تبیان، دستیار زندگی

آیا نباید کار را برای ثواب انجام داد؟

نتایج کاری که برای خدا باشد

كار برای خدا كم آن هم مفید است «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَه» یك ذره هم كار بكنی خدا ثواب می‌دهد یعنی اگر یك دانه انگور دهان یك گنجشك بگذاری، حتی یك دانه انگور دهان بابات بگذاری ثواب داری .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کار برای خدا
اعمالی که ما در شبانه روز انجام می دهیم و مورد نهی دین و شارع نیست، یا واجب است و یا مستحب یا مباح. در حدیثی آمده است «الاعمال بالنیّات» یعنی اعمال و افعال ما به وسیله نیت های ما ارزش پیدا می کنند. اگر نیت افعال ما انجام عمل صالح برای خدا باشد، کالبد بی جان اعمال ما روح پیدا می کند.
شاید بگویید چه فرقی می کند که کار را برای چه کسی و چه چیزی انجام دهیم؟ اما واقعیت این است که کار برای خدا بسیار ثمرات ویژه ای دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

نتیجه کاری که برای خدا باشد

1. خدا مزد می‌دهد گرچه عمل نكنیم و با نیت باشد، «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى»(1) ؛ یعنی سعی خودت را بكنی مزد داری حالا چه كار انجام بشود چه نشود، شما سعی خودت را كردی رفتی مسجد پیش نماز نبود كه نمازت را بخوانی ثواب جماعت داری. یعنی اگر غیر این بود می‌گفت(لیس للانسان الا ما عمل) خدا نگفته اگر كار كردی من مزد می‌دهم می‌گوید اگر تلاش كردی مزد می‌دهم حالا این چه عمل بشود و چه نشود.

2. حتی با نیت، شما نیت كار خیر داری ثواب می‌دهند.

 3. حتی با شركت در کار خیر، مثلا عید قربان پول نداری گوسفند بخری و بكشی صد نفر می‌شوند یك گوسفند می‌خرند شریكی خدا ثواب همه را می‌دهد نه اینكه ثواب را تقسیم كند خدا به همه ثواب یك گوسفند می‌دهد.

4. كار برای خدا كم آن هم مفید است «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَه»(2)؛ یك ذره هم كار بكنی خدا ثواب می‌دهد یعنی اگر یك دانه انگور دهان یك گنجشك بگذاری، حتی یك دانه انگور دهان بابات بگذاری ثواب داری اما خلق نه، اگر به تو گفتند یك كیلو انگور بیاور شما رفتی یك دانه آوردی ناراحت می‌شود یعنی خلق جنس كم را قبول نمی‌كند اما خالق جنس كم را هم قبول می‌كند.

آیا نباید کار را برای ثواب انجام داد؟

كسب ثواب و اجر به خاطر انجام كارهای مورد پسند خدای متعال، با كسب رضایتش هیچ گونه مغایرت و تنافی ندارد. یعنی انسان می تواند كاری انجام دهد كه هم از ثواب و اجر آن برخوردار شود و هم از رضایت الهی برخوردار باشد. پس نیازی نیست كه این دو را در دل و نیت خود تفكیك كنیم تا مشكلی پیش نیاید.

البته از نگاه ایده آل، انسان باید صرفاً برای تعالی و رشد، و نزدیكی به پروردگار كارهایش را انجام دهد نه طمع بهشت، و كسب ثواب و فرار از عقاب. همانطور كه از روایات استفاده می شود كه عبادت خداوند با سه انگیزه انجام می شود، ترس از جهنم، طمع به بهشت، محبت و خشنودی خداوند.

پی نوشت:
1- النجم/39 
2- الزلزلة/7 
منابع:
درس هایی از قرآن
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.