تبیان، دستیار زندگی

مجرای تنفسی باریک‌تر ، خر و پف شدیدتر

روش های جلوگیری از خر و پف

بسیاری از افرد شب‌ها هنگام خواب خر و پف می‌کنند. در واقع خر و پف زمانی اتفاق می‌افتد که هوا به زور از مجرای تنگ یا بسته شده تنفسی عبور می‌کند. هر چه بیشتر خر و پف کنید، عبور هوا از مجرای تنفسی نیز سخت‌تر می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خر و پف

برطبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله عصب‌شناسی منتشر شد، خر و پف زیاد و آپنه خواب می‌تواند به مشکلات مغزی و حافظه در دوران کودکی مرتبط باشد. از آنجا که این افراد در شب گاهی بی اختیار تنفسشان قطع می‌شود، از این رو مشکل آپنه خواب یک مشکل جدی است که نیاز به درمان پزشکی دارد. اما اگر می‌خواهید خر و پف‌های شما قطع شود، این ۵ راهکار ساده که در ادامه معرفی می‌شود را اجرا کنید.

وزن خود را کنترل کنید
هر چه فرد چاق‌تر شود، چربی بیشتری در مجرای تنفسی ایجاد می‌شود.
وقتی چرت می‌زنید، ماهیچه‌های گلو استراحت می‌کنند. سپس دیواره‌های گلو با هر بار دم و بازدم شروع به لرزیدن می‌کند (هر چه مجرای تنفسی باریک‌تر باشد، خر و پف شدیدتر می‌شود).

هر چه فرد چاق‌تر شود، چربی بیشتری در مجرای تنفسی ایجاد می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود حداقل سه ساعت قبل از خواب از خوردن غذا و الکل بپرهیزید

به پهلو بخوابید
شما وقتی به پشت می‌خوابید بیشتر خر و پف می‌کنید تا وقتی که به پهلو می‌خوابید زیرا زبان و کام شما انتهای گلو قرار می‌گیرد.
در آغوش گرفتن بالشی که طول آن زیاد است کمک می‌کند در طول شب خر و پف‌تان بهتر شود.

از قطره بینی استفاده کنید
تمیز کردن سینوس‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر تنفس شبانه داشته باشد، حدود ۳۰ درصد افراد در طول سال با مشکل احتقان یا خلط گلو دست و پنجه نرم می‌کنند، به همین خاطر این افراد بایستی قبل از خواب از اسپری بینی استفاده کنند.

آدامس بدون قند بجوید
هر چه سن بالاتر می‌رود، بافت داخل گلو شل‌تر می‌شود، به خصوص اگر مستعد آپنه خواب باشید. کسانی که مجرای تنفسی باریکی دارند بهتر است دو بار در روز، هر بار ۲۰ دقیقه آدامس بجوند تا دهان، زبان، فک و عضلات صورت ورزش کنند.

صداهای بامزه از خود درآورید
بر اساس تحقیق که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، ورزش زبان و دهان به کاهش خر و پف ۳۶ درصد بیمارانی که از آپنه خواب رنج می‌بردند، کمک کرد. یکی دیگر از تمرینات ورزشی که محققان دریافته‌اند در کاهش خر و پف موثر است، این است که نوک زبان را به سقف دهان بچسبانید و زبان را به عقب سُر دهید. حرکت دوم این است که زبان را به حالت مکش به طرف سقف دهان بکشید و کل زبان را به سقف دهان فشار دهید.


منبع: کاویاب
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.