تبیان، دستیار زندگی

جنگ نوین غربی‌ها علیه ایران

اتاق فرمان اقتصاد ایران در غرب +فیلم

امروزه یکی از بخش‌های اصلی کشور ما که با مخاطرات و فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده؛ حوزه‌ی اقتصادی است. باید توجه داشت که اقتصاد بر مبنای پول بنا نهاده شده و هر چه ارزش پول یک کشور کاهش پیدا کند، اقتصاد آن بیش‌تر بیمار می‌شود و در صورت عدم چاره اندیشی مناسب و به موقع، مرگ حتمی در انتظار آن خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگ و پول
موضوع جنگ نرم، سال‌ها است که مطرح شده و همگان آشکارا آن را مشاهده می‌کنند. اما کم‌تر کسی به وجه میانی آن توجه کرده است. حقیقت این است که مرز میانی جنگ نرم Soft warfare و جنگ سخت Hard warfare جنگی است تحت عنوان جنگ اقتصادی Economic warfare .

لنین (۱۹۲۴-۱۸۷۰) با توجه به این مهم معتقد است که اگر می‌خواهید کشوری را به ورطه‌ی نابودی بکشانید، پول آن را بی‌ارزش کنید و از بین ببرید. این عمل روشی استراتژیک تحت عنوان جنگ ارزی است.

ضعف شناسی دشمن

اگر کمی دقیق شویم، در می‌یابیم که امروزه یکی از بخش‌های اصلی کشور ما که با مخاطرات و فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده؛ حوزه‌ی اقتصادی است. باید توجه داشت که اقتصاد بر مبنای پول بنا نهاده شده و هر چه ارزش پول یک کشور کاهش پیدا کند، اقتصاد آن بیش‌تر بیمار می‌شود و در صورت عدم چاره اندیشی مناسب و به موقع، مرگ حتمی در انتظار آن خواهد بود.
امروزه بر کسی پوشیده نیست که یکی از نقاط ضعف اصلی جمهوری اسلامی ایران، چرخه‌‌ی معیوب اقتصادی آن است، بخشی که زمینه‌ساز کاهش ارزش پول کشور بوده است.

طرح ترویج مصرف گرایی، پروژه‌ای مهندسی شده در راستای کم‌رنگ سازی دین است زیرا رابطه‌ی مستقیمی بین سبک زندگی و دین‌مداری وجود دارد.



دشمن همواره در کمین یافتن نقاط ضعف یک کشور است تا با تحت فشار قرار دادن آن، ضربه‌ای مهلک بر پیکره‌ی حکومت وارد کرده و فرصت بازسازی و ترمیم آن را سلب کند. در این راستا؛ بیش از یک دهه است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران با شناسایی نقاط قوت و ضعت ما، اصلی‌ترین نقطه ضعف را در حوزه‌ی اقتصادی دانسته و تمام توان خود را برای فشارهای همه جانبه به آن گذاشته‌اند. این روند همان جنگ ارزی currency warfare است که طی سال‌های اخیر مشهودتر از پیش شده است.

برخی اقتصاددانان این روند را اصطلاحا، نفوذ پولی می‌نامند. بدان معنا که دشمن با شناخت و ریشه یابی مشکلات اقتصادی، در نظام پولی آن نفوذ کرده و نقاط قوت را مورد هجمه‌ای وسیع قرار می‌دهد تا این سیستم بیش از پیش بیمار شده و مسیر جولان دادن ارزهای خارجی بالاخص دلار را باز کند.

اشاعه‌ی مصرف گرایی

یکی از مفاد اصلی پروژه‌ی نفوذ پولی، گسترش فراگیر مصرف گرایی و نهادینه کردن چنین فرهنگی است. مصرف گرایی؛ موضوع مهم است که قدمتی تاریخی دارد اما در برهه‌هایی خاص، پُر رنگ‌تر شده و نتایج و آسیب‌های آن بیش از پیش قابل مشاهده بوده است.

امروزه دشمن با استفاده از این روش و از راه‌های مختلفی همچون؛ تبلیغات خوش آب و رنگ کالاهای خود، تهاجم فرهنگی، القای حس نیاز به کالاهای غیرضروری، ایجاد اختلال در روند تولید داخلی و ... فرهنگ مصرف گرایی را در کشور هدف، رواج می‌دهد. با این روش، علاوه بر کسب سود فراوان، پایه‌های استقلال اقتصادی کشورها متزلزل شده و آنها را به قدرت‌های اقتصادی وابسته می‌کند.
واردات
                                                                   آمار واردات کالاهای خارجی

تردید نیست که در چنین شرایطی، واردات افزایش و صادرات کاهش یافته و همین مهم سبب کاهش ارزش واحد پولی می‌شود و این روند دقیقا همان است که در ایران اسلامی شاهد آن هستیم. متاسفانه وقتی این اوضاع برای کشوری رقم خورده باشد یعنی نبض آن در دست کشور دیگری قرار گرفته است یا بیان دیگر، اتاق فرمان اقتصادی آن در کشور دیگری مستقر بوده و این یعنی ... .

آن‌چه که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مسئله‌ی تغییر سبک زندگی و در ادامه‌ی آن تغییر نگرش اقشار مختلف جامعه می‌باشد. زمانی که در جامعه‌ای مصرف گرایی متداول شود و افراد در پی تامین خواسته‌های غیرضروری خود باشند، دیدگاه‌ها و ایدئولوژی‌های آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

طرح ترویج مصرف گرایی، پروژه‌ای مهندسی شده در راستای کم‌رنگ سازی دین است زیرا رابطه‌ی مستقیمی بین سبک زندگی و دین‌مداری وجود دارد.
                                     ضرورت اقتصاد مقاومتی در کلام رهبر معظم انقلاب

میلتون فریدمن Milton Friedman اقتصاددان معروف آمریکایی (2006-1912) معتقد است که گرایش به مصرف، حس مطلوبی را در افراد ایجاد می‌کند اما تدریجا این حس، بر فرد غلبه کرده و وی را در هر مسیری که بخواهد حرکت می‌دهد.

سخن آخر

به فرموده‌ی مقام معظم رهبری: "اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آن‌ها الگو خواهند شد."(1) یکی از ابزارهای پیشنهادی در این زمینه رو آوردن به "پیمان پولی دو جانبه" است. با این روش، پولی واحد جایگزین دلار برای معاملات تجاری بین کشورهای عضو شده و دلار را کنار زده، زمینه‌ساز کاهش ارزش دلار و کوتاه کردن دست بیگانه از اقتصاد داخلی خواهد شد. این طرح از سوی رئیس جمهور روسیه در دیدار با رهبر معظم انقلاب پیشنهاد و با استقبال ایشان همراه شد.

با توجه به آنچه که گفته شد، در می‌یابیم عدم رفع نقاط ضعف چرخه‌ی اقتصادی، تدریجا به جایگزین شدن اقتصاد بیگانه شده و کشور را تحت کنترل سردمداران غربی درمی‌آورد. پول بیگانه باارزش و پول داخلی بی‌ارزش می‌شود، روندی که به صورت زیر پوستی و چراغ خاموش، کشور را به دست بیگانگان سپرده و آنان را به اهداف جهانخوارانه‌شان نزدیک می‌کند. به همین خاطر مقام معظم رهبری همواره بر اقتصاد مقاومتی و تخصص گرایی بومی در راستای کاهش  تاکید دارند تا از هرگونه وابستگی مالی و نفوذ بیگانگان جلوگیری شده و بر قدرت نظام و کشور بیافزاید.

پی‌نوشت: