تبیان، دستیار زندگی

 اثرات امواج رادیویی بر جانداران، دستاورد تقدیری دوره دوم دبیرستان فرزانگان 1 در بخش سمینار

۱۰ اثر خطرناک و جبران‌ ناپذیر «امواج وای‌ فای» بر بدن انسان از جمله افزایش امکان ابتلا به سرطان ، خنثی ‌سازی اسپرم مردان و نا باروری در مردان و زنان پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
اثرات امواج رادیویی بر جانداران، دستاورد تقدیری دوره دوم دبیرستان فرزانگان 1 در بخش سمینار
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع:  اثرات پنهان و جبران ناپذیر امواج رادیویی بر جانداران
نام مدرسه: فرزانگان 1
نام استاد: خانم سارا افتخاری
دانش آموزان:  نیایش فتاح،‌ آتوسا اسفندیاری
مقدمه:
سازمان سلامت جهانی گزارشی منتشر کرده است که در آن به تشریح ۱۰ اثر خطرناک و جبران‌ ناپذیر «امواج وای‌ فای» بر بدن انسان از جمله افزایش امکان ابتلا به سرطان  ، خنثی ‌سازی اسپرم مردان و نا باروری در مردان و زنان پرداخته است.

طبق این گزارش، امروزه دسترسی به وای ‌فای بسیار آسان است و با یک دستگاه کوچکی به نام مودم می ‌توانید از طریق گوشی های هوشمند و لپ ‌تاپ شخصی خود به وای ‌فای و از طریق آن به اینترنت دسترسی داشته باشید. این دستگاه در عین امکان دسترسی آسان به فضای مجازی و اینترنت دارای آثار مخرب و البته پنهانی است که از طریق امواج تولیدی توسط آن به بدن انسان وارد می‌شود.

دستگاه‌ های مودم با قابلیت وای ‌فای  نخستین بار در سال 1997 به بازار عرضه شدند که از همان زمان، دانشمندان و کارشناسان به بررسی و تحقیق در مورد آن ها و امواج  تولیدی آن ها پرداختند. تحقیقات به عمل آمده نشان داد که امواج تولیدی توسط این دستگاه آثار مخربی بر روی مغز و بدن انسان به خصوص در کودکان می ‌گذارد.
البته نتایج به دست آمده، در سال های اخیر کسب نشده و مدتهاست که گزارش های متعددی در مورد اثرات مخرب وای ‌فای منتشر شده است. به عنوان مثال در سال 2008 یکی از کارشناسان امریکایی مقاله‌ ای با عنوان «کنترل مغز توسط گوشی های هوشمند» منتشر کرد که در آن اثرات خطرناک وای ‌فای را بازگو کرده بود.
گذشته از موارد ذکر شده، گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان از 10 واقعیت خطرناک در مورد امواج وای ‌فای دارد که در ادامه به تشریح آن می ‌پردازیم:
افزایش مشکلات بی خوابی به واسطه وای فای
تا به حال به این توجه کرده ‌اید که پس از استفاده از وای‌ فای به راحتی نمی ‌توانید بخوابید و تنها در تخت به خود می ‌پیچید؟ در یک آمارگیری که در سال 2007 به عمل آمد، گزارش هایی منتشر شد که نشان می‌ داد بسیاری از افراد از مشکل بی خوابی رنج می ‌برند.

مطالعات و تحقیقات نشان ‌می ‌دهد که امواجی که از وای ‌فای تولید می ‌شوند از جنس الکترو مغناطیس هستند و این امواج بر روی خواب انسان ها تأثیر می‌ گذارد. در سال 2007 در این مورد آزمایشی انجام گرفت به این صورت که تعدادی از افراد را در اتاقی قرار دادند که در معرض امواج الکترو مغناطیسی قرار داشتند، در سوی دیگر تعدادی از افراد را در اتاقی قرار دادند که از این امواج به دور بودند.

