تبیان، دستیار زندگی

در پی افزایش مصرف مواد مخدر در مدارس

موادمخدر ویژه دانش‌آموزان

تغییر شرایط حاکم بر جامعه و نوع زندگی والدین باعث شده است که برخی خانواده‌ها از فرزندان خود بیش از پیش غافل شوند و همچنین با سپردن فرزندانشان به مدرسه با خیال راحت به زندگی بپردازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مواد مخدر
امروزه مصرف مواد مخدر در میان اقشار مختلف جامعه بشدت افزایش یافته تا آنجایی که پای مخدرها به مدارس نیز باز شده و آمارها حاکی از آن است که تعداد محصلین گرفتار به مواد مخدر و سیگار هرروزه رو به افزایش است. باید خاطر نشان کرد که مدرسه خانه دوم فرزندانمان است و آنها در این مکان پرورش و رشد می یابند و در آنجا  طریقه چگونه زیستن را می آموزند.

تغییر شرایط حاکم بر جوامع و حتی زندگی والدین موجب شده است تا برخی خانواده‌ها از فرزندان خود بیش از پیش غافل شوند و خیالشان بابت اینکه فرزندشان در مدرسه است، راحت باشد؛ اما مدرسه چقدر می‌تواند مواظب رفتارهای اجتماعی و اخلاقی دانش‌آموزان باشد؟

نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داده است، 9 نفر از هر 10 سیگاری برای اولین بار سیگار را در سن 18 سالگی و یا حتی کمتر امتحان کرده‌اند. 

افزایش مصرف دخانیات دانش‌آموزان دبیرستانی

براساس آماری که وزارت بهداشت و سلامت هند منتشر کرده است، هند رتبه دوم جهانی را در تعداد زنان و دختران مصرف‌کننده دخانیات دارد

در سال 2014، 73 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی و 56 درصد دانش‌آموزان راهنمایی سیگار کشیده‌اند، عامل مهمی که آنها را تحریک به مصرف سیگار کرده، توتون‌های طعم‌دار بوده است.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد دانش‌‌آموزان انگلیسی بیش از دانش‌آموزان هر کشور دیگری مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ بیش از 40 درصد محصلان انگلیسی حداقل برای یک‌بار مصرف مواد مخدر و الکل را آزمایش کرده‌اند.

مراکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس  و هند آمارهایی منتشر کرده‌اند که تکان‌دهنده هستند و حکایت از افزایش صعودی تعداد دانش‌آموزان گرفتار به سیگار و مواد مخدر دارند.

در زیر تعداد دانش‌آموزانی که در این سه کشور مواد مخدر و سیگار استعمال می‌کنند را بررسی می‌کنیم:

انگلیس

- اعتیاد 40 درصدی دانش‌آموزان انگلیس
داده‌های مرکز ملی آمار نشان می‌دهد، دانش‌‌آموزان انگلیسی بیش از دانش‌آموزان هر کشور دیگری مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ بیش از 40 درصد دانش‌آموزان انگلیسی حداقل برای یک‌بار مصرف مواد مخدر و الکل را آزمایش کرده‌اند. 

- 200 هزار کودک سالانه شروع به کشیدن سیگار می‌کنند
طبق آمار سازمان اعتیاد و سلامت انگلیس، در هر سال 200 هزار کودک انگلیسی شروع به استفاده از سیگار می‌کنند و در اکثریت هیچ ترک استفاده‌ای رخ نمی‌دهد.

- دانش‌آموزان انگلیسی در صدر استعمال دخانیات، مواد مخدر و الکل
براساس تازه‌ترین داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت انگلیس، دانش‌‌آموزان انگلیسی بیش از دانش‌آموزان هر کشور دیگری مواد مخدر مصرف می‌کنند. اعداد و ارقام به دست آمده از این بررسی حکایت از آن دارد، که بیش از 30 درصد دانش‌آموزان انگلیسی به طور مداوم از الکل استفاده می‌کنند و آنها به لحاظ استعمال دخانیات، الکل و حتی مواد مخدر به نسبت دیگر دانش‌آموزان کشورهای اروپایی، در صدر هستند. 

آمریکا
- مرگ زودرس 6 ـ 5 میلیون نوجوان

سازمان بهداشت آمریکا هشدار می‌دهد،‌ اگر قرار باشد روند استعمال دخانیات به همین شکل بین نوجوانان ادامه یابد، باید منتظر مرگ زودرس 6 ـ 5 میلیون نوجوان زیر 18 سال بر اثر بیماری‌های مرتبط با مصرف دخانیات باشیم.

- نرخ بالای مرگ و میر در اثر اعتیاد در دختران و پسران دانش‌آموز
بر اساس نتایج به دست آمده از سوی مرکز ملی آمار آمریکا، میزان مرگ و میر در اثر اعتیاد به مواد مخدر یا الکل در بین دختران از شروع سن بلوغ تا 26 سالگی، 19 تا 24 درصد است و در همین دوره سنی، این درصد برای پسران 23 تا 40 درصد است.

- استفاده 35 درصد دانش‌آموزان 12 ساله از مواد مخدر
بر اساس یک بررسی که توسط سایت آمریکایی «سوء استفاده مواد مخدر» صورت گرفته است، 35.8 درصد دانش‌آموزان 12 ساله در سال 2017 به آسانی به مواد مخدر دسترسی داشته‌اند و حتی استعمال کرده‌اند. داده‌های ملی مرکز تحقیقات رفتارهای پرریسک نوجوانان نیز نشان می‌دهد، بالغ بر 18 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی کوکائین مصرف می‌کنند. 


هند

- مصرف سیگار توسط نیمی‌ از دانش‌آموزان دختر هندی
بر اساس تازه‌ترین داده‌های منتشر شده از سوی مرکز ملی بهداشت هندوستان، مصرف سیگار و مشتقات آن در بین دانش‌آموزان دختر هندی به طور مداوم رو به افزایش است و بیش از 56 درصد آنها دخانیات استعمال می‌کنند.

- رتبه دوم جهانی دختران هندی در میزان استعمال دخانیات
براساس آماری که وزارت بهداشت و سلامت هند منتشر کرده است، هند رتبه دوم جهانی را در تعداد زنان و دختران مصرف‌کننده دخانیات دارد؛ خدمات بهداشتی پایین و سوء تغذیه به اضافه نرخ هشدار دهنده رشد سرطان و مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی میان زنان و دختران نوجوان به علت استعمال دخانیات منجر به نگرانی‌های جدی در این کشور شده است.

- استعمال مواد مخدر توسط 44 درصد دانش‌آموزان هندی
بررسی صورت گرفته توسط محققان یک مرکز آمارگیری نشان می‌دهد، 44 درصد دانش‌آموزان هندی از انواع مواد مخدر استفاده می‌کنند؛ بیشترین مواد مخدری که آنها استعمال می‌کنند، ماری‌جوانا است. 

پی نوشت:

1- بررسی مصرف مواد مخدر بین محصلان ۳ کشور، خبرگزاری فارس، اسفند ماه 1396
2- آمار نگران‌كننده از مصرف‌ مواد مخدر در بین دانش آموزان، پایگاه خبری فرارو، آبان ماه 1395