تبیان، دستیار زندگی

پپ سیاست را به فوتبال کشاند؛

ماجرای روبان زرد جنجال‌برانگیز گواردیولا چیست؟ +عکس و فیلم

طبق قوانین فوتبال، هیچ‌یک از دست اندرکاران این ورزش اجازه ندارند که تمایلات و دیدگاه‌های سیاسی خود را به داخل فوتبال وارد کنند و تخطی از این قوانین می‌تواند با مجازات‌هایی روبرو گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماجرای روبان زرد جنجال‌برانگیز گواردیولا چیست؟

سرویس ورزش مشرق - پپ گوآردیولا چندی است که یک روبان زرد به شکل پاپیون را بر سینه می‌زند. همین امر موجب جنجال و انتقادهای فراوانی در لیگ برتر انگلیس و همهمه‌هایی در سطح اروپا شده است. پپ، به رغم اتهامات مختلف سیاسی، اعلام کرده که منظور وی به هیچ وجه سیاسی نبوده و اعتقاد شخصی است و تا زمانی که مدیران لیگ برتر، رسما از او نخواهند که روبان را از سینه بردارد، همچنان به این اقدام خود تا هر زمان که بخواهد ادامه خواهد داد. اما جامعه فوتبال معتقد است که او آشکارا سیاست را وارد فوتبال کرده و باید سریعا موضع خود را مشخص نماید.

 

پیشتر از این، گوآردیولا در طول فصل کنونی چندین بار اقدام به درج این روبان قرمز معنادار بر سینه کرده بود که واکنش‌هایی را در پی داشت.

خبرگزاری ورزشی «اسکای اسپورت» در تازه‌ترین مطلب خود خبر از تداوم جنجال و انتقاد در جامعه فوتبال در واکنش به روبان زردی که «پپ گوآردیولا» -سرمربی منچستر سیتی- به سینه می‌زند داد. «مارتین گلن» -رییس اتحادیه فوتبال انگلیس- در بیانیه‌ای این اقدام گواردیولا را تقبیح نموده و نسبت به درج یک نشان و سمبل سیاسی بر سینه، به مربی برجسته منچستر سیتی اخطار داد.

پیشتر از این، گوآردیولا در طول فصل کنونی چندین بار اقدام به درج این روبان قرمز معنادار بر سینه کرده بود که واکنش‌هایی را در پی داشت. اکثر کارشناسان معتقدند که وی می‌خواهد حمایت خود از جنبش تجزیه‌طلب کاتالونیا را نشان دهد؛ حقیقت موضوع هم همین است. این حرکت مربی کاتالونیایی، در اعتراض به بازداشت «یوردی سانچز» و «یوردی کوئیزارت» و دیگر مقامات دولت «کارلس پیجمون» رییس دولت خودمختار کاتالونیا صورت گرفته است. اتحادیه فوتبال انگلیس تا پایان روز کاری دوشنبه ۵ مارس، به گوآردیولا فرصت داده تا در این مورد پاسخ موجهی ارائه دهد.

طبق قوانین فوتبال، هیچ‌یک از دست اندرکاران این ورزش اجازه ندارند که تمایلات و دیدگاه‌های سیاسی خود را به داخل فوتبال وارد کنند و تخطی از این قوانین می‌تواند با مجازات‌هایی روبرو گردد. گلن در مورد اقدام گوآردیولا اظهار داشت:

«ما قانون ۴ فوتبال را نوشتیم و طبق آن، نصب و درج روبان پاپیونی منعی ندارد اما اگر حاوی پیام‌های سیاسی و تفرقه‌افکن باشد، بسیار بد است. درست مثل علامت صلیب شکسته نازی‌ها (گردونه خورشید)، یا ستاره داود، یا علامت داس و چکش کمونیسم. تعارف را کنار بگذاریم. روبان زرد نصب‌شده بر روی سینه گوآردیولا، کاملا سیاسی است و همه می‌دانید که قاطبه قاطع مردم اسپانیا -به استثنای کاتالان‌ها- با این علامت مخالف هستند. اگر این طور باشد که فردا مربیان و بازیکنان هوادار احزاب مختلف و گروه‌های خرابکار هم می‌آیند و سمبل‌های مورد علاقه خود را بر سینه می‌زنند و به آن افتخار هم می‌کنند. پیراهن فوتبال و عرصه فوتبال، جای تبلیغ و بیان احساسات سیاسی نیست».

سیاست در فوتبال

پپ، در پاسخ به اظهارات رییس اتحادیه و دیگر منتقدان، اظهار داشته که در صورتی که مدیران اتحادیه شخصا از او درخواست کنند که این علامت را از سینه برکند، این کار را خواهد کرد. وی در ادامه اظهار داشت:

«نظر شخصی من، یک نظر سیاسی نیست. وقتی مردم روبان صورتی به سینه می‌زنند، یعنی می‌خواهند از طرح مقابله با سرطان سینه حمایت کنند. درست مثل زمانی که که من می‌خواهم از سرطان پروستات حمایت کنم».

«رایان کلی» در مقاله‌ هفته گذشته خود در وبسایت گل، با پرداختن به موضوع این اقدام گوآردیولا، به اظهارات مورینیو در این رابطه اشاره کرد و نوشت:

ژوزه که از اصلی‌ترین دشمنان و رقبای پپ است، گفته که ایدئولوژی‌ها و باورهای سیاسی ما به جایی بیرون از زمین تعلق دارد. اینکه گوآردیولا برای وطن‌اش دل می‌سوزاند و دغدغه دارد محترم است اما حق ندارد آن را در زمین فوتبال بیان کند. اگر قوانین به او اجازه می‌داد که در انجام این عمل آزاد باشد، حرفی نبود. اما اقدام او تخلف روشن و اساسی در قبال قانون است.