پس از انجام این آزمایش مشاهده شد که آن دسته از افراد که در معرض امواج الکترو مغناطیسی قرار داشتند، الگوهای موجی واقع در مغز که مربوط به خواب آن ها می ‌شود، تغییر کرد و به سختی می‌ توانستند بخوابند.
گزارشات و تحقیقات نشان می ‌دهد که خوابیدن در کنار یک تلفن همراه متصل به وای ‌فای یا در آپارتمانی که تعداد زیادی وای ‌فای در آن مشغول به کار است، یک بمباران امواج را روی بدن افراد انجام می  ‌دهد که موجب مشکلات شدید در خواب می‌شود و الگوهای یک خواب آرام و طبیعی را به طور کلی از بین می ‌برد.
از طرفی بروز مشکلات عمده در خواب، مشکلات اساسی دیگری نیز در پی دارد که از جمله آن ها می ‌توان به افسردگی و فشار خون بالا اشاره کرد.
کاهش رشد کودکان
تحقیقات نشان می‌ دهد که امواج تولید شده از مودم ها همچنین اینترنت نسل سوم و چهارم بر روی رشد بافت های سلولی بدن انسان به‌ خصوص جنین تأثیر مستقیم می‌ گذارد و موجب کاهش رشد آن ها می ‌شود.

پژوهشی در سال 2009 توسط یکی از دانشمندان استرالیایی نشان می ‌دهد که امواج الکترو مغناطیسی، سنتز پروتئین (محل تولید پروتئین در بدن) را از بین می ‌برد. این دانشمند استرالیایی طی یادداشتی نوشت: «سنتز پروتئین وظیفه تولید پروتئین در بدن را بر عهده دارد که موجب رشد بافت ها و سلول های بدن در کودکان و جوانان می ‌شود. لذا می ‌توان نتیجه گرفت که افراد در این سن و سال بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر از سوی این امواج هستند.  

کاهش رشد سلول های بدن و گیاهان
در سال 2013 گروهی از دانش‌ آموزان دانمارکی اذعان داشتند، شب هایی که در کنار گوشی های موبایلشان می‌ خوابند، پس از بیدار شدن از خواب تمرکز لازم را ندارند و نمی‌ توانند بر روی درس هایشان تمرکز کرده و آن ها را فرا بگیرند. پس از مطرح شدن این مسئله، تحقیقات بر روی آن آغاز شد و گروهی از دانشمندان این آزمایش را بر روی گیاهان انجام دادند. به این صورت که تعدادی از گیاهان را در اتاقی همراه با امواج وای ‌فای  و تعدادی دیگر را در اتاقی خالی از هر گونه امواجی قرار دادند. پس از مدتی مشاهده شد که آن دسته از گیاهانی که در معرض تشعشات وای ‌فای قرار داشتند، هیچ رشدی نکرده‌ اند در حالی که دسته دیگر رشد قابل توجهی داشتند.
اثرات امواج رادیویی بر جانداران، دستاورد تقدیری دوره دوم دبیرستان فرزانگان 1 در بخش سمینار
تاثیر امواج وای فای:
1- کاهش عملکرد مغز با امواج اینترنت
2- کاهش فعالیت مغز در زنان
3- ناباروری در زنان
4- افزایش استرس و بیماری های قلبی
5- افزایش امکان ابتلا به سرطان به واسطه امواج وای فای
6- کاهش تولید ماده ملاتونین در مغز و ال کارنیتین در عضلات و کبد
برخی از راه‌ های مقابله با امواج وای ‌فای
با وجود اینکه ملاتونین و ال کارنیتین تا حدودی می ‌تواند اثرات اشعات را کاهش دهد، اما نمی‌تواند موجب رد شدن آن ها از بدن شوند. با توجه به تعداد گوشی های هوشمند و مودم های روشن در اطراف خود، به راحتی می ‌توان نتیجه گرفت که این بمب باران امواج را نمی ‌توان با مصرف دارو کنترل کرد.
پس با این وجود نمی ‌توان موجب انسداد ورود این اشعات به بدن شد اما راه‌ هایی وجود دارد که می ‌توان با انجام آن ها تا حدودی اثرات مخرب و جبران ‌ناپذیر آن را کنترل کرد. رعایت کردن سه نکته می ‌تواند از خطرات و آثار مخرب این امواج را تا حدودی کاهش دهد.
نخست اینکه تا جایی که ممکن است گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت و دیگر دستگاه ‌های ارتباطی را نزدیک به بدن خود نگاه ندارید. به ‌خصوص در مواقعی که می‌ خواهید بخوابید. دومین نکته این است که به هنگام خواب این وسایل به خصوص مودم خود را خاموش کنید و سوم اینکه از استفاده و نگاه داشتن مودم وای فای خود در اتاق خواب خود به شدت پرهیز کنید.  

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم:محبوبه همت