تبیان، دستیار زندگی

در پی اظهارات توهین آمیز وزیر امور خارجه فرانسه

افشای چرایی نیاز ایران به موشک بالستیک +فیلم

سال‌ها است که غربی‌ها متوجه نفوذ ایران و اشاعه‌ی تفکرات انقلابی در خاورمیانه شده‌اند و از این رو، هراس آن را دارند که با گسترش تفکرات اسلامی و انقلابیِ ایران، در دیگر کشورهای منطقه، قدرتی جدید در برابر آن‌ها قد عَلم کرده و اجازه‌ی دخالت در امور داخلی خاورمیانه را از آن‌ها سلب کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موشک بالستیک
"ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه کشور فرانسه طی ایراد سخنرانیِ توهین‌آمیز پیش از سفر به ایران، خطاب به دولتمردان  تذکر داد که به موشک‌های بالستیک دور بُرد برای دفاع از مرزهای خود نیازی نداشته و این پیشرفت روزافزون نشان‌دهنده‌ی اهدافی خاص و مشکوک است. لودریان، آشکارا جمهوری اسلامی ایران را در صورت عدم متوقف‌سازی روند موشکی، تهدید به تحریم‌های بیش‌تر با ابعادی گسترده‌‎تر کرد.

شکی نیست که در عرف دیپلماتیک؛ شرط‌گذاری و تهدید پیش از دیدار مقامات، بار منفی داشته و به نوعی اعلام خصومت محسوب می‌شود و به بیان دیگر به دور از چارچوب دیپلماسی مسالمت آمیز قلمداد می‌شود. از این رو، روند در پیش گرفته‌ی فرانسه در قبال جمهوری اسلامی، قابل تامل و بررسی بیشتری است تا مسیر آتی میان این دو کشور را مشخص کند.

این در حالی است که بیش از دو سال از امضای تفاهم‌نامه‌ی برجام می‌گذرد و در طول این مدت شاهد کشمکش‌های فراوانی درباره‌ی تعلیق و توقف تحریم‌ها علیه ایران بوده‌ایم.

البته این موضع وزیر امور خارجه فرانسه با واکنش‌های قاطعانه‌ای از سوی ایران همراه شد و بهرام قاسمی (سخنگوی وزارت امور خارجه) در ایرن باره اعلام کرد که ایران کشوری است مقتدر که اقتدار و توانمندی‌ خودش را از نیروهای خارجی و کشورهای خارجی به عاریت و اجاره نگرفته، مانند برخی از کشورهای دیگر منطقه، و استقلال و توانمندی خودش را از توانمندی و اراده و خواست مردم ایران دریافت می‌کند.

آمریکا برای مهره‌های شطرنج خود تاریخ انقضا قائل است و در موعد مقرر مهره‌ی سوخته را از زمین به بیرون پرتاب می‌کند و این سرنوشتی است که در انتظار پادشاه سعودی خواهد بود.



دولتمردان فرانسه باز هم می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین کشورهایی است که در صف نخست مبارزه با تروریسم و به خصوص تروریسم داعشی طی سالیان اخیر ایستادگی کرده است. ایران، امنیت را برای خودش به‌تنهایی نمی‌خواهد و به این می‌اندیشد که امنیت، در یک حرکت جمعی و به کمک همه، در مجموعه منطقه امکان‌پذیر بوده و می‌تواند تحقق یابد.(1)

نفوذ در خاورمیانه

سال‌ها است که غربی‌ها به سردمداری ایالات متحده آمریکا متوجه نفوذ ایران و اشاعه‌ی تفکرات انقلابی در خاورمیانه شده‌اند و از این رو هراس آن را دارند که با گسترش تفکرات اسلامی و انقلابیِ ایران، در دیگر کشورهای منطقه، قدرتی جدید در برابر آن‌ها قد عَلم کرده و اجازه‌ی دخالت در امور داخلی خاورمیانه را از آن‌ها سلب کند.


زمینه‌ساز این نگرانی غربی‌ها، آغاز موج بهار عربی  از سال 2011 بود. موجی که نگاه همه‌جانبه‌ای به مسلمانان جهان داد و نتیجه‌ی آن مقاومت و مبارزه با استکبار جهانی بود. شاد برخی از تحلیل‌گران نام این حرکت را صدور انقلاب اسلامی بگذارند و عامل اصلی این حرکت عظیم را ایران اسلامی بدانند و به همین دلیل موضوع ایران هراسی Iran phobia را بیش از پیش مورد توجه غربی‌ها دانسته‌اند.


باید توجه داشت که غربی‌ها برای مبارزه با ایران و اسلام، برنامه‌های کلانی را طراحی کرده و بودجه‌ی عظیمی را برای آن در نظر گرفته‌اند. از انواع تحریم‌ها و فشارها گرفته تا تهدیدهای آشکار و نهان. شکی نیست که دیدارهای مکرر ترامپ و پادشاه عربستان نیز در راستای تضعیف قوای کشورهای منطقه و نیز راه نفوذی در خاورمیانه بوده است.

تجهیز نظامی عربستان سعودی و اختلاف‌افکنی‌های متعدد میان کشورهای عربی، یکی از پروژه‌های غرب برای ایجاد تجزیه و از هم گسستگی منطقه است که متاسفانه تاکنون نتیجه‌ی مطلوبی را برای دولت آمریکا به همراه داشته است. اما باید توجه داشت که آمریکا برای مهره‌های شطرنج خود تاریخ انقضا قائل است و در موعد مقرر مهره‌ی سوخته را از زمین به بیرون پرتاب می‌کند و این سرنوشتی است که در انتظار پادشاه عربستان سعودی خواهد بود همان‌طور که برای امثال قزافی، صدام حسین، محمدرضا پهلوی و ... مشاهده شد.


سخن آخر

در نهایت باید متذکر شد که در ادامه‌ی سخنان تهدیدآمیز مقامات فرانسوی دو مسیر بر دولتمردان ما واجب است. اول؛ واکنش قاطع و دیپلماتیک. دوم؛ ایجاد تغییرات سیاسی در مراودات بین دو کشور. زیرا در غیر این صورت، دیگر کشورها اجازه‌ی دخالت در امور داخلی کشور ما و نیز توهین و تهدید را به خود می‌دهد و این روند علاوه بر کاهش عزت ملی در سطح بین‌المللی، زمینه‌ساز آسیب‌های سیاسی فراوانی خواهد شد.

پی‌نوشت:

1. واکنش تهران به اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه فرانسه، پایگاه خبری-تحلیلی مشرق نیوز، اسفند 1396