تبیان، دستیار زندگی

سفر رفتن با یک فرشته کوچولو

راهکارهایی برای یک مسافرتِ مادرانه

مسافرت در دوران مجردی و تاهل قبل از بچه دار شدن هر کدام شیرینی خاص خود را دارد ، زمانی که مادر می شوید ، مسافرت رفتن شما می تواند شیرین تر از قبل باشد به شرطی که بدانید چه کارهایی انجام دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر

مسافرت رفتن‌های مجردی بسیار شیرین و بی‌قید است. می‌شود تا هر وقت که بخواهی لبِ دریا، در حرمِ امام رضا، پاساژها و خیابان‌های هر شهری را گشت و عکاسی کرد و خاطراتِ زیبا و جالب و هیجان‌انگیز و گاهی خطرناک ثبت کرد. مسافرت در زمانِ تأهل هم شیرینی‌های خاص خودش را دارد. بودن در جنگل و دریا و حرم و خیابان‌ها و کوچه‌های هر شهری و دونفره تجربه کردنِ هر تجربه‌ی انفرادیِ قبلی هیجان و شیرینی خاصی دارد که نمی‌شود انکارش کرد. اما مسافرت با یک فرشته‌ی کوچولو چطور؟

اگر تازه مادر شده‌اید و نمی‌دانید مسافرت رفتن با کوچولویی که تازه به خانواده‌ی شما آمده و عضو سوم زندگی دونفره‌تان شده به چه چیزهایی نیاز دارد، این مطلب را بخوانید.

مسافرت با یک فرشته
مسافرت با یک نوزاد یا کودک دوسه‌ساله مسائل خاص خودش را دارد که اگر به آن‌ها آگاه باشیم سفرِ بهتری را تجربه خواهیم کرد. برای فهم بهتر مسئله باید بدانیم که:

-بچه‌ها به‌اندازه‌ی ما حوصله‌ی ماندن در ماشین، قطار، هواپیما، اتوبوس، کشتی و هر جایِ محدودِ دیگری را هرقدر زیبا و هیجان‌انگیز باشد ندارند، پس بهتر است برای سفر از وسیله‌ای استفاده کنیم که ما را در کمترین زمان به مقصد می‌رساند و یا مقاصد نزدیک را انتخاب کنیم.

- بچه‌ها در اتاق‌های کوچکِ هتل‌ها دوام نمی‌آورند،پس اگر قصد اقامت در هتل رادارید ،حتماً از سوییت آپارتمان‌ها استفاده کنید تا دلبندتان به‌راحتی بتواند ساعاتی از روز را رویِ زمین بخوابد و غلت بزند.

لابد می‌پرسید چه زمانی یا چه سنی برای سفر رفتن با بچه‌ها مناسبت است؟ باید بگویم این را خودتان تعیین می‌کنید. ممکن است یک نفر با نوزاد چندروزه بتواند به سفر برود و یک نفر تا دوسالگی فرزندش صبر کند.


- بچه‌ها برای رفتن به گردش در مسافرت و دیدوبازدیدهای خانوادگی، زود خسته می‌شوند. پس برای اینکه خودتان و او را اذیت نکنید، سعی کنید فقط از همان‌جایی که هستید و مراکز تفریحی نزدیکِ محل اقامت برای تفریح و گردش استفاده کنید و دائم دررفت و آمد بین شهرها و روستاهای مختلف نباشید.

- برنامه‌ریزی نکنید. بله برخلاف همه‌ی سفرهای قبلی که با برنامه‌ریزی دقیق به هرجایی که می‌خواستید می‌رفتید، در این سفر باید مطابق میل و حوصله‌ی بچه‌ها پیش بروید و به‌جاهایی بروید که او بیشتر دوست دارد. یادتان باشد این سفر باید برای او هم خاطره‌انگیز باشد.

- سخت‌گیر نباشید. اجازه دهید بچه‌ها تجربه کنند. تجربه‌ی دست زدن به آب رودخانه یا شنا در جای بی‌خطر و البته همراه با خودتان، تجربه دست زدن به گیاهانِ بی‌خطر و خاک‌بازی از تجاربی ست که به افزایش مهارت‌های بچه‌ها در کودکی و بزرگ‌سالی بسیار کمک می‌کند.

- سعی کنید در وضعیتِ حال بمانید و لذت ببرید. لذت بردن چیزی ست که نه فرزند و نه همسرتان نمی‌تواند به شما هدیه دهد و این شمایید که باید تلاش کنید از وضعیتی که در آن قرار دارید لذت ببرید. پس خدا را برای داشتنِ کودکی زیبا و سالم شکر کنید و تمام تلاش خود را بکنید که از کنارِ او بودنِ لذت ببرید.

تا حدودی سفر با یک فرشته کوچولو را برای شما توضیح دادم ، حالا باید بدانیم که در این سفر چه چیزهایی همراه ببریم؟

وسایل موردنیاز یک فرشته
شاید وقتی خودتان به سفر می‌روید ترجیح بدهید بعضی اقلام را از مقصد تهیه کنید و خودتان را از اضافه‌بار خلاص کنید اما برای سفر با بچه‌ها هرگز چنین چیزی توصیه نمی‌شود، آنچه باید همراه داشته باشیم در ادامه‌ی می‌آید.

- پوشک کامل بچه ، به مقداری که مطمئن باشید شمارا تا دو الی سه روز کفایت می‌کند. چون ممکن است درراه ماشین خراب شود و مجبور شوید درجایی که دسترسی به سوپرمارکت و داروخانه‌ی آن محدود است بمانید.

- حتماً آبِ شهر خود را برای کودک بردارید و اگر حس کردید سنش به حدی نرسیده که بتواند به‌راحتی از آبِ هر شهری بخورد و فرصت جوشاندن آب را ندارید از آب‌معدنی استفاده کنید.

-پماد، کرم ضد آفتابِ کودکان (برای کودکان بالای یک سال)، دستمال مرطوب و دستمال‌کاغذی، پتو، متکا، زیرانداز، قطره استامینوفن، روروئک، کالسکه، لباس گرم حتی در فصل‌های گرم سال از مواردی ست که حتماً باید همراه داشته باشید.

- اسباب‌بازی ببرید اما با اسباب‌بازی ساک خود را سنگین نکنید ولی یکی دو مورد را که فکر می‌کنید دوست دارد بیشتر با آن‌ها بازی کند همراه ببرید.

- اگر با نوزاد زیر شش ماه قصد سفر دارید ،حتماً از مبدأ پهلوهایش را کمی چرب کنید و ببندید. گرم ماندن پهلوهای بچه باعث می‌شود هم خواب راحتی را در طول مسیر داشته باشد و هم سرما نخورد.

لابد می‌پرسید چه زمانی یا چه سنی برای سفر رفتن با بچه‌ها مناسبت است؟ باید بگویم این را خودتان تعیین می‌کنید. ممکن است یک نفر با نوزاد چندروزه بتواند به سفر برود و یک نفر تا دوسالگی فرزندش صبر کند. عجله نکنید و توانِ خود، همسر و کودکتان را برای سفری لذت‌بخش بسنجید، ناگفته نماند که بهتر است اولین مسافرت‌ها در فصل‌های سرد سال نباشد تا کودک یا نوزاد همراهِ شما سرما نخورد.




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.