تبیان، دستیار زندگی

مشکلی که پیش روی ادبیات است

محسن پرویز می‌گوید: مشکلی که پیش روی ادبیات وجود دارد تیراژ اندک کتاب است که تدبیری برایش اندیشه نشده است و روز به روز هم پسرفت می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


محسن پرویز
این داستان‌نویس اظهار کرد: تیراژ کتاب هرساله پایین می‌آید به همین دلیل نویسنده نمی‌تواند با نوشتن ارتزاق کند و مجبور می‌شود وقت خود را صرف مشاغل دیگری کند تا زندگی خود را بگذراند.

او درباره ارزیابی خود از وضعیت ادبیات در سال ۱۳۹۶ گفت: زمانی که می‌گوییم وضعیت ادبیات - رشد یا پسرفت آن - منظورمان بیش‌تر تألیف و آفرینش آثار ادبی است و به ترجمه توجهی نمی‌شود. هرچند در سال جاری ترجمه نیز تغییر چندانی نسبت به سال قبل نداشته است. در ادبیات سال جاری هیچ اثر شاخصی منتشر نشده که بگوییم وجه تمایزی با سال‌های قبل است.

پرویز خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود نویسندگان بیش از گذشته درگیر مسائل روزمره خود شوند و اتفاقی که می‌تواند در ادبیات رخ دهد عقب می‌افتد. ما نویسندگان بسیاری داریم که اگر شرایط فراهم باشد و دغدغه ذهنی و معیشتی نداشته باشند آثار ارزشمندی منتشر می‌کنند.

او درباره بهترین و بدترین خبری که در سال جاری شنیده است، گفت: واقعیت این است که نه خبر خوبی شنیده‌ام که ذوق‌زده شوم و نه خبری که بسیار بابت آن ناراحت شوم. اما تأسف‌بارترین اتفاق در حوزه ادبیات کاهش چشمگیر تیراژ کتاب است. زمانی که آمار متوسط تیراژ را می‌شنوم افسوس می‌خورم که این کشور با این جمعیت این تیراژ اندک را دارد.

این نویسنده سپس اظهار کرد: نکته مثبتی که وجود دارد استقبال از بخشی از کتاب‌های دفاع مقدس است و این موضوع خوشحال‌کننده است، زیرا آدم احساس می‌کند اگر کتاب خوبی منتشر شود مردم از آن استقبال می‌کنند.

پرویز که پیش‌تر معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است همچنین درباره جایزه‌های ادبی و انتخاب‌های آن‌ها گفت: نمی‌توان گفت انتخاب جوایز ادبی درست نبوده است زیرا هر جایزه‌ای بر اساس نوع تعریفی که از جایزه صورت گرفته آثاری را انتخاب می‌کند. نمی‌توان گفت این انتخاب درست بوده یا شکل انتخاب نادرست است زیرا براساس سلایق داوران چنین چیزهایی انتخاب شده است.

او در ادامه بیان کرد: جایزه‌های ادبی بر گرایش مردم در مطالعه و انتخاب‌های آن‌ها تاثیر نداشتند و مردم تحت تأثیر این جایزه‌ها قرار نگرفتند. این یکی از نقاط ضعف جایزه‌هاست که بعد از برگزاری آن‌ها تلاشی برای معرفی آثار صورت نمی‌گیرد و مردم از وجود این آثار مطلع نمی‌شوند.

این نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد» شامل خاطرات شهید علی خوش‌لفظ را که توسط حمید حسام جمع‌آوری شده است برای مطالعه پیشنهاد کرد و گفت: این کتاب را نمی‌توان صرفا خاطره دانست. ژانر جدیدی که در ادبیات ما ایجاد شده این است که خاطره و زندگی‌نامه صرف نداریم بلکه این خاطره‌ها پرداخت داستانی می‌شوند و حلاوت داستان در آن‌ها وجود دارد.

او همچنین درباره آخرین کاری که در دست دارد اظهار کرد: برای سال آینده کتابی برای انتشار ندارم اما مجموعه‌ای از آثار من شامل مجموعه داستان کوتاه، مجموعه خاطرات و تعدادی داستانک منتشرنشده در مجموعه پیشکسوتان انجمن قلم منتشر خواهد شد.

منبع: ایسنا