تبیان، دستیار زندگی

سیستم زنبور داری هوشمند، دستاورد تقدیری دوره دوم پژوهشسرای امام هادی (ع) در بخش غرفه

این ایده طرح کاربردی است برای کمک به زنبور داری برای افزایش تولید و بهره وری از طبیعت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
سیستم زنبور داری هوشمند، دستاورد تقدیری دوره دوم پژوهشسرای امام هادی (ع) در بخش غرفه
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: سیستم زنبور داری هوشمند
نام مدرسه: پژوهشسرای امام هادی (ع)
نام استاد: آقای محمد قاسمی
دانش آموزان: محمد وثوقی،‌ مصطفی بهمنی، محمد مهدی اسدزاده
مقدمه:
این پروژه با عنوان زنبور داری هوشمند آغاز شد و همان طور که از نام آن پیداست، این ایده طرح کاربردی است برای کمک به زنبور داری برای افزایش تولید و بهره وری از طبیعت. که این فرایند برای زنبور داران  طبیعی از اهمیت کاربردی برخوردار است. زیرا طبیعت شناسی و جابجایی مفید، بهره وری را به حداکثر می رساند که این انگیزه مهمی برای شروع به کار بود. و هدف ما کمک به این قشر زحمتکش و مولد در جامعه بود.
با افزایش درخواست عسل طبیعی و به تبع آن کاهش منابع گل و گیاه، ضروری بود تا زنبورداری از حالت سنتی به سمت زنبورداری مدرن توسعه پیدا کرده تا با توجه به منابع گل و گیاه عسل به اندازه کافی تولید گردد.
لذا در زنبورداری وسایل صنعتی برای افزایش تولید نیاز پیدا کرد از جمله وسایل زنبورداری مدرن استراکتور،  کندو پلاستیکی و ...
از جمله چیزهایی که در این صنعت مورد نیاز بود، فاکتور وزن کندو بود که از اهمیت بالایی برای زنبوردار برخوردار بود و با طراحی این دستگاه این امکان برای زنبور دار فراهم شد تا با توجه به دانستن فاکتور وزن در هر روز مدیریت بهینه در زنبورستان ایجاد کند.
  اهمیت پروژه و نقش آن در زنبورداری

در این پروژه که از فناوری نوین برای کمک به زنبوردار استفاده می شود سعی شده به زنبوردار در کمک به تولید محصول طبیعی و بازدهی بیشتر در زمان و شرایط محیطی مناسب با دادن اطلاعات از وضعیت کندو به زنبور دار از راه دور در کمک به شناخت منطقه برای تولید کننده و نیز آماده شدن شخص برای سرزدن برای ایجاد تغییرات در کلنی یا برداشت در صورتی که کندو به مقدار لازم تولید کرده باشد، یا هنگامی که کندو دچار افت شدید جمعیتی یا خسارتی متحمل شده باشد.که این شرایط باعث آگاهی زنبور دار از منطقه و کلنی زنبور شده و تصمیم گیری و اقدامات لازم را برای انجام عملکرد لازم را فراهم می کند.

لودسل چیست؟
لودسل یک نوع حسگر الکترونیکی برای اندازه‌گیری وزن و نیرو است که در انواع کششی، خمشی، فشاری و پیچشی ساخته شده است.
لودسل شامل یک هسته فلزی (از الیاژ خاص) و تعدادی strain gaugeمجموعه ای از مقاومت های الکتریکی می ‌باشد که در اثر اعمال نیرو مانند تمام مواد تغییر شکل می‌یابد اما پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی‌گردد. میزان برگشت‌ پذیری این ماده تعیین کننده کیفیت و دقت و دیرپایی لودسل است.
انواع سیستم های توزین و کاربرد آن:
توزین استاتیک:
 که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
توزین مخازن سیال که می توان به مخازن آب، مخازن روغن، مخازن شیر و ... اشاره کرد.
توزین سیستم های مولتی بچینگ که می توان در صنایعی مانند صنعت لاستیک، روغن های صنعتی و ... اشاره نمود که به نوعی کلیه سیلو های کنار هم در حین پر و خالی شدن با هم مرتبط باشند که با این سیستم گامی مهم در راستای کنترل اتوماتیک مواد مختلف برداشته می شود و به راحتی کل پروسه تولید در دست اپراتور سیستم قرار خواهد گرفت. 
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: محبوبه همت