تبیان، دستیار زندگی

به مناسبت روز سیزدهم فرودین

پوریم، جشن ایرانی کُشی +فیلم

جشن "پوریم" یکی از رسوم کهن یهودیان است که بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی، جدی‌تر و گسترده‌تر برگزار می‌شود. این جشن، در حقیقت جشن و پایکوبی بر خون ده‌ها هزار نفر از مردم ایران است که به دست یهودیان قتل عام شدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پوریم
همواره روز سیزدهم فروردین، روزی بوده است که مردم به دامن طبیعت رفته و آخرین روز از تعطیلات نوروزی را سپری می‌کنند. اما شاید هنوز باشند کسانی که از پیشینه‌ی تاریخی این روز خبر ندارند. پس اجمالا به اصل ماجرای خروج از منزل ایرانیان در روز 13 فروردین ماه می‌پردازیم.

هولوکاست ایرانی

بیست و شش قرن پیش در چنین روزی؛ دستور قتل عام 70 هزار ایرانی با حیله‌گری زنی یهونی توسط خشایار شاه صادر شد. این نسل کُشی که به هولوکاست ایرانی معروف است، در کتب مختلف تاریخی مورد اشاره بوده و در صحت آن تردیدی نیست.

در کتاب عهد عتیق درباره این موضوع می‌خوانیم: "شاه ایران زمین که در پایان جشن ۱۸۰ روزه از باده نوشی بدمست شده بود، در هنگام بدمستی، شهبانو "وشتی" را می‌طلبد تا او را به اغیار بنمایاند. ملکه از این دستور گستاخانه شاه سر باز می‌زند و شاه خشمگین، او را از شهبانویی ساقط و به دست جلاد می سپارد. یهودیان که به صورت غیررسمی در دربار شاه نفوذ داشتند، از این فرصت استفاده کرده و دخترکی یهودی به نام "اِستِر" Ester را به عنوان ملکه و شهبانوی کشور به پادشاه معرفی می‌کنند و به او نیز توصیه می کنند که یهودی بودن خود را پنهان کند.

یکی از مراسم معروف یهودیان در این روز؛ رژه‌ی زامبی‌ها است. آن‌ها طی مراسمی خاص به نوشیدن مایعات قرمز رنگ به نشانه‌ی نوشیدن خون ایرانیان می‌پردازند.

شاه نیز وقتی زیبایی او را می‌بیند، شیفته او شده و اِستر را به عنوان ملکه تمام ایرانیان برمی‌گزیند، بدون آنکه بداند او یهودی است. اِستِر ملکه ایران می‌شود و با نقشه‌های مردخای عموی خود، صدراعظم خشایارشاه یعنی هامان را از تخت صدر اعظمی به زیر کشیده و بر دار می‌كند."(1)

یودیان که با ورود استر به دربار، دارای قدرتی فراوان شده بودند، روزی از شاه تقاضا می‌کنند تا برای حفظ پایه‌های سلطنت مخالفان را سرکوب کنند. شاه که با فریب ملکه، این درخواست را قبول کرد در واقع ناخواسته حکم قتل بیش از هفتاد هزار ایرانی را طی 3 روز صادر کرد. کشتاری که در تاریخ ایران زمین کم‌نظیر و وحشیانه خوانده شده است. هزاران زن و مرد و کودک به خاک و خون کشیده شده و اموال آنها به غارت رفت.


از آن زمان یهودیان در چنین روزی به شکرانه‌ی کشتار دشمنان خود جشنی عظیم به راه انداخته و پای‌کوبی می‌کنند. آن‌ها هنوز هم در عصری که کشتن حتی یک نفر فاجعه‌بار دانسته می‌شود از این سرور نژادپرستانه دست بر نداشته و آن را به طُرُق مختلف برگزار می‌کنند.

رژه‌ی زامبی‌های یهودی

یکی از مراسم معروف یهودیان در این روز؛ رژه‌ی زامبی‌ها است. آن‌ها طی مراسمی خاص خود را به شکل آدمخوار در آورده و به نوشیدن مایعات قرمز رنگ به نشانه‌ی نوشیدن خون ایرانیان می‌پردازند. این کار از ابتدای شب آغاز و تا صبح روز بعد ادامه دارد. برخی از اموری که انجام آن‌ها در این جشن ضروری است عبارتند از: نوشیدن شراب، پخت شیرینی خاص مثلثی شکل (گوش هامان)، هامان سوزان، خواندن اشعار توهین آمیز خطاب به ایرانیان و... .

تقلید بی چون و چرا
متاسفانه ار آنجایی که مدتی است که تقلید از غرب و تهاجم فرهنگی در ایران اشاعه پیدا کرده است، شاهد برگزاری برخی از مناسبات غربی در کشورمان هستیم. مناسباتی از جمله؛ روز ولنتاین، جشن کریسمس، جشن هالووین و...، اما در کمال ناباوری در یکی دو سال اخیر مشاهده شده است که برخی ایرانیان، جشن پوریم را هم بدون توجه به پیشینه‌ی تاریخی آن برگزار می‌کنند.

شاید زمان آن رسید تا به فرهنگ خود بیش از پیش توجه داشته و برای فرهنگ و تمدن ایرانی ارزشی که شایسته‌ی آن است قائل شویم. بی‌تردید این مهم، مستلزم افزایش سطح آگاهی و اطلاعات است که رسانه‌ی ملی نقش بسزایی در آن دارد و می‌تواند در کنار این قبیل آگاهی بخشی‌ها؛ در واکاوی مسائل سیاسی و تاریخی نیز تاثیرگذار باشد.


پی‌نوشت:

1. جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان، پایگاه خبری مشرق، 1392