تبیان، دستیار زندگی

 رنگ و تمرکز، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان فرزانگان 2 در بخش سمینار

رنگ یکی از اجزاء اصلی زندگی انسان است و بخشی از رفتار روزمره ما در زندگی توسط رنگ های موجود در محیط اطرافمان تعیین می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
رنگ و تمرکز، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان فرزانگان 2 در بخش سمینار
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: بررسی تاثیر رنگ ها بر تمرکز  دانش آموزان
نام مدرسه: فرزانگان 2
نام استاد: خانم فاطمه امامی
دانش آموزان: سارا شعبانی، سارینا شیبانی، ثنا دانش راد
مقدمه:
رنگ  یکی از اجزاء اصلی زندگی انسان است و بخشی از رفتار روزمره ما در زندگی توسط رنگ های موجود در محیط اطرافمان تعیین می شود. لباسی که می پوشیم، رنگ هایی که بر روی دیوار و یا میز ما در محل کار و یا منزل به کار رفته اند، اتاق خواب، اتومبیل و غیره، همگی تأثیر مستقیم بر رفتار ما دارند. 

دانشمندان دریافته اند که رنگ ها حتی در یادگیری امور و مسائل آموزشی نیز تأثیرگذارند.  

 به گفته یوهانس ایتن (رنگ زندگی است، زیرا زندگی بدون رنگ همچون مرده است) رنگ در فرایند یادگیری بسیار تاثیر گذار می باشد، به این دلیل که یادگیری دارای سبک های گوناگونی چون شناختی، عاطفی و فیزیولوژیکی است. یک معلم توانا می تواند با بهره گیری از این سبک ها و پیوند آن ها با یادگیری، این فرآیند را کارآمد تر سازد تا حافظه بلند مدت فعال گردد.

از نقاشی های کودکان می توانیم به این نتیجه برسیم که وقتی رنگ های سیاه و سفید به آن ها داده می شود اجسام بی جان و با رنگ های اصلی و ثانویه جانداران را می کشند. پس این امکان برای معلم و در کل کادر اجرایی مدرسه وجود دارد که با استفاده درست از رنگ ها و مدیریت حساب شده، حالت ها و شرایط مناسبی برای یادگیری فراهم شود.

