تبیان، دستیار زندگی

کار هنرمند ریختن تلخی‌ها به کام مردم نیست

آیدا پناهنده گفت: کار هنرمند ریختن تلخی‌ها به کام مخاطبین نیست. این تلخی‌ها در همه کشورهای دنیا وجوددارد، هیچ ربطی تنها به ایران ندارد. به نظرم کار هنرمند تنها نشان دادن صرف تلخی‌ها و ریختن تلخی‌ها به جان مردم نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیدا پناهنده

 این روزها شاهد اکران فیلم «اسرافیل» دومین ساخته آیدا پناهنده در سینماهای کشور هستیم. فیلمی درباره عشق است اما تلخی‌ها در این فیلم به گونه‌ای آزاردهنده روایت نمی شود چیزی که ما در سینمای اجتماعی بیش از پیش شاهد آن هستیم. این فیلم دارای قاب‌های تحسین برانگیزی است که توانسته در هفته اخیر با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود. آیدا پناهنده کارگردان فیلم سینمایی «اسرافیل» درباره اقبال مخاطب در هفته اخیر از فیلم و امکان ادامه این اقبال از سوی مخاطبان  گفت: زمان اکران فیلم مناسب نبود، من ترجیح می دادم در زمان بهتری فیلم اکران شود. 

تبلیغ مردم بسیار موثر است

وی در ادامه گفت: برای فیلم مخاطب هدفی در ذهن داشتم و می‌دانستم افرادی که فیلم  کمدی می‌پسندند شاید دلشان نخواهد فیلم «اسرافیل» را ببینند به همین دلیل  هفته اول را با مخاطب کمتری شروع کردیم. اما رفته رفته شاهد رونق بیشتری شدیم و مخاطب فیلم بیشتر شد. مهمترین اتفاقی که افتاده  این است که کسانی که فیلم را دیدند خودشان فیلم را تبلیغ می‌کنند که تبلیغ بسیار موثری است. درست است که دوستان ما در حوزه تبلیغات فیