تبیان، دستیار زندگی

موسیقی، تصویر و متن مکمل تیتراژ هستند

فرهاد توکلی فارسانی طراح تیتراژ سریال‌های تلویزیونی می‌گوید: در بحث طراحی تیتراژ، محتوا و تکنیک دو اصل مهم است که باید همزمان مورد توجه قرار بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرهاد توکلی فارسانی

فرهاد توکلی فارسانی طراح تیتراژ سریال‌های تلویزیونی در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم درباره اینکه تیتراژ سریال‌های تلویزیونی چه اندازه در معرفی یک اثر نمایشی نقش دارند گفت: تیتراژ به عنوان بخشی از یک اثر اهمیت زیادی دارد، اما این که چه اندازه مورد توجه قرار می‌گیرد در میان برنامه سازان مختلف متفاوت است.   
وی از بی توجهی گروهی از برنامه سازان به موضوع تیتراژ سخن گفت و افزود: اصولا این گروه در روزهای اتمام کار سراغ ما می‌آیند در چنین شرایطی فرصت کمی برای انجام کار باقی مانده است. تیتراژ بحث مهمی است و باید طبق محتوا روی آن فکر کرد.
طراح تیتراژ مجموعه «پایتخت 2 و 3» درباره نحوه طراحی یک تیتراژ جذاب عنوان کرد: برای طراحی ابتدا محتوا و تکنیک کار را کنار هم می‌گذاریم و بعد از بررسی محتوا تصمیم می‌گیریم از چه تکنیکی استفاده کنیم تا علاوه بر خلاق و نو بودن، حداقل یک نشانه از محتوای سریال را داشته باشد. گاهی این نشانه در حد یک کلمه است.
وی با اشاره به سریال «کیمیا» ادامه داد: در این سریال که تقریبا در 100 قسمت تولید شده بود و چند دوره مختلف را از قبل انقلاب تا بعد از جنگ روایت می‌کرد، این امکان نبود که در 3 دقیقه به کل داستان بپردازیم برای همین سعی کردیم نشانه ای متناسب پیدا کنیم و در نهایت بحث استفاده از تصویر خاک مطرح شد و گذر زمان را با استفاده از تکنیک‌های ویژوال (دیداری) تصویرسازی کردیم. در بحث طراحی تیتراژ محتوا و تکنیک دو اصل مهم است که باید همزمان به هردو مورد فکر کنیم.
توکلی فارسانی با بیان اینکه تیتراژ امکان برقراری ارتباط یک اثر با مخاطب را فراهم می‌کند، اضافه کرد: کارهای مختلفی بوده که مخاطب به خاطر حس و حالی که تیتراژ منتقل کرده است جذب آن شده؛ در واقع تیتراژ غالب بر اثر بوده و باعث اضافه شدن یک سری مخاطب شده است.
این طراح تیتراژ سریال‌های تلویزیونی از موسیقی به عنوان یکی از اجزای مهم تیتراژ یاد کرد و ادامه داد: هماهنگ شدن موسیقی و تصویر در کنار هم مهم است، اما معمولا در بیشتر کارهایمان دغدغه رسیدن موسیقی را داریم. برای همین ابتدا به تهیه کننده‌ها می‌گوییم موزیک برای ما اولویت دارد و باید زود برسد، چون نمی‌توانیم اول تصویر بسازیم بعد آهنگساز موسیقی را بسازد. برای ساخت یک تیتراژ موسیقی، تصویر و متن تکیمل کننده یکدیگر هستند.
طراح تیتراژ سریال «معمای شاه» با اشاره به همکاری با پدرش ساسان توکلی فارسانی در ساخت تیتراژ مجموعه‌های نمایشی مختلف در مورد موفق‌ترین تجربه‌هایشان گفت: از کارهای خودم سریال «کیمیا» و «تنهایی لیلا» را دوست دارم و در کارهای پدرم تیتراژ سریال «ریحانه» ساخته سیروس مقدم و «تبریز در مه» ساخته محمدرضا ورزی آثاری موفقی بودند که مخاطب ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کرد.
توکلی فارسانی در پایان جشنواره را فرصتی برای رشد تولیدات تلویزیونی عنوان کرد و ادامه داد: هر چیزی که بخواهد اثری را نقد کند خیلی خوب است و باید توجه شود در هر حوزه‌ای که بحث نقد و بررسی است، افراد متخصص آن حوزه حضور داشته باشند.

منبع: جشنواره جام جم