تبیان، دستیار زندگی

آثار هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای زیر ذره بین ۱۵ داور بین‌المللی

دکتر کریمی قدوسی با بیان اینکه بنیاد برای انتشار بازی‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی تلاش می کند، گفت: به برندگان هفتمین جشنواره رایانه‌ای تهران کمک‌هزینه و بلیت حضور در جشنواره‌های خارجی اهدا می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست خبری هفتمین‌ جشنواره بازی های رایانه ای تهران
دکتر حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای امروز در نشست هفتمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران گفت: بنیاد خیلی تلاش می کند که بازی های ایرانی در بازارهای بین المللی منتشر شود. یکی از این تلاش ها برگزاری همایش TGC‌ بود. در جشنواره بازی های رایانه ای نیز تلاش می کنیم مزایایی برای بازی سازان فراهم شود.
دکتر کریمی قدوسی اظهار داشت: مطابق سال های قبل و برای تاثیر بهتر داوری بین‌المللی را اضافه کردیم، داورانی از کشورهای دیگر داریم. هدف مان این است که با استانداردهای بین المللی بازی های ایرانی سنجیده شود. اگر داوران بین المللی قبول کنند قرار است یک جایزه بین المللی داشته باشیم که بر اساس نظرات داوران بین المللی است.
وی با بیان اینکه امسال استراتژی حضورمان را در نمایشگاه های بین المللی تغییر دادیم، تصریح کرد: سعی داریم افرادی را برای شرکت در کنفرانس‌ها و جشنواره‌های بین المللی بفرستیم، بدین منظور جوایز جشنواره بازی های رایانه ای را به این بخش متصل کردیم. به برندگان جشنواره بازی های رایانه ای تهران کمک هزینه و بلیت حضور در جشنواره های بین المللی اهدا می شود تا از دانش بین المللی استفاده کنند و بازی های خود را به ناشران خارجی ارایه دهند.
مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای در پاسخ به این سوال که چرا بازی های ساده بیشتر ساخته می شوند، گفت: هزینه ساخت بازی های ساده پایین است و سرمایه گذارها و شرکت ها بهتر می توانند هزینه را تامین کنند. همچنین استقبال از بازی ها در مارکت زیاد است و این بازی ها دانلود و فروش خوبی دارند، بدین ترتیب این بازی ها این پیام را به سازنده منتقل می کنند که بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
دکتر کریمی قدوسی بیان کرد: در سال 94 عملکرد پنج دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران بررسی شد و گزارشی حدود 60 صفحه تهیه شد. در این گزارش به طور ریز در مورد جشنواره و سبک بازی ها در طی پنج دوره اشاره شده است. بهترین بازی های سال همچون پروانه، شتاب شهر و شمشیر تاریکی منتشر شدند.
در ادامه، محمد حاجی میرزایی، دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه ای تهران گفت: جشنواره هفتم مدت زمان کمتری نسبت به دوره های قبل جشنواره داشت. بر این اساس انتظار داشتیم تعداد بازی هایی که به دست ما می رسد، کمتر باشد اما اینطور نبود، تعداد بازی ها به حدود 200 بازی رسید و این اتفاق خوشایندی است.
میرزایی با بیان اینکه 179 بازی به هفتمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران رسید، عنوان کرد: 20 بازی برای پیسی و بقیه موبایلی بود. بیشترین ژانری که شاهد آن بودیم ساده، اکشن و استراتژی مدیریتی بود. 73 بازی ساده، 33 بازی اکشن و 24 بازی استراتژی مدیریتی بود. امسال مانند سال های قبل حضور استان ها پررنگ بود و از تمام استان ها اثر خوب داشتیم. 72 اثر برای استان تهران و 107 اثر از سایر استان ها بود. استان ها در جشنواره سال قبل نیز بیشتر درگیر شدند، امیدواریم در سال های بعد این مسیر ادامه یابد.
وی در مورد داورهای هفتمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران اظهار داشت: 14 داور داخلی داشتیم که از بازی سازان خبره کشورمان هستند. تیم داوری وزن خوبی داشت، با 20 داور بین المللی ارتباط گرفتیم که 15 نفر آنها بازی ها را بررسی کردند، امتیازاتی که داوران خارجی به بازی ها دادند با امتیازی که داوران داخلی دادند، جمع شده و بر اساس امتیاز نهایی بازی های برگزیده انتخاب می شود.
دبیر هفتمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران خاطرنشان کرد: جوایز دستاوردی ما که تخصصی تر هستند توسط داوران داخلی انتخاب شدند. در جشنواره هفتم یک جشنواره فروش از بازی های برگزیده داریم، هدف ما این است که ارتباط بازیسازان و بازی کننده ها با ثبات شود. با سازنده های 40 عنوان بازی برتر این دوره از جشنواره تماس گرفته شد و قرار است بازی آنها در فروشگاه هایی ارایه شود. محتوای بازی ها در بخش جداگانه ای از لحاظ روایت داوری شدند تا مشخص شود کدام بازی روایت جالب تری دارد، امسال همچنین بهترین بازی فرهنگی داریم. یک بازی انتخاب می شود که محتوای آن از نظر فرهنگ ایرانی اسلامی غنی باشد.