تبیان، دستیار زندگی

سرگذشت علما؛

حاج شیخ قوام‌الدین وشنوه‌ای قمی

مرحوم آیةالله‌ حاج شیخ قوام‌الدین وشنوه‌ای به مدت 15 سال مسئولیت پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و دینی مردم را در بیت مرجع‌ عالی‌قدر حضرت آیةالله‌ بروجردی بر عهده داشت و به مدت سی سال از خرمن دانش آیةالله‌ مرعشی نجفی توشه‌ها برگرفت و زیر نظر آن مرجع والامقام به تدوین کتاب گران‌سنگ و ارزشمند ملحقات احقاق الحق پرداخت؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حاج شیخ قوام‌الدین وشنوه‌ای قمی
▪ ولادت:
1329ق

▪ وفات:
1418ق

▪ عمر:
89سال

▪ مدفن:
قم

▪ اساتید:
سیدمحمدتقی خوانساری، شیخ عبدالکریم حائری، سیدمحمد حجت‌ کوه‌کمری و سیدحسین بروجردی.

▪ تألیفات:
حدیث‌الثقلین، سیرة النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، النور الساطع فی احوال الامام جعفر الصادق علیه‌السلام و مقتل امام حسین علیه‌السلام ... .

▪ تولد:
شیخ قوام‌الدین وشنوه‌ای قمی در سال 1329 قمری در قریه ییلاقی وشنوه واقع در جنوب شرقی قم و در بیت علم و فضیلت پای به عرصه حیات نهاد. پدرش میرزا جلال‌الدین از بزرگان و شخصیت‌های مورد احترام مردم بود که به تحصیل و تبلیغ و کشاورزی اهتمام ویژه‌ای داشت. مقدمات خواندن و نوشتن را در زادگاهش به خوبی آموخت و با تشویق و راهنمایی پدر بزرگوارش جهت فراگیری علوم الهی رهسپار شهر مقدس قم گردید و در این شهر رحل اقامت افکند.

▪ تحصیل و اساتید:
شیخ قوام‌الدین وشنوه‌ای در حدود سال 1345 قمری برابر با 1315 شمسی وارد شهر مقدس گردید و به مدت دو سال مقداری از مقدمات علوم دینی را در محضر عالم بزرگوار آیةالله‌ حاج شیخ عباسعلی شاهرودی فراگرفت و آن‌گاه به نجف‌اشرف مهاجرت نمود و مطول و شرح لعمه را از محضر اساتید بزرگواری چون آیات حاج شیخ مرتضی طالقانی و سیدابوالقاسم روحانی قمی به خوبی فرا گرفت و در حدود سال 1348 قمری به قم بازگشت و در محضر آیات عظام و اساتید مجرب حوزه علمیه قم زانوی ادب به زمین زد و از خرمن پر فیض آنان بهره‌ها برد و جان تشنه‌اش را سیراب کرد. اسامی اساتید دوره سطح آن بزرگوار عبارتند از عالمان بزگی هم‌چون: سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، شیخ محمدعلی حائری قمی، ملا علی معصومی همدانی، میرزا محمدعلی ادیب تهرانی، میرزا محمد فیض قمی.

▪ اساتید خارج فقه و اصول:
آیات عظام حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (متوفای 1355 قمری)، سیدمحمد تقی خوانساری (متوفای 1371 قمری)، سیدمحمد حجت کوه‌کمری (متوفای 1372 قمری)، سیدحسین طباطبایی بروجردی (متوفای 1380 قمری) و سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی (متوفای 1411 قمری).

