تبیان، دستیار زندگی

شهید آیه الله علی‌اصغر احمدی شاهرودی

یکی از شهدای بزرگوار جریان انتفاضه شعبانیه عراق، آیه الله حاج شیخ علی‌اصغر احمدی شاهرودی است که دفتر حیاتش به سال 1342ق در روستای «مزج» از توابع بسطام گشوده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید علی‌اصغر احمدی شاهرودی
یکی از شهدای بزرگوار جریان انتفاضه شعبانیه عراق، حجةالاسلام والمسلمین حاج شیخ علی‌اصغر احمدی شاهرودی است که دفتر حیاتش به سال 1342ق در روستای «مزج» از توابع بسطام گشوده شد.پدر گرامی‌اش حاج شیخ محمدتقی احمدی یکی از شاگردان مرحوم صاحب کفایة بود و وقتی علاقه فرزندش را نسبت به فراگیری علوم دینی مشاهده کرد، او را روانه قم نمود. شیخ علی‌اصغر پس‌از اسکان در مدرسه حجتیه، به تحصیل علوم دینی پرداخت.

 او حکمت و فلسفه را از محضر مجاهد قرن، امام خمینی قدس‌سره آموخت و پس‌از آن به همراه حضرات آیات منتظری و‌ شهید مطهری در درس خارج آیات عظام بروجردی، حجت کوه‌کمری و خارج اصول امام خمینی شرکت نمود.

حضرت آیةالله‌ منتظری درباره شهید شاهرودی گفته‌اند: «از جدیت و اهتمام او در دروس این بود که مرا از خواب بیدار می‌کرد تا در مسئله‌ای با من مباحثه کند.»

آیةالله‌ احمدی پس‌از مدتی قم را به مقصد نجف ترک کرد و حدود سه سال در آن دیار قدسی به تکمیل دانش و تقوای خود پرداخت. ایشان بعد از سفری به ایران و ازدواج، مجدداً به نجف‌اشرف برگشت و در درس‌های آیةالله‌العظمی‌ خویی قدس‌سره حاضر شده و مورد توجه معظم‌له قرار گرفت، تا جایی که به عضویت محفل استفتاء آن مرجع عالی‌قدر درآمد.

منقول است که پس‌از شهادت استاد مطهری، ایشان از آیةالله‌العظمی‌ خویی درخواست اقامه مجلس عزا می‌نماید که معظم‌له آن‌را مورد موافقت قرار داده و در مسجد خضرا اقامه مجلس می‌نمایند.

شهید احمدی شاهرودی، با آغاز جنگ تحمیلی، خانواده‌اش را به ایران فرستاد و خود در مدرسه بخارایی نجف ماند و به درخواست خانواده‌اش مبنی بر ترک نجف جواب رد داد و گفت: «حفظ حوزه نجف، بر همه ما واجب است و من هرگز نجف را ترک نخواهم کرد.» در جریان انتفاضه شعبانیه نجف در سال 1411ق، برای عتبه‌بوسی آستان مقدس حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از مدرسه خارج شد، لکن به‌دست مأموران بعثی دستگیر ‌گردید و در 71 سالگی در زندان‌های مخوف رژیم صدام به شهادت نایل آمد.



منبع: وبسایت افق حوزه