تبیان، دستیار زندگی
این كه بعضی از كشورها ادعا كنند كه سرزمین پهناور دارند دیگر جاذبه ندارد، كشوری می‌‏تواند خود را برتر و بر محور دانایی بداند كه دارای پهنای باند دسترسی به اطلاعات بیشتری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر جلالی: معیار جدید سنجش توسعه یافتگی كشورها

سیستم ضریب نفوذ در اینترنت و تلفن همراه در حال تغییر است و كم كم ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت جایگزین اینترنت دایل آپ (Dial up) می‌‏شود.

استاد دانشگاه علم و صنعت، گفت: سیستم ضریب نفوذ در اینترنت و تلفن همراه در حال تغییر است و كم كم ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت جایگزین اینترنت دایل آپ می‌‏شود.

دكتر علی اكبر جلالی با اظهار تاسف از این كه كشورهای در حال توسعه و كمتر توسعه یافته ضریب نفوذ اینترنت خود را براساس ‌‏آمار دایل آپ اندازه‌‏گیری می‌‏كنند، اظهارداشت: این معیار دیگر قابل قبول نیست، چراكه در كشوری مانند فرانسه افراد در منزل خود به پهنای باند30 مگابایت بر ثانیه دسترسی به اینترنت دارند كه این معیار را نمی‌‏توان با دانشگاهی مانند علم و صنعت در كشور كه با 7 هزار دانشجو تنها به ظرفیت 20 مگابایت بر ثانیه دسترسی دارد مقایسه كرد.

وی، گفت: باید معیار سنجش را از ضریب نفوذ اینترنت دایل آپ به ضریب نفوذ اینترنت با پهنای باند بالا انتقال دهیم.

دسترسی به اینترنت پرسرعت جایگزین اینترنت دایل آپ

دكتر جلالی، با بیان این كه در بعضی كشورهای توسعه یافته حداقل دسترسی هر نفر به اینترنت 5/1 مگابایت بر ثانیه در نظر گرفته می‌‏شود، افزود: این معیار قابل مقایسه با اینترنت دایل آپ در كشور ما كه حداكثر 56 كیلو بایت بر ثانیه است قابل مقایسه نیست.

این كارشناس فناوری اطلاعات، خاطرنشان كرد: ضریب نفوذ زمانی معنای منطقی پیدا می‌‏كند كه كاربردهای گسترده مانند دولت الكترونیك، بانكداری الكترونیك، تجارت الكترونیك و سایر خدمات عمومی به صورت فراگیر در كشور در حال اجرا باشد.

استاد دانشگاه علم و صنعت، به وضعیت ضریب نفوذ تلفن همراه در كشور نیز اشاره كرد و گفت: وقتی كه در برخی از كشورها نزدیك به 70 درصد مردم از تلفن همراه نسل 3 استفاده می‌‏كنند و در حقیقت تلفن همراه آنها كامپیوتر متصل دائم به اینترنت است و از طرفی نیز به 500 خدمت آنلاین دولت الكترونیك دسترسی دارد آیا این كاربر با كاربر تلفن همراه در كشور ما قابل مقایسه است.

وی، تصریح كرد: در حال حاضر بالاترین سرعت دسترسی خانگی به اینترنت را كشور سوئد با 100 مگابایت در ثانیه دارد و مردم سوئد به راحتی از طریق اینترنت به تلویزیون‌‏های كشورشان و جهان دسترسی دارند.

دكتر جلالی، با بیان این كه توسعه فناوری اطلاعات همچنان ادامه دارد و هر روز شاهد پهنای باند بیشتری خواهیم بود، یادآورشد: این كه بعضی از كشورها ادعا كنند كه سرزمین پهناور دارند دیگر جاذبه ندارد، كشوری می‌‏تواند خود را برتر و بر محور دانایی بداند كه دارای پهنای باند دسترسی به اطلاعات بیشتری است.

منبع: هموطن سلام

مطالب مرتبط:

ADSL چیست؟

بازارگاه الکترونیکی!

بلوتوث؛ تکنولوژی امروز

یك روز زندگی در شهر الكترونیك

كارت‌های هوشمند الکترونیکی و انواع آن