▪ مراتب علمی:
مرحوم آیةالله‌ حاج شیخ قوام‌الدین وشنوه‌ای به مدت 15 سال مسئولیت پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و دینی مردم را در بیت مرجع‌ عالی‌قدر حضرت آیةالله‌ بروجردی بر عهده داشت و به مدت سی سال از خرمن دانش آیةالله‌ مرعشی نجفی توشه‌ها برگرفت و زیر نظر آن مرجع والامقام به تدوین کتاب گران‌سنگ و ارزشمند ملحقات احقاق الحق پرداخت. وی اطلاعات وسیع و گسترده‌ای در علوم مختلف اسلامی چون تاریخ، تراجم رجال شیعه و اهل‌سنت، علم الحدیث، فقه، اصول داشت. بخش‌های فراوان از قرآن کریم و نهج‌البلاغه را از حفظ داشت و حافظ بسیاری از احادیث اهل‌بیت علیهم‌السلام بود. وی یکی از خطبای و وعاظ زبردست و شهیر به شمار می‌رفت و بیش از شصت سال به موعظه و ارشاد و اقامه مجالس و محافل ائمه اطهار علیهم‌السلام اهتمام ورزید و علاوه بر تبلیغ و نشر احکام اسلامی نیز به خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه پرداخت و با مدیریت و همت والای آن روحانی وارسته، درمانگاه، آب لوله‌کشی، بهداشتی، حمام و ساختمان مسجد و حسینیه زادگاهش و روستاهای اطراف تأسیس شد.

▪ ویژگی‌ها:
حاج شیخ قوام‌الدین وشنوه‌ای، مردی زاهد و ساده‌زیست بود خانه محقر و گلی و زندگی بسیار ساده و بی‌آلایش داشت. اغلب روزهای سال را روزه می‌گرفت و اهل عبادت، دعا و نیایش بود و برای تهیه احتیاجات زندگی‌اش از کسی کمک نمی‌گرفت. در کارهای منزل به همسرش کمک می‌کرد. در هنگام ساختن مسجد و حسینیه و حمام گاهی لباس‌هایش را به کناری می‌گذارد و به آوردن مصالح و خدمات دیگر می‌پرداخت و در فصل تابستان که هوای قم گرم بود، چند ماه منزلش در اختیار علمای بزرگی چون آیات عظام بروجردی و حائری یزدی، مرعشی نجفی بود و افتخار میزبانی آنان را داشت. آن بزرگوار دارای بیانی گرم و شیوا بود و در سخنرانی‌ها، مجالس مذهبی از بیان حقایق و افشای مظالم و انجام امر به معروف و نهی از منکر ابایی نداشت و دارای شهامت و شجاعت و صراحت لهجه بود و در برابر برنامه‌های ضداسلامی و اخلاقی موضع‌گیری قاطعانه داشت و این امر باعث شد که وی از طرف شهربانی و ساواک قم شناسایی و تهدید شود.

▪ تألیفات:
آیةالله‌ قوام‌الدین وشنوه‌ای مردی محقق و متتبع و دانش‌پژوهی کم‌نظیری بودند. آن بزرگوار آثار علمی ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. تعداد تألیفات وی قریب به 40 عنوان است که اسامی آثار چاپ شده آن بزرگوار را ذیلاً عبارتند از:

حیاة النبی و سیرته (3 جلد)،
حدیث الثقلین این اثر علمی به سه زبان فارسی،
عربی و اردو بارها به چاپ رسیده است،
اهل‌بیت علیهم‌السلام و آیه مباهله،
النورالساطع فی احوال مولانا الامام الصادق علیه‌السلام که ترجمه فارسی آن نور درخشان نام دارد،
الحدیث المتواترة فی غزوة خیبر،
اصحاب رسول الثقلین فی حرب الصفین،
فضایل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام من کتاب المسند (احمدبن حنبل)،
الحجاب فی الاسلام،
تحلیلی از زندگانی امام جواد علیه‌السلام،
تحلیلی از زندگانی امام علی‌بن النقی علیه‌السلام،
تحلیلی از زندگانی امام حسن عسکری علیه‌السلام،
وظیفه مردم در عصر غیبت امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و شناخت هلاک‌کننده‌ها و نجات‌دهنده‌ها از قرآن.

▪ رحلت:
آیةالله‌ حاج شیخ قوام‌الدین وشنوه‌ای در سن 92 سالگی در اول صفر سال 1418 قمری دارفانی را وداع گفت و پیکر پاکش در یکی از حجرات صحن عتیق حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به خاک سپرده شد.



منبع: وبسایت افق حوزه