تبیان، دستیار زندگی

از بنزین تا ماشین و گوشت و مرغ

آنلاین‌های بخورید و بخرید!

به چه احتیاج دارید؟ تلفن همراه خود را در دست بگیرید و فقط انتخاب کنید. فرقی نمی کند خوراکی می‌خواهید، کالای دیجیتال می‌خواهید یا حتی ملک و ماشین! فقط آنلاین سفارش دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنلاین
زندگی در شهر الکترونیک آن چیزی است که هر روز بیش از گذشته  در حال درک و آمیختگی با آن هستیم. اینکه قبض مان را تلفنی پرداخت می کنیم، با تلفن همراه پول جابجا کرده، در خانه نشسته و خرید می کنیم و ترافیک را دور زده و سریعتر به مقصدمان می رسیم، همه ابعادی از زندگی در یک شهر الکترونیک است البته هنوز تا زندگی راحت در یک شهر کاملا الکترونیک فاصله داریم.

شهر الکترویک؛ عبارت است از شهری که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس‌های دولتی و سازمان‌های بخش خصوصی بصورت برخط (online) و بطور شبانه‌روزی، در هفت روز هفته با کیفیت و ضریب ایمنی بالا با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن انجام می‌شود، یا به عبارت دیگر می‌توان گفت در شهر الکترونیکی تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی تامین شود.(1)

در یک شهر الکترونیک تنها از ادارات و موسسات دیجیتال خدمات دریافت نمی کنید بلکه با حذف حضور خود در سطح شهر می توانید بسیاری از نیازهای روزانه خود را در خانه رفع کنید: اطلاع کسب کنید، خرید کنید و... در واقع در این شهر خدمات بانکی، تجاری، سیاسی،آموزشی و علمی، اداری، تفریحی و گردشگری همه قابل ارائه هستند. در ادامه بیشترین خدمات که امروز دریافت می کنیم و جالب ترین انها را با هم مرور می کنیم:

بسیاری از افراد از طریق راه اندازی سایت یا شبکه های اجتماعی علاوه برفروش در فضای حقیقی در فضای سایبری هم اقدام به ارائه کالاهای خود می کنند.



فروشگاه اینترنتی

در شهر الکترونیک نیاز نیست تا برای خرید کالاهای مورد نیاز به فروشگاه ها مراجعه کنید بلکه می توانید در سایت های مربوطه اجناس مختلف را مشاهده و ویژگی ها و قیمت آنها را با هم مقایسه کنید.

اکثر اوقات در خرید حضوری نمی توانید با این راحتی و با این دقت و بدون اتلاف وقت و انرژی به احتیاجات خود دست پیدا کنید. امروز مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی، لوام آرایشی و بهداشتی، کالاهای دیجیتال، لوازم دکوری و...  تنها یا یک کلیک قابل خرید هستند.

تا چندی بیش وجود هایپر مارکت هایی چون شهروند، اتکا و رفاه  امکان بسیار جالبی به حساب می آمد اما حال فروشگاهی با وسعت بزرگ تر در تلفن یا رایانه همراه شما است. هرچند مواردی چون لذت حضور فیزیکی برای خرید  ضامن بقای هایپرها استاما این نوع فروشگاه ها برای حفظ بازار خود به ایجاد امکان خرید آنلاین نیز روی آورده اند.


آنلاین سفر کنید

کار از یک خرید ساده برای منزل فراتر رفته و شما برای انجام مقدمات یک سفر حتی در شهر مقصد نیازی نیست از خانه خارج شوید. بلیط خود را بدون حضور در آژانس های مسافرتی تهیه کنید، مکان های اقامتی را بررسی و انتخاب کنید و مکان های تفریحی و سرگرمی را شناسایی، رزو و برنامه ریزی سفر را دقیق تر انجام دهید.

تاکسی آنلاین

سفرهای درون شهری هم با استفاده از خدمات الکترونیک بسیار ساده تر و البته بیشتر شده است. تا قبل از این بسیاری افراد به خاطر هزینه از استفاده آژانس های تاکسی طرفه می رفتند اما با ارائه نرم افزاهایی که سفر ارزان ، سریع و راحت را ارائه می دهند این نوع سفرها اولویت اول انتخاب بسیاری از شهروندان شده است.

امروز نه تنها جابجایی افراد که خدماتی با همین ویژگی برای جابجایی با موتور و جابجایی کالا با موتور و وانت نیز به سادگی قابل انجام است.

اجناس خود را بفروشید

در فضای اینترنت نه تنها پول خرح می کنید بلکه می توانید پول هم به دست آورید! بسیاری از افراد از طریق راه اندازی سایت یا  شبکه های اجتماعی علاوه برفروش در فضای حقیقی در فضای سایبری هم اقدام به ارائه کالاهای خود می کنند. در وقفه ای که اخیر در تلگرام پیش آمد، آمارهای جالبی از کاهش جابجایی پول به صورت آنلاین دیده شد.

علاوه بر این، برخی از سایت ها، فضاهایی را در دسترس مردم قرار دادند تا ازآن طریق مردم اجناس دست دوم یا نو را در معرض فروش بگذارند در این حوزه اقلامی چون ملک و ماشین هم خرید و روش می شود.

کارواش آنلاین

در شهر الکترونیک اگر ماشین تان کثیف شده باز می توانید بدون روشن کردن و خارج شدن از خانه ماشین تان  را بشویید، اپلکیکیشن های کارواش انلاین در حال افزایش هستند و برای شستشوی ارزان و راحت ماشین ها در محل خانه با هم رقابت می کنند

پمپ بزنین آنلاین

کار حتی از این که تصور می کنیم راحت تر می شود، از آخرین خدمات ارائه شده که شاید فعلا یکی از غیر منتظره ترین آنها هم است پمپ بنزین انلاین است شما با یک اپلیکیشن درخواست پمپ بنزین سیارمی دهید، منتظر کامیون سوخت رسان می نشینید تا به مکان توقف شما مراجعه کرده و باک شما را پر از سوخت کند.


تحصیل پشت رایانه

سایت های آموزشی و اطلاع رسانی تنها منبع دانش افزایی در اینترنت نیستند بلکه شما می توانید بدون حضور در دانشگاه در کلاس حاضر شوید، درس یخوانید و مدرک بگیرید. ارائه سایر خدمات جانبی هم از طریق آنلاین امکان پذیر است بعنوان مثال کارهای تایپ و ترجمه خود را با ارسال یک عکس انجام خواهید داد. کاری که حتی بدون چنین واسطه هایی البته با دقت کمتر با ربات ها و نرم افزهای اینترنتی نیز قابل انجام است.

خوردنی‌های آنلاین

کار خورد و خوراک هم دیگر از حضور یا سفارش تلفنی مستقیم گذشته است، امروز با اپلیکیشن ها نه تنها می توانید از فود کورت های آنلاین استفاده کنید بلکه می توانید غذاهای خود را آنطور که دوست دارید، بسازید و در خانه میل کنید.

پی نوشت:

1- آشنایی با شهر الکترونیک ، همشهری آنلاین، 1388