تبیان، دستیار زندگی

نصایح آیت الله ناصری؛

«أفضل الأعمال انتظار الفرج»

ما در برابر حضرت بقیةالله روحی‌ له الفداء یک وظیفه اضافه‌ای علاوه بر وظایف مقام ولایت داریم و آن این است که باید منتظر ظهور حضرتش باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله ناصری
ما در برابر حضرت بقیةالله روحی‌ له الفداء یک وظیفه اضافه‌ای علاوه بر وظایف مقام ولایت داریم و آن این است که باید منتظر ظهور حضرتش باشیم. در خصوص ظهور حضرت بقیةالله و انتظار آن حضرت، بیش از نود روایت را دیده‌ام که چند مورد از آن به اختصار بیان می‌شود:

نبی مکرم اسلام می‌فرمودند: «افضل اعمال أمّتی انتظار الفرج»؛ (کمال‌الدین/2/644) یعنی بهترین اعمال عبادی امت من انتظار فرج امام زمان است. در روایت دیگری از ایشان منقول است که «افضل العبادة الصبر و الصمت و انتظار الفرج»؛ (بحارالانوار/68/69). روایتی هم از امام سجاد علیه‌السلام آمده که: «من ثبت علی ولایتنا فی غیبة قائمناً أعطاه الله اجر ألف شهید مثل شهداء بدر و احد».

▪ معنای انتظار
حالا ببینیم معنای انتظار چیست؟ و آیا ما منتظر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستیم؟ برای واضح شدن معنا، مثالی می‌آوریم. شخصی که به مسافرت رفته، پدر و مادرش منتظرش هستند، شخصی که مریض است و به مداوای خود می‌پردازد منتظر سلامت بدن خود است. پس یکی منتظر بچه‌اش است و دیگری منتظر صحت بدنش. بنابراین معنای انتظار، یعنی والدین حاضر نیست به فراق بچه مبتلا باشد و مریض هم حاضر نیست همیشه در حالت مرض زندگی کند؛ به‌عبارت دیگر معنای انتظار این است که فرد از وضع فعلی راضی نیست و به‌دنبال وضعیت بهتری باشد و آن را طلب می‌کند.

حال ببینیم که آیا وضع من و شما همین‌طور است؟ آیا از وضع فعلی مذهبی یا از وضع اجتماعی خودمان راضی نیستیم و در صدد بهبود و ارتقا وضعیت روحی و اجتماعی موجود خودمان هستیم؟ آیا با خودم می‌گویم که برخی احکام الهی تعطیل شده، ظلم و فساد عالم را گرفته است و از حیث دینداری خودم نیز راضی نیستم و می‌خواهم امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بیاید تا وضع مذهب طبق قواعد قرآن بشود؟ که در این صورت من منتظرم، ولی اگر خودم بر خلاف موازین شرع و قرآن عمل می‌کنم و هر روز مشغول معصیت هستم، چطور اسم خودم را منتظر بگذارم!

منتظر باشم بیایند تا مرا اعدام بکنند! حضرت که تشریف آوردند حساب متخلفان را می‌رسند و لذا ما باید خودمان را اصلاح کنیم و منتظر حقیقی باشیم و یا اصلاً ادعا نکنیم که ما منتظر هستیم.

▪ راه رسیدن به حالت انتظار
من که می‌خواهم منتظر ظهور و حالت انتظار داشته باشم راهش چیست؟ راهش این است که انسان تهذیب اخلاق بنماید. اول خودم را اصلاح بکنم، خانه دلم را از کثافات خالی بکنم. قلبم که ظلمت‌کده شده، این حجاب‌های ظلمانی را از میان ببرم. بعد از تخلیه، نوبت تحلیه می‌رسد، نور ولایت تلألو می‌کند و سنخیت میان انسان و حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف حاصل می‌شود. بزرگان اخلاق برای توسل جستن می‌فرمودند که اول باید خودت را اصلاح بکنی و توبه از کارهای قبیح بنمایی، باید سوء سابقه از میان برود، و صفت‌های حمیده در وجودت ایجاد بشود. آن‌گاه سنخیت ایجاد می‌شود و عنایات خاص شامل حال فرد منتظر می‌شود.

اگر بخواهیم در حالت انتظار باشیم راهش این است که یک توبه و انابه از گذشته‌ها و یک تصمیم جدی برای آینده داشته باشیم. اگر کسی چنین قولی را به خدا بدهد، به این شرط که نمازهایش را اول وقت بخواند، تسبیح حضرت زهرا علیها‌السلام را بعداز نمازها بخواند، اغلب اوقات با وضو باشد، روزی صد مرتبه هم استغفار انجام بدهد و موقع خواب هم با وضو سه بار سوره توحید را بخواند، خداوند بالاخره از دست نفس و شیطان نجاتش می‌دهد. خود خدا فرمود: «الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و إنّ الله لمع المحسنین»؛ (عنکبوت/69)

مطمئن باشید که خدا چنین افراد را کمک می‌کند. موقعی که انسان این اعمال را خالصانه انجام بدهد، ان‌شاءالله برای عنایت خاصه حضرت بقیةالله روحی له الفداء استعداد پیدا می‌کند.

▪ اثرات توسل
یکی از امور بسیار مهم که باید عنایت ویژه‌ای به آن داشته باشیم، توسل است. توسل خیلی اثر دارد. گدایی کردن از در خانه خدا و ائمه اطهار و به‌خصوص حضرت بقیةالله که ولی نعمت ما هستند تجارتی است که سرمایه نمی‌خواهد. یکی از توسلاتی که آن را مکرر از بزرگان شنیده‌ام، نماز و قرآن خواندن برای روح حضرت نرجس خاتون مادر بزرگوار حضرت بقیةالله عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است. دو رکعت نماز مستحبی بخوان و ثوابش را به روح این بزرگوار هدیه کن که امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خوشحال می‌شود.

یکی دیگر از توسلاتی که بزرگان به آن سفارش می‌کردند، نماز جعفر طیار است که گره‌های بسیار مهم را با آن می‌توان باز کرد، البته این نماز شرایطی دارد که رعایت آن‌ها اثرگذاری‌اش را بیشتر می‌کند. امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در هیچ حالی ما را فراموش نمی‌کند، ما هم سزاوار نیست حضرت را فراموش کنیم. در توسلات، توجهات و گرفتاری‌هایمان آن حضرت را صدا بزنیم. اگر راه‌حل برای رفع گرفتاری‌های مادی و معنوی می‌خواهید، باید یابن‌الحسن بگویید؛ چون ایشان ملاذ و ملجأ شیعه هستند. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست!!

ان‌شاء‌الله «یابن‌ الحسن،‌ یابن الحسن» را فراموش نکنید و امیدوارم که مورد عنایت خاص حضرت قرار بگیریم.



منبع: وبسایت افق حوزه