیشتر سبزیها در مدت کوتاهی رشد میکنند و شما به راحتی میتوانید سبزی خوردن مورد نیاز خانواده خود را در گلدان کوچکی در بالکن و یا حتی در روی میز آشپزخانه خود پرورش بدهید. برای کاشت سبزی خوردن، می توانید بسته به نوع سبزی از نشاء و یا بذر آن سبزی استفاده کنید، برخی از سبزیجات برای کاشت نیاز دارند که فقط بذرشان روی خاک پاشیده شود، اما برخی نیاز به نشاء دارند که می توانید نشاء آماده آنها را بخرید.

توجه داشته باشید بذرهای خریداری شده باید تولید همان سال باشند و بهتر است این بذرها را از گلخانه های گل و گیاه خریداری کنید. در مورد نشاء هم توجه کنید آن دسته از نشاهایی را بخرید که ضخیم بوده و دارای قامتی راست هستند و هیچ برگ زرد و یا سوراخی بر روی آنها نیست.

برای کاشت به صورت بذر، گلدان مورد نظر خود را با خاک مناسب پر کنید (خاک باغچه مخلوط با خاکبرگ بهترین خاک برای کاشت سبزی خوردن است.) برای پر کردن گلدان به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر خاک میریزیم و سطح آن را مرطوب کنید.

کاشت بذر

در حدود 10 عدد بذر سبزی مانند بذر ریحان، شاهی، نعنا، تربچه و جعفری را در هر گلدان بکارید. بهتر است قبل از کاشت چند روزی بذرها را بخیسانید. برای انتقال، بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل کنید تا نم آنها گرفته شود.

بیشتر این بذرها را بایستی در سطح رویی خاک بکارید و به عمق نروید.

به آرامی یک لایه نازک از خاک بر روی دانه ها اضافه کنید. دقت داشته باشید، روی تمام بذرهائی که کاشته می شوند فقط دو برابر اندازه خودشان خاک ریخته شود. اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد کنند .

در ابتدای رشد برای آبیاری، یک پارچه یا گونی روی گلدان پهن کنید، طوری که روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانیکه بذرها جوانه بزنند .

گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه دارید تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنند و پارچه آرام‌آرام بالا بیاید.

بعد از این مرحله، پارچه را برمی‌داریم و مستقیما به گیاه آب می‌دهیم و در این مرحله گلدان را در معرض نور قرار می‌دهیم. هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است.

گلدان خود را به طور منظم آبیاری کنید طوری که سطح خاک مرطوب بماند.

بعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود می‌دهیم و ترجیحا از کود طبیعی استفاده می‌کنیم اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد می‌رویم. البته میزان مورد نیاز روی بسته این کودها نوشته شده است و جای نگرانی نیست.

اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند.

وقتی که جوانه ها رشد کردن و 8 تا برگ داد، دو تا برگ کوچولوئی که تازه در آمده و در سر ساقه قرار دارد را به آرامی بکنید این کار باعث می شود که از پائین، ساقه فرعی شروع به رشد کنند و محصول چندین برابر شود.

ذکر این نکته ضروری است که هر چند میتوان انواع بذر سبزی خوردن را به صورت درهم کاشت ولی این شیوه برای گلدان‌های کوچک، چندان مناسب نبوده و بهتر است برای کاشت سبزی خوردن در گلدان، گلدان نسبتا بزرگی را انتخاب و آن را تقسیم بندی نموده، در هر قسمت بذر مربوط به یک نوع سبزی را بکارید و یا از گلدانهای مجزا برای کاشت سبزی خوردن استفاده کنید. چرا که طول دوره رشد هر سبزی متفاوت بوده و نحوه برداشت آن نیز مختص به خود میباشد.


منابع: بوستان، نمناک، ستاره
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.