تبیان، دستیار زندگی

 داروی ضد دیابت، دستاورد تقدیری دوره دوم فرزانگان 1 در بخش سمینار

افزایش سن تغییر عادات غذایی و کاهش فعالیت تغییرات عمده ای را در شیوه زندگی افراد ایجاد کرده و متعاقبا شیوع بیماری های غیر واگیر را افزایش داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
داروی ضد دیابت، دستاورد تقدیری دوره دوم فرزانگان 1 در بخش سمینار
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: تهیه داروی دیابتی بر پایه نانوذرات کیتوزان و بامیه
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 1
نام استاد: آقای محمدرضا رمضانی
دانش آموزان: مهتاب شیشه چی،‌ نرگس خسروی
 مقدمه:
افزایش سن تغییر عادات غذایی و کاهش فعالیت تغییرات عمده ای را در شیوه زندگی افراد ایجاد کرده و متعاقبا شیوع بیماری های غیر واگیر را افزایش داده است. ما در سال های گذشته با افزایش شیوع دیابت موجه بوده ایم و در سال های آینده نیز با اپیدمی آن رو به رو خواهیم بود. طبق آمارها تعداد بیماران دیابتی از حدود 100 میلیون در سال 1994 به حدود 180 میلیون در سال 2000 رسیده است. امروزه طبق آمار جهانی تعداد افراد مبتلا به دیابت حدود 346 میلیون نفر می باشد و در هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می شوند. در هر 8 ثانیه یک نفر در اثر دیابت جان خود را از دست می دهد و دیابت علت یک میلیون قطع عضو می شود.
هدف از انجام این پروژه ارائه راهكاری جهت كاهش قند خون از طریق ممانعت از جذب آن در روده است. به همین دلیل از بامیه به عنوان تركیبی كه مانع از جذب می شود و همچنین نانو ذرات كیتوزان به عنوان حاملی كه تركیب موثر بامیه را به روده می رساند استفاده شد.
 اهمیت بامیه:
 بامیه یکی از رایج ترین گیاهانی است که به صورت تازه یا خشک شده جهت عطر، طعم و قوام دادن مواد غذایی استفاده می شود. پلی ساکارید بامیه یک پلی ساکارید اسیدی بوده و متشکل از گالاکتوز ، رامنوز و گالاکتوزونیک اسید است. گیاه بامیه از جمله از آن گیاهانی است که جهت تولید پلی ساکارید از آن استفاده می شود. پوست سبز رنگ گیاه بامیه در آسیا به عنوان سبزی در طب سنتی به کار می رود و خواص درمانی بامیه از پلی ساکاریدهای موجود در غلاف می باشد. این گیاه سرشار از کربوهیدرات ها ، فیتواسترول ها، تانن ها و فلاونوئیدها می باشد.
فلاونوئیدها دارای آثار دارویی متعددی از قبیل محافظت LDL از اکسیداسیون، ضد سرطان، ضد دیابت ، ضد آلرژی محافظت کبد، ضد التهاب و ضد تومور می باشند. روغن دانه های بامیه (پالمتیک اسید، اولئیک اسید و لینولئیک اسید) خاصیت هیپوکلسترولمیک دارد. خاصیت لزجی گیاه بامیه به دلیل ماده غلیظ و لزجی است که در غلاف میوه وجود دارد و موسیلاژ نامیده می شود. ماده شیمیایی موسیلاژ شامل پلی ساکارید ها،پروتئین ها مواد معدنی و قندهای طبیعی شامل رامنوز، گالاکتوز، گالاکتورونیک اسید و گلوکز می باشد.

عصاره بامیه علاوه بر این که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، از آن می توان در رژیم غذایی افرادی که بیماری قند خون و چربی خون دارند از آن استفاده کرد که بامیه در اثر تشکبل کمپلکس با قند و چربی مواد غذایی باعث کاهش جذب آن در بدن می شود.

هدف تحقیق:
 هدف دانش آموزان از انجام پژوهش حاضر تهیه داروی دیابتی بر پایه نانو ذرات كیتوزان و بامیه بود.
روش انجام تحقیق:
در این پروژه از خاصیت بامیه به همراه نانوذرات كیتوزان (به سبب اثر رسانش هدف مند) برای درمان دیابت استفاده شد. روش استخراج بامیه به كمك اتانول و سانتریفوژ تحت دمای 50 درجه انجام شد. نانوذرات كیتوزان به كمك سدیم تری پلی فسفات سنتز شد. تركیب ماده موثره بامیه و نانوذرات كیتوزان تحت چرخش مغناطیسی و اولتراسونیك انجام شد. اثر تركیب فوق بر روی موش های تحت تیمار رژیم غذایی پركالری و كم كالری و همچنین موش های دیابتی به صورت خوراكی مورد آزمایش قرار گرفت.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: محبوبه همت