تبیان، دستیار زندگی

بهانه های تکراری فضای مجازی

پولشو بده به فقرا !

چرا افراد منتقد به حج، زمانی که موضوع مسافرت های خارج از کشور به ترکیه و آنتالیا و امثال آن، و یا مناسبت هایی چون شب یلدا ، ولنتاین و مناسبت های این چنینی _که عده ای هزینه های سرسام آوری را برای خرید بسته های ولن تاین و خرس و شکلات و رستوران و کافه می کنند_ می شود نمی گویند که پول این ها را بدهید به فقرا و وقتی پای معارف اسلامی مثل حج می شود یاد فقرا می افتند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کعبه، حج، آنتالیا، ولنتاین
با اعلام زمان ثبت نام حج تمتع  سال 1397 هجمه هایی از سوی گروه های مختلف علیه هزینه کردن برای این عمل واجب الهی شروع شده است.

هجمه هایی که سر و کله شان در بسیاری از مواقع و هزینه های سرسام آور در موضوعات دیگر پیدا نیست و هر از چندگاهی که سخن از سفرهای زیارتی، مناسک دینی و مواردی که پای دین و اعتقادات و مذهب مردم به میان می آید در چهره های مختلفی خودنمایی کرده و دلسوزیشان برای فقرا و مستمندان در قالب هایی چون به راه اندازی کمپین ها و موارد این چنینی گل می کند؛

چرا هزینه های کلانی که برای حج خرج می شود را صرف رفع مشکلات در داخل از کشور نکنیم؟

چرا حاجی، هزینه سفر خود به سرزمین وحی را صرف رفع گرفتاری از یک خانواده بی بضاعت و یا تهیه جهیزیه برای یک دختر جوان نمی کند؟!

باید گفت زیر بنای همه این حرف ها از دو حالت خارج نیست؛ یا ناشی از جهل و ندانستن است، این که هدف از حج و برگزاری این سفر معنوی را نمی دانند و یا از روی غرض ورزی هایی است که هدفی جز تخریب دین و اعتقادات مردم ندارد.

منکر نقاظ ضعف و کم کاری ها نیسستیم ولی این که آسیاب را به نفع دشمن و اعتقادات شیطانی چرخاند نیز کار درستی نیست. اینکه وقتی در جایی ضعفی وجود دارد آن را تیشه ای بسازیم برای ریشه ی باورها و اعتقادات دینی، کار انسانی و دینی نیست.


مشکل با گروه اول؛ یعنی کسانی که از روی بی اطلاعی سخنان و شبهاتی را مطرح می کنند با گفتگو، مذاکره و اطلاع رسانی حل می شود اما برای امثال گروه دوم؛ غرض ورزانی که با علم و آگاهی دست به تخریب می زنند مشکل حل شدنی نیست؛ چرا که کسی را که خودش را به خواب زده نمی توان از خواب بیدار کرد!!

هدف از برگزاری حج چیست؟

حج، یک سفر سیاحتی  و تفریحی برای دیدن مکه و مدینه نیست؛ حج، نماد وحدت مسلمین است. حج یکی از بزرگ‌ترین اعمال عبادی مسلمانان است که ضمن پالایش روحی مسلمانان باعث می‌شود مسلمانان در یک اجتماع با شکوه دور همدیگر جمع شده و در کنار خانه‌ی خدا پیمان برادری و اتحاد را امضا کنند. و دشمنان اسلام از همین اتحاد و یک‌ پارچگی مسلمانان است که می‌ترسند، لذا با ایجاد افکاری منفی راجع به حج در صدد کم‌ رنگ کردن این عبادت دشمن‌شکن هستند؛ در بیانی نیز امیرالمومنین (علیه‌السلام) درباره  فلسفه حج می‌فرماید: «خداوند مراسم حج را براى تقویت آئین اسلام تشریع كرد».[1]

و این همان فلسفه مهم حج است که نه کمک به فقرا و زلزله زدگان، نه قربانی و نه نماز و روزه هیچ کدام نمی تواند جایگزین آن شود .

یک سوال اصلی

چرا افرادی که این مسایل را مطرح می کنند زمانی که موضوع مسافرت های خارج از کشور به ترکیه و آنتالیا و امثال آن، و یا مناسبت هایی چون شب یلدا ، ولن تاین و مناسبت های این چنینی _که عده ای هزینه های سرسام آوری را برای خرید بسته های ولن تاین و خرس و شکلات و رستوران و کافه می کنند_ می شود نمی گویند که پول این ها را بدهید به فقرا و وقتی پای معارف اسلامی مثل حج می شود یاد فقرا می افتند؟ 
چرا زمانی که اسراف و تبذیر ثروتمندان، عروسی ها و خرج هایی که برای یک شب گذرا انجام می شود را می بینند؛ دم بر نمی آورند که به جای این کارها می شود چند هزار نفر گرسنه را سیر کرد؟!

کلام آخر

حج هیچ منافاتی با فقر زدایی ندارد، چرا که در اسلام تاکیدات فراوانی بر فقرزدایی شده است و حتی زکات و خمس که از واجبات مالی هستند برای همین امور اختصاص داده شده‌اند.

چرا افرادی که این مسایل را مطرح می کنند زمانی که موضوع مسافرت های خارج از کشور به ترکیه و آنتالیا و امثال آن، و یا مناسبت هایی چون شب یلدا ، ولنتاین و مناسبت های این چنینی _که عده ای هزینه های سرسام آوری را برای خرید بسته های ولنتاین و خرس و شکلات و رستوران و کافه می کنند_ می شود نمی گویند که پول این ها را بدهید به فقرا و وقتی پای معارف اسلامی مثل حج می شود یاد فقرا می افتند؟


دین اسلام به همه جوانب توجه کافی و لازم را دارد و همان اندازه که دعوت به زیارت معنوی حج کرده است، چند برابر آن، مسلمانان را دعوت به کمک رسانی به فقرا و کارهای خیر دیگر نموده است که با مراجعه به قرآن و روایات، به این واقعیت دست خواهیم یافت.

منکر نقاط ضعف و کم کاری ها نیستیم ولی این که آسیاب را به نفع دشمن و اعتقادات شیطانی چرخاند نیز کار درستی نیست. اینکه وقتی در جایی ضعفی وجود دارد آن را تیشه ای بسازیم برای ریشه ی باورها و اعتقادات دینی، کار انسانی و دینی نیست.

کسانی که تصویر فقرا، زاغه نشینان، کلیه‌فروشان و... را در مقابل سفر الهی حج قرار می‌دهند، قلم‌ها و زبان هایی هستند که دانسته یا ندانسته به نفع شیطان و شیطانیان می‌نویسند و سخن گفته و هدف آن‌ها را ترویج می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها از بین بردن اتحادی است که در سایه حج حاصل می‌شود، آن‌ها هیچ زمان دل‌سوز فقرا نبوده، نیستند و نخواهند بود.

یادمان باشد که راه‌های وسوسه‌ی شیاطین انس و جنّ متفاوت است و به هر کسی نیز از راه خودش وارد می‌شوند. قرار دادن هزاران هزار کار دیگر در مقابل زیارت رفتن ، برگزاری مراسم بزرگ حج و ... یکی از همین وسوسه‌های شیطانی و القائات دشمنان است.

پی‌نوشت:
[1]. عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدى, غرر الحكم و درر الكلم، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى قم، 1366ش, ص176

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.