پپ هم در پاسخ به اظهارات مورینیو گفته است: «من از اصول اخلاقی خود عدول نمی‌کنم. اگر لیگ برتر، یوفا، و فیفا می‌خواهند مرا تنبیه و تعلیق کنند حرفی نیست. من آماده‌ام».

«بارنی رانِی» در مقاله‌ای که به تاریخ ۲ مارس در این مورد نوشت، آورد:

این تابستان که برسد، درست ۳۰ سال از سالی می‌گذرد که در آن، بازیکنان هلند با حرکات ناشایست نژادپرستانه علیه بازیکنان آلمان غربی در بازی نیمه‌نهایی، یورو ۱۹۸۸ را به زشتی کشاندند. هلند در آن زمان تیمی بسیار شایسته داشت و به فینال مسابقات رفت و با شکست شوروی سابق، قهرمان شد اما آن قهرمانی دیگر زیبنده نبود. چرا که علاوه بر حرکات ناشایست بازیکنان هلند در مقابل آلمانی‌ها که به دلایل سیاسی آن‌ها را وارث نازی‌ها می‌خواندند، مردم هلند هم پس از پیروزی در بازی نیمه‌نهایی، دوچرخه‌های خود را به هوا پرت کردند و فریاد زدند که «دوچرخه‌هایمان را پس گرفتیم». آن‌ها منظورشان این بود که نازی‌ها را بیرون راندیم. چرا که بازیکنان آلمان غربی را نمایندگان وارثان نازی‌ها می‌دانستند. وقتی به یکی از برگزارکنندگان هلندی مسابقات گفته شد که گناه این نسل از آلمانی‌ها دیگر چیست که باید به آتش اشتباه پدرانشان بسوزند، پاسخی عجیب داد: «خب آنها پیشینیان اشتباهی داشتند». در آن سال، فیفا و یوفا تصمیم گرفتند که قوانینی جدی در قبال هر گونه حرکت و اقدام سیاسی و یا نژادپرستانه اعمال کنند.

اما در جام جهانی ۱۹۹۰ هم باز هلند در مقابل آلمان قرار گرفت و یکی از شنیع‌ترین اقدامات توهین‌آمیز توسط «فرانک ریکارد» علیه «رودی فولر» رقم خورد. او به طرف فولر آب دهان پرت کرد، به او ناسزا گفت، و گوش چپ‌اش را کشید. ریکارد البته به خاطر حرکات بسیار قبیح‌اش مورد تنبیه قرار گرفت و جدیت مدیران جهانی فوتبال آنقدر در این زمینه قابل قبول بوده که بسیاری از تمایلات و گرایشات سیاسی را کنترل نماید. در آن زمان، روزنامه‌ها پس از رفتار ریکارد، قویا به او تاختند و فولر را یک آلمانی محترم که دارای چهره جهانی و محبوب در لیگ برتر انگلیس است و از رفتارات انسانی و شایسته‌ای برخوردار است دانستند و در نهایت امر، ریکارد بدرفتار که بر اثر تمایلات و نفرت سیاسی آن‌گونه عمل کرده بود، از وی عذرخواهی کرد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.

فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

فیلم حرکات بسیار زشت ریکارد در قبال فولر به دلایل سیاسی / اتفاقی که موجب شکل‌گیری قوانین علیه ورود تمایلات سیاسی به فوتبال شد/دانلود

رانی در ادامه افزود: اگر گوآردیولا مدعی آزادی و حامی تعیین سرنوشت برای یک منطقه جغرافیایی است، پس چرا خود اجیرشده و استخدامی قطری‌ها و اماراتی‌هاست که در نقض حقوق بشر جزو رکورددارها هستند؟ قبلا در خدمت قطری‌ها بود و امروز در خدمت اماراتی‌ها و خواسته‌های آن‌ها . اگر گوآردیولا خیلی ناراحت است، می‌تواند این تمایلات سیاسی خود را در بیرون از مستطیل سبز و دنیای فوتبال، به عنوان یک شهروند فریاد بزند اما اگر قرار باشد اجازه داده شود که سیاست در فوتبال جان بگیرد، پس دیگر نباید به استادیوم «امارات» که متعلق است به آرسنال است بگوییم استادیوم امارات. باید دو جام جهانی بعدی که در روسیه و قطر برگزار خواهد شد را لغو کرد؛ و یا باید پاریسن ژرمن را به خاطر مالکان و مدیران قطری‌اش از قاموس فوتبال اروپا حذف کرد. این می‌شود غلبه سیاست در فوتبال. در هر حال، عمل گوآردیولا با اینکه بدتر از عمل ریکارد نیست اما از آنجایی که با اصل قوانین فوتبال سالم در تناقض کامل است، کاملا محکوم بوده و دیگر نباید تداوم داشته باشد .

منبع:

http://www.skysports.com/football/news/11679/11276843/pep-guardiola-warned-by-fa-chief-martin-glenn-over-political-symbol

https://www.theguardian.com/football/blog/2018/mar/02/football-against-the-enemy-pep-guardiola-yellow-ribbon-barney-ronay

http://www.goal.com/en-gb/news/why-does-pep-guardiola-wear-a-yellow-ribbon-meaning-man-city/f30sgxrtdlp51q3cnryk7iwxn

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .