تبیان، دستیار زندگی

بررسی سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران

افشای بازی سیاسی ترامپ +فیلم

ترامپ یکی از بی‌سیاست‌ترین رئیس جمهورهای ایالات متحده آمریکا است که سعی بر آن دارد تا با راه‌اندازی شانتاژ سیاسی، معادلات بین‌المللی را به نفع خود تغییر دهد و در این راستا فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بهترین ابزار برای بازیِ سیاسی خود دانسته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترامپ
از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، خصومت و عناد ایالات متحده‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی آغاز و تدریجا وارد فاز شدیدی شد. از انواع برنانه‌ریزی‌های نظامی و غیرنظامی گرفته تا ورود به مرحله‌ی کودتایی گرفته تا حمله نظامی، تمام توان خود را به کار گرفته بود تا جمهوری اسلامی را به زانو درآوَرد.

عناد ورزی آمریکا نسبت به ایران، امری است که در دوره‌های مختلف روسای جمهور ایالات متحده، با شدت و حدت بیشتری همراه بوده است. در هر برهه‌ و بنا به نوع نگاه رئیس جمهور حاکم، روش فشار به جمهوری اسلامی دست‌خوش تغییراتی خاص بوده است. تغییراتی که با ورود دونالد ترامپ Donald Trump به کاخ سفید، شدتی روزافزون داشته و بیش از هر دوره‌ی دیگری، رنگ و بوی خشونت به خود گرفت.

خشم ترامپ علیه ایران

ترامپ همواره در دوران نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، مسلمانان بالاخص مردم ایران را مورد تهدید قرار می‌داد. او با ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا سعی بر آن داشت که قوانین جدید را به تصویب رسانده و خویِ نژادپرستانه‌ی خود را به رُخ جهانیان بکشاند.

شما وقتی در معرض تجاوز و بمباران هوایی، زمینی و دریایی متجاوزان قرار بگیرید و کشورتان کاملاً محاصره شود چه می‌توانید بکنید، تنها کاری که می‌توانید بکنید مقاومت است.



یکی دیگر از مواردی که ترامپ از دوران کاندیداتوری بر سر آن وعده‌ها داده بود؛ موضوع توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و مخالفت با آن بود. موضوعی که تاثیرات فراوانی بر اقتصاد کشور ما داشت. ترامپ طی یک سخنرانی چند ساعته، آشکارا اعلام کرد که در اولین روز ورود به کاخ سفید و آغاز کار، برجام را پاره می‌کند. سخنی که با واکنش‌های جهانی فراوانی همراه شد تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به آن فرمودند: "اگر برجام را پاره کنند، آن‌را آتش می‌زنیم." به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران و صاحب‌نظران سیاسی، این سخن رهبر انقلاب و لحن خاص آن، تهدیدی بزرگ علیه ایالات متحده بود که اجازه‌ی پاره کردن توافق‌نامه را از آن‌ها سلب خواهد کرد. مهمی که چند ماه پس از آن به حقیقت پیوست و ترامپ نه تنها برجام را پاره نکرد بلکه در صدد بهانه‌جویی برآمد تا آشکارا از نقض آن پرهیز کرده و جلوی تنش‌ها و آسیب‌های سیاسی احتمالی را بگیرد.

در این راستا دکتر سبحانی کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که آمریکایی‌ها در پی ایجاد روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران هستند اما هنوز راه مناسبی را برای آن پیدا نکرده‌اند، هرچند که این روند نیز در کاخ سفید با مخالفان فراوانی همراه است اما دور از ذهن نیست.


دخالت ایران در مسائل دیگر کشورها!

یکی دیگر از مواردی که دونالد ترامپ همواره بر آن تاکید داشته و دارد، جنگ افروز خواندم جمهوری اسلامی و مداخله‌ی بی‌مورد آن در مسائل داخلی کشورهای منطقه است! ترامپ معتقد است که ایران با حمایت نظامی در کشورهای عراق، سوریه و یمن زمینه‌ساز جنگی همه‌جانبه شده که امنیت و ثبات را از منطقه‌ی خاورمیانه ربوده است.

"عبدالباری عطوان" Abdel Bari Atwan روزنامه نگار و نویسنده برجسته عرب در این باره می‌نویسد: "در سوریه جنگ است و این جنگ باعث شد تا سران سوریه به هم‌پیمان خود، یعنی ایران متوسل شوند. در عراق نیز نیروهای مردمی عراق مورد حمایت ایران هستند. نیروهایی که برای مقابله با داعش به وجود آمده‌اند. حال باید پرسید چه کسانی منجر به ظهور داعش شدند. مسلماً این‌ها نتیجه سیاست آمریکا در عراق و اشغال این کشور بوده است. اگر به اوضاع یمن نیز نگاهی داشته باشیم؛ می‌بینیم که هم اکنون ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی به یمن تجاوز کرده و شبه نظامیان حوثی با این تجاوز مقابله می‌کنند و حق دارند که مورد حمایت واقع شوند، چه از ناحیه ایران باشد و چه از ناحیه دیگر کشورها. اگر حتی آمریکا نیز این حمایت را در اختیار حوثی‌ها قرار دهد آنها این حمایت را رد نمی کنند. شما وقتی در معرض تجاوز و بمباران هوایی، زمینی و دریایی متجاوزان قرار بگیرید و کشورتان کاملاً محاصره شود چه می‌توانید بکنید؟ تنها کاری که می‌توانید انجام داد مقاومت است. آن‌ها به این بهانه‌ها متوسل می‌شوند اما باید پرسید چه کسی این اوضاع را رقم زده است چه کسی در یمن جنگ راه انداخته است."(1) مقصر اصلی عدم ثبات و امنیت در منطقه، دولت‌هایی هستند که زمینه‌ساز جنگ و درگیری میان کشورها و جولان دهی تروریست‌ها شده‌اند.

دیگر با آشکار شدن رفتار سیاسی غربی‌ها، بر هیچ کس پوشیده نیست که آمریکا و اسراییل یکی از اولویت‌های اصلی خود را، تفرقه‌ افکنی میان کشورهای منطقه می‌دانند؛ تا با در پیش گیری این روند علاوه بر کاهش سطح قدرت جمهوری اسلامی، راه را برای محقق سازی اهداف جهانخوارانه‌ی خود باز کنند.

ترامپ در ادامه‌ی راه دیگر رجال سیاسی آمریکایی، سعی بر آن دارد تا حداکثر فشار را به ایران آورده تا از آن کشوری تابع اوامر خود بسازد، اما بی‌تردید این هدف را با خود به گور خواهد بُر زیرا ایران اسلامی با رهنمون‌های مقام معظم رهبری، هر گونه فشار و تحریم را تحمل می‌کند اما زیر سلطه‌ی نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری نمی‌رود. همان‌طور که در طول 8 سال دفاع مقدس و نیز چند دهه، تحریم‌های همه‌جانبه، این مهم را به جهانیان ثابت کرد.

امید آن می‌رود که دولتمردان ما نیز با هوشیاری بیش از پیش، بر سیاست‌های آمریکا دقت نظر داشته و پاسخگوی یاوه‌گویی‌های آنان باشند تا ضمن حفظ اقتدار ملی، موضعی قاطعانه و آشکار را به رُخ جهانیان کِشند.


پی‌نوشت:
1. سیاست‌های غلط آمریکا موجب افزایش نفوذ ایران شد، شبکه الکوثر، اسفند 1396