تبیان، دستیار زندگی

نصایح اخلاقی آیت الله خرازی؛

موانع تأثیر ایمان

در آیات شریفه متعددی، خداوند یادآوری کرده کسانی هستند که شیطان نمی‌تواند در آنان نفوذ کند و آن‌ها کسانی هستند که مطیع خدا هستند و بنایشان بر این است تا از فرامین خداوند اطاعت نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله خرازی
در آیات شریفه متعددی، خداوند یادآوری کرده کسانی هستند که شیطان نمی‌تواند در آنان نفوذ کند و آن‌ها کسانی هستند که مطیع خدا هستند و بنایشان بر این است تا از فرامین خداوند اطاعت نمایند. قرآن می‌فرماید: هذا صراط علی مستقیم انّ عبادی لیس لک علیهم سلطان الا من اتبعک من الغاوین؛ حجر/۴2، این راه اطاعت و بندگی راه مستقیم است. و با این کلمه «علی» این راه مستقیم را ضمانت می‌کند؛ یعنی در این راه مستقیم که وارد می‌شوید دیگر در ضمانت حق متعال هستید و خداوند تضمین کرده که شما را به مقصد برساند. ان عبادی لیس لک؛ خداوند در این فراز از آیه خطاب به شیطان می‌کند که تو بر بندگان و اطاعت کنندگان من سلطه نداری، مگر بر غاوین که ضالین هستند. بی‌شک یکی از پناهگاه‌هایی که انسان می‌تواند در آن وارد شده و از شرّ شیطان در امان بماند، پناهگاه اطاعت الهی است.

اگر شخص بنایش این باشد که خدا را اطاعت کند، شیطان به انسان نمی‌تواند لطمه وارد کند. در آیه دیگری می‌فرماید: فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم انه لیس له سلطان علی الذین آمنوا و علی ربّهم یتوکّلون انّما سلطانه علی الذین یتولّونه و الذین هم به مشرکون؛ نحل/100، خداوند به پیامبرش امر می‌کند که شیطان سلطه ندارد بر کسانی که ایمان آورده‌اند. و علی ربّهم یتوکّلون و فقط بر خدا توکل دارند. انّما سلطانه علی الذین یتولّونه؛ سلطنت شیطان بر کسانی است که زیر بار شیطان می‌روند و تحت فرمان شیطانی قرار می‌گیرند و به وسوسه‌ها و خواهش‌های او عمل می‌کنند.

اینان هستند که سلطه پذیرند و شیطان می‌تواند بر آن‌ها سلطه داشته باشد، اما کسانی که التزام به اطاعت پروردگار دارند و بر او توکل می‌کنند، آن‌ها تحت سلطه شیطان قرار نمی‌گیرند.

پس برای در امان ماندن از سلطه شیطان باید راه الهی را پیمود، همان‌طور که قرآن فرموده اگر انسان در برابر وسوسه‌های شیطان مقاوم باشد و از خدا تبعیت کند، شیطان نمی‌تواند در او نفوذ کند.

یکی دیگر از راه‌های برون‌رفت از سلطه شیطان، یادآوری نعمت‌های الهی است، و این یادآوری باعث حفظ و مصونیت انسان می‌گردد. در داستان حضرت یوسف(ع)، وقتی زلیخا یوسف را دعوت به فساد کرد، جناب یوسف(ع) فرمود: معاذالله و بعد این جمله را فرمود: انّه ربّی احسن مثوای؛ یوسف/23، خدا جایگاه مرا بالا قرار داده، چطور من تنزل کنم و پایین آیم و مرتکب این فساد شوم؟! کارهای فاسد با جایگاه بالا نمی‌سازد.

این‌گونه معرفت را خداوند به من عطا کرده و در حق من بذل و بخشش‌هایی داشته است، با وجود این همه نعمت دست به این کار نمی‌زنم.

مهم این است که انسان توجه داشته باشد و به یاد خدا و انعام او بیفتد، اگر آن معارف عالیه‌ای که خدا به توسط انبیا و اولیا نصیب انسان نموده را در ذهنش بیاورد، شیطان نمی‌تواند در انسان نفوذ کند.

خداوند به همگان توفیق عنایت کند که معارف الهیه عالیه  کسب نموده و از شرّ شیطان در امان بمانیم.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته



منبع: وبسایت افق حوزه