تبیان، دستیار زندگی

بایدها و نبایدهای لیزر موی زائد

20 پرسش درباره لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد را کم و نازک می‌کند، اما باعث از بین رفتن آنها نمی‌شود. معمولا با انجام 4 تا 7 جلسه تعداد موها خیلی کمتر می‌شود، البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی در پایه نداشته باشد. در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد خیلی بیشتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لیزر موهای زائد
کدام یک از نواحی بدن را می‌توان با استفاده از لیزر درمان کرد؟
لیزر موهای زائد را می‌توان برای همه نقاط بدن مورد استفاده قرار داد. مراجعین خانم اغلب درخواست لیزر موهای زائد در ناحیه بیکینی، زیر بغل، پاها، و صورت خود را دارند، درحالی‌که مراجعین مرد معمولاً به دنبال رفع موهای زائد در ناحیه کمر، سینه، صورت و پاها هستند.

مزایای لیزر در مقایسه با سایر روش‌های حذف موهای زائد چیست؟
بر خلاف تیغ زدن، مومک، استفاده از مواد موبر و بند انداختن، رفع موهای زائد با لیزر می‌تواند تأخیر بلندمدت در رشد موهای زائد و کاهش آن‌ها برای بیمار به همراه داشته باشد. همچنین روش‌هایی مثل الکترولیز می‌تواند در هر بار یک موی خاص را درمان کند، اما امکان استفاده از لیزر برای پوشش سریع نواحی بزرگ بدن وجود دارد.

احساس بیمار هنگام لیزر موهای زائد چگونه است؟
لیزر موهای زائد معمولاً یک روش درمانی بسیار راحت است. در حقیقت احساس بیماران در هنگام استفاده از این روش درمانی چیزی شبیه به بند انداختن بوده است. درصورتی‌که حساسیت پوست شما بیش‌ از حد است، می‌توان برای این درمان از ژل‌های بی‌حسی استفاده کرد. به‌هرحال توجه داشته باشید که این سیستم یکی از معدود روش‌های مورداستفاده برای رفع موهای زائد بدن است که نیازمند استفاده از ژل‌های بی‌حسی قبل از شروع درمان نیست.

مدت زمان انجام لیزر چقدر است؟
با توجه به ناحیه درمان شده، لیزر موهای زائد می‌تواند فقط به چند دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز داشته باشد. در این حالت نواحی خاص بدن که بیشتر از همه با استفاده از این روش تحت درمان قرار می‌گیرند (خط بیکینی، بالای لب، چانه، زیر بغل) معمولاً به کمتر از ۲۰ دقیقه زمان برای درمان نیاز دارند.

امکان بازگشت فوری به فعالیت‌های عادی و شغلی پس از درمان وجود دارد؟
بله، شما می‌توانید بلافاصله پس از درمان فعالیت‌های عادی و شغلی خود را شروع کنید. پس از لیزر موهای زائد، ناحیه درمان شده ممکن است احساسی شبیه به آفتاب‌سوختگی خفیف برای ۲۴ ساعت یا بیشتر داشته باشد. همچنین در این حالت کمی قرمزی و ورم در اطراف پیازهای مو مشاهده می‌شود و این شرایط نشانه‌ای از واکنش مناسب ناحیه موردنظر به روش درمانی می‌باشد. هرچند در این زمان لازم است از مصرف کرم‌های خاص همچون کرم‌های حاوی اسید گلیکولیک یا رتینوئیدها یا سایر موارد مانند آن اجتناب شود. استفاده از لوازم آرایشی به فاصله کوتاه پس از درمان بر روی ناحیه درمان شده بلامانع خواهد بود.
تعداد جلسات موردنیاز برای رفع کامل موهای زائد چقدر است؟
تعداد جلسات درمانی برای هر بیمار متفاوت است. معمولاً، بیمارانی که پوست روشن دارند به ۳ تا ۶ جلسه درمانی و بیماران دارای پوست تیره‌تر به ۴ تا ۸ جلسه درمانی نیاز دارند که فاصله تقریبی بین این جلسات می‌بایست ۴ تا ۸ هفته باشد تا به‌این‌ترتیب بتوان به نتایج رضایت‌بخش دست یافت. به‌طور میانگین اکثر بیماران می‌توانند پس از درمان ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش دائمی در موهای زائد خود را مشاهده نمایند.

آیا این لیزر باعث از بین رفتن موها می‌شود؟
برای درمان موهای زائد 3 روش وجود دارد: دارو، الکترولیز و لیزر. لیزر موهای زائد را کم و نازک می‌کند، اما باعث از بین رفتن آنها نمی‌شود. معمولا با انجام 4 تا 7 جلسه تعداد موها خیلی کمتر می‌شود، البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی در پایه نداشته باشد. در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد خیلی بیشتر است و لیزر موهای زائد فایده‌ای نخواهد داشت. پس اگر فرد مورد بررسی قرار گرفت و در آزمایش‌ها مشخص شد مشکل هورمونی ندارد، می‌تواند لیزر را شروع کند اما باید در نظر داشته باشید که لیزر، موهای زائد را صفر نمی‌کند.

آیا لیزر می‌تواند مضراتی هم داشته باشد؟
اگر فرد آفتاب گرفته باشد ممکن است پوستش بسوزد و جای آن لک‌های سفید ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبت‌های لازم را رعایت نکند یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کند و تاول ایجاد شود، ممکن است جای آن اسکار باقی بماند. علاوه بر این اگر فردی که از لیزر استفاده می‌کند تبحر کافی نداشته باشد و شرایط دستگاه را بر اساس پوست بیمار درست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.

چرا بعضی‌ها با این لیزر دچار سوختگی می‌شوند؟
دلیل آن انتخاب نادرست دستگاه و لیزر است.

آیا ممکن است این لیزر باعث تیرگی پوست شود؟
اگر باعث سوختگی شود ممکن است پوست را تیره کند اما در حالت عادی پوست را تیره نمی‌کند.

آیا فقط پزشک متخصص پوست باید این کار را انجام دهد؟
بله. باید متخصص پوست لیزر موهای زائد انجام دهد، زیرا دستگاه‌ها و پوست‌های مختلف را می‌شناسد و کار را صحیح انجام می‌دهد.

چه کسانی نباید از لیزر استفاده کنند؟
کسانی كه باردار هستند، کسانی که بیماری‌های عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند، کسانی که به خاطر شغل‌شان مجبورند ساعات طولانی در آفتاب باشند و همچنین کسانی که در محل مورد نظر، عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود عفونت و زخم‌شان صبر کنند.

افراد مناسب برای لیزر موهای زائد چه کسانی هستند؟
نوآوری‌های ایجاد شده در لیزر موهای زائد امکان استفاده از این روش را برای همه بیماران فراهم کرده است. به همین خاطر اگر به دنبال متوقف کردن اصلاح، موم انداختن یا بند انداختن موهای زائد خود هستید یا درباره موهای زائد خود نگران می‌باشید، لیزر موهای زائد می‌تواند یک روش مناسب برای شما باشد.

چه نکاتی را قبل از درمان باید رعایت کرد؟
بیمار نباید موهای زائد خود در ناحیه تحت درمان را برای حداقل شش هفته قبل از لیزر درمانی موم انداخته یا بند بیندازد. در حقیقت انجام این کار باعث می‌شود مو از پیاز آن خارج‌شده و درنتیجه لیزر نمی‌تواند پیازهای مو را برای تخریب شناسایی کند. پس بهتر است شما ناحیه موردنظر را قبل از شروع درمان با تیغ یا قیچی اصلاح و تمیز نمایید.

چه نکاتی را پس از درمان باید رعایت کرد؟
پس از هر جلسه درمان، شما باید محل درمان شده را از معرض نور خورشید دور نگه دارید دلیل انجام این کار به خاطر این است که نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست تا دو هفته پس از لیزر درمانی موهای زائد شود به‌این‌ترتیب درصورتی‌که می‌خواهید در روزهای آفتابی از خانه خارج شوید، لازم است از کرم‌های ضد آفتاب با سطح SPF برابر با ۳۰ یا بیشتر بر روی پوست خود استفاده نمایید.

بین آفتاب گرفتن و لیزر موهای زائد چقدر باید فاصله باشد؟
فرد نباید تا 3 ماه قبل از لیزر، آفتاب بگیرد یا از سولاریوم استفاده کند.

آیا لیزر موهای زائد تاتو را پاک می‌کند؟
خیر. لیزر مو ربطی به تاتو ندارد.

آیا امکان استفاده از محصولات لایه بردار پس از درمان امکان پذیر است؟
استفاده از هر نوع محصولات پوستی دارای مواد لایه‌بردار را متوقف نمایید. استفاده از محصولات لایه‌بردار به خاطر حساس‌تر شدن پوست پس از درمان می‌تواند باعث ایجاد درد و التهاب احتمالی در پوست بیمار شود.

آیا ممکن است بیماری‌های واگیردار پوستی مثل زگیل از طریق دستگاه لیزر منتقل شوند؟
بله، ممکن است. در این زمینه گزارش‌هایی بوده است. اگر دستگاه لیزر آلوده به ویروس زگیل یا ویروس‌های دیگر باشد ممکن است این ویروس به فرد دیگر منتقل شود بنابراین کسی که به این بیماری‌ها مبتلاست باید حتما پزشک را از آن آگاه کند و استفاده از لیزر را تا زمان رفع ویروس و درمان بیماری به تعویق بیندازد.

آیا لیزر موهای زائد روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می‌گذارد؟
خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می‌شود، هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی‌گذارد. میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی‌متر است. بنابراین اصلا به بافت‌های زیری نمی‌رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند بلکه فقط تا قسمت‌های سطحی از پوست نفوذ می‌کند.

منابع:
برترین ها
مجله زندگی ایده آل
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.