رنگ ها تا چه میزان بر یادگیری تاثیر گذارند؟
رنگ ها قدرت یادگیری را تقویت می کنند. وقتی در کلاس ها و مواد آموزشی از رنگ های مختلف استفاده می شود، بچه ها زودتر یاد می گیرند و اطلاعات مدت بیشتری در ذهن بچه ها باقی می ماند. زیرا ۸۰ درصد از مغز انسان اطلاعات را به صورت بینایی دریافت می کنند و از آنجایی که رنگ ها حس بینایی را تحریک می کنند باعث بهبود و تقویت قدرت یادگیری   می شوند.
کودکان رنگ ها را بهتر از لغات به یاد می آورند.
ترکیب مطالب درسی با رنگ ها باعث می شود که کودکان اطلاعات را بهتر به یاد بیاورند. برای مثال جهت آموزش برخی چیزها، می توانیم از فلش کارت هایی که زمینه رنگی دارند استفاده کنیم بطوری که هر دسته از اطلاعات رنگ خاصی را به خود اختصاص دهند و با فلش کارت هایی با همان رنگ نمایش داده شوند. به این ترتیب بچه ها با مطابقت دادن رنگ ها با اطلاعات راحت تر آنها را بیاد می آورند.
رنگ و تمرکز، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان فرزانگان 2 در بخش سمینار
 تاثیر رنگ ها بر روی خلاقیت
رنگ ها الهام بخش خلاقیت و ابتکار هستند و باعث می شوند دانش آموزان و دانشجویان ایده های نو و جدیدی به نظرشان برسد. استفاده از رنگ ها نه تنها به پروژه های هنری کمک می کند بلکه حس خلاقیت و نوآوری برای نوشتن داستان را نیز در آن ها تحریک می کند و به آن ها کمک می کند که راحت تر به سؤالات پاسخ دهند و مورد ارزیابی قرار گیرند.  
تاثیر رنگ ها در محیط خانه
والدین هم می توانند در خانه از رنگ ها برای تقویت حس خلاقیت و یادگیری فرزندانشان استفاده کنند. بهتر است آموزش کودکانتان را از همان دوران نوزادی آغاز کنید پس چه خوب است از همان ابتدا یک اتاق پر از رنگ های مختلف برای فرزندانتان در نظر بگیرید.
هوشیاری و درک بچه هایی که اتاق های رنگارنگ دارند، خیلی سریع تر از بچه های دیگر که از این امکان محروم هستند، افزایش می یابد.    
رنگ و تمرکز، دستاورد تقدیری دوره اول دبیرستان فرزانگان 2 در بخش سمینار 
تاثیر رنگ ها در یادگیری بزرگسالان
تاثیر رنگ بر روی یادگیری فقط مختص کودکان نیست. رنگ ها از چند طریق بر روی بزرگسالان هم تاثیر می گذارند. رنگ ها باید در محیط های آموزشی و کلاس های دانشگاه ها هم به کار گرفته شوند تا به یادگیری بهتر دانشجویان کمک کنند. 
بر اساس نتایج به دست آمده، رنگ قرمز باعث توجه بیشتر انسان به جزئیات می شود درحالیکه رنگ آبی، خلاقیت ذهن را افزایش می دهد.
به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، ژولیت ژو از دانشگاه بریتیش کلمبیا به عنوان محقق ارشد پروژه تحقیقاتی تأثیر رنگ ها بر رفتار انسان، می گوید: افراد از تأثیر رنگ ها بر روی ذهنشان آگاه نیستند. در واقع تأثیر رنگ ها بر رفتار انسان به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد.
ژولیت ژو متخصص تأثیر متغیرهای محیطی بر رفتار انسان است. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات جدید، مغز انسان در مقابل دو رنگ آبی و قرمز، دو واکنش کاملاٌ متفاوت از خود بروز می دهد.
تحقیقات ژولیت ژو در تاثیر رنگ و میزان یادگیری

از چند دانشجو خواستند که روبروی کامپیوتر بنشینند و کارهایی را بر روی صفحه مانیتور انجام دهند. بر اساس نتایج تحقیق، آزمایش شوندگان کلماتی را که بر روی یک صفحه قرمز نوشته شده، بهتر حفظ می کردند و یا می توانستند با استفاده از آجرهای کوچک روی یک محیط قرمز، خانه های بهتری بسازند. اما همین افراد در قالب یک محیط آبی رنگ، استفاده های جالب تر و خلاقانه تری از لوازم ساده مثل کاغذ گیر و ... داشتند

به گفته دانشمندان همه ما از کودکی رنگ قرمز را به عنوان علامت خطر شناخته ایم. بنابراین می توان از رنگ قرمز برای به خاطر سپردن مسائل مهم و جزئی مانند یادگیری کلمات جدید در یک زبان خارجی و ... استفاده کرد.
از سوی دیگر چون رنگ آبی تداعی گر آسمان، آزادی و آرامش است، ذهن انسان را بیشتر به سمت اکتشاف سوق می دهد. به همین علت، رنگ آبی موجب خلاقیت بیشتر در ذهن می شود.
 نظریه آندرو الیوت
آندرو الیوت به عنوان یکی از مهم ترین نظریه پردازان روانشناسی رنگ ها از دانشگاه روچستر طی اظهار نظری درباره پژوهش فوق گفته است: اگر پژوهش فوق درست باشد، پیشرفتی بزرگ در علم روانشناسی حاصل شده است. چرا که تا کنون چنین ارتباط مستقیمی به لحاظ تجربی از سوی دانشمندان میان رنگ ها و رفتار انسان برقرار نشده بود.
البته وی اعتقاد دارد که تحقیق فوق ناقص است. چرا که از تحقیقات گذشته، نتایج دیگری نیز به دست آمده است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: محبوبه همت