تبیان، دستیار زندگی

شهدا، افزایش سرمایه اجتماعی و حفظ امنیت ملی

ما باید فرهنگ ایثار و شهادت را در اذهان جوانان و نوجوانان خود نهادینه کنیم و سبک زندگی شهدا و ایثارگران معظم و شیوه رفتاری‌شان را بدرستی معرفی نماییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهدا
باید از تمام ظرفیت‌ها برای گسترش فرهنگ ایثارگری بهره برد، چراکه فرهنگ ایثار و شهادت باعث گسترش روحیه برادری، دیگرخواهی، افزایش اعتماد، مشارکت عمومی، همکاری، از خود گذشتگی و... می‌شود، به نوعی سرمایه اجتماعی را در سطح جامعه افزایش می‌دهد و باعث می‌گردد بسیاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی که امروز جامعه ما با آن مواجه است کاهش یابد و به تقویت کارآمدی نظام و انسجام بیشتر کمک خواهد کرد. لذا ما باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده نماییم تا این فرهنگ و روحیه را در جامعه تقویت و بویژه این فرهنگ‌سازی را از دوران کودکی در فرزندان نهادینه کنیم. خانواده‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، حوزه‌های علمیه، ائمه جماعات و... همه باید در زمینه نهادینه‌سازی و گسترش این فرهنگ به شیوه مورد نیاز نسل امروز قدم بردارند.

در طی چهار سال گذشته براساس ماده 64 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور 17 دستگاه فرهنگی و اجرایی تشکیل و دبیرخانه آن با پیگیری مستمر نسبت به تشکیل این شورا در سطح همه استان‌های کشور با ریاست استانداران و دبیری مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران اقدام کرده است.

این اقدامات هرچند لازم است اما نیاز به‌همت جمعی همه مسئولان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و رسانه‌های جمعی دارد تا بتوانیم با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای بازسازی روحیه ایثار در رفتار اجتماعی شهروندان به تحکیم همبستگی اجتماعی کمک کنیم و نیز روحیه مقاومت در برابر دشمنان را برای حفظ استقلال و امنیت ملی گسترش دهیم. 
منبع: روزنامه ایران