تبیان، دستیار زندگی

خداحافظی جنتی با تریبون نماز جمعه بعد از 25 سال

رهبر معظم انقلاب اسلامی با کناره‌گیری آیت‌الله احمد جنتی از امامت جمعه تهران موافقت کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنتی
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری خبر داد: «آیت‌‌الله احمد جنتی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به ۲۵ سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در طول این مدت، درخواست کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی با این درخواست موافقت کردند.»

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ١٤ فروردین ٧١ با حکم رهبر انقلاب اسلامی به عنوان امام جمعه تهران منصوب شد و حال بعد از 25 سال، از این تریبون خداحافظی می‌کند. البته وی پیش‌تر نیز درخواست کناره‌گیری از نماز جمعه را مطرح کرده بود؛ صریح‌ترین مورد بازمی‌گردد به سال 93 که آیت‌الله جنتی در یک برنامه تلویزیونی کار اصلی خود را دبیری شورای نگهبان خوانده و خبر داده بود از مقام معظم رهبری خواسته است به برخی فعالیت‌های او از جمله حضور در نماز جمعه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت پایان دهد.درخواستی که اجابت نشد.

به گفته آیت‌الله جنتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی «درخصوص فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفتی نداشتند و گفتند نمی‌خواهید نروید؛ ولیکن درخصوص نماز جمعه گفتند که باید نماز جمعه را داشته باشی. من گفتم برخی وقت‌ها نماز جمعه برای من سنگین است. فرمودند فاصله‌هایش را زیاد کن.» به این ترتیب از شمار نماز جمعه‌هایی که وی خطیب آن بود، کاسته شد؛ چنان که در سال‌های اخیر حضور کمرنگی در نماز جمعه داشت؛ به نحوی که آخرین حضور در نماز جمعه به ١٩ شهریور سال ٩٥ بازمی‌گردد.

خبر کناره‌گیری آیت‌الله جنتی آخرین بار یک ماه پیش و همزمان با انتصاب حجت‌الاسلام ابوترابی مطرح شد و حال با موافقت مقام معظم رهبری با درخواست استعفای آیت‌الله جنتی، او دیگر نماز جمعه تهران را اقامه نخواهد کرد.

به رغم استعفای آیت‌الله جنتی از جایگاه امام جمعه تهران، او هنوز ریاست بر شورای نگهبان را به عهده دارد.



به این ترتیب تهران از این پس 5 امام جمعه موقت خواهد داشت؛ آیت‌الله امامی کاشانی، سید احمد خاتمی، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، آیت‌الله موحدی کرمانی و حجت‌الاسلام ابوترابی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز امام جمعه دائم تهران است.

آیت‌الله جنتی در حالی از تریبون نماز جمعه تهران خداحافظی کرد که در یک دهه پیش برخی خطبه‌های وی با حاشیه و بازتاب‌هایی همراه بود. بازتاب‌هایی که گاه وجه انتقادی پررنگی داشت؛ بویژه در زمان روی کار بودن دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری تحت‌الحمایه آیت‌الله جنتی. کمتر کسی است خطبه جنجالی آیت‌الله جنتی همزمان با ارسال نامه محمود احمدی‌نژاد به جورج بوش را از یاد برده باشد؛ خطبه‌ای که طی آن، آیت‌الله جنتی نامه احمدی‌نژاد را «وحی الهی» خواند و گفت: «این چیزی است که در تاریخ سابقه ندارد. توصیه می‌کنم این نامه را بچه‌ها همه بخوانند و در مدارس و دانشگاه‌ها خوانده شود و صدا و سیما نیز مکرر آن را بخواند. متن این نامه در کتاب‌های درسی نیز گنجانده شود.»

آیت‌الله جنتی خطبه‌های متعددی نیز در انتقاد از دولت حسن روحانی داشت.از جمله در ابتدای کار دولت که از پشت تریبون نماز جمعه گفته بود: «برادران بسیجی باید به فکر باشند و هر جا انحرافی دیدند اظهار نظر کنند؛ همانطور که برادران شما در سازمان بسیج ،اساتید نامه‌ای درخصوص انتصاب‌هایی که در بعضی از وزارتخانه‌ها صورت گرفته، امضا کردند و گویا فعلاً قصد دارند با داس بچه‌های انقلابی را درو کنند.

این را همه می‌دانند و من از آقای رئیس جمهوری سؤال دارم آیا این مسائل را می‌دانی یا نمی‌دانی؟ اگر می‌دانی «وا اسفا» و چرا اقدامی نمی‌کنی و اگر نمی‌دانی، واحسرتا و مطالبی را که در رسانه‌ها در این باره منتشر می‌شود، مطالعه کنید و اگر درست است، اقدام کنید.»

آیت‌الله جنتی به رغم انتقاداتش در ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد، از وی باز هم در ابتدای دولت حسن روحانی در خطبه‌های نماز جمعه از دولت احمدی‌نژاد به نیکی یاد کرد و «پاکدستی» آن مجموعه را ستود.

به رغم استعفای آیت‌الله جنتی از جایگاه امام جمعه تهران، او هنوز ریاست بر شورای نگهبان را به عهده دارد. نهادی که نه تنها به عنوان مرجع تفسیر قانون اساسی، وظیفه تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع را به عهده دارد، بلکه وظیفه رسیدگی و بررسی صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری را عهده‌دار است.
منبع: روزنامه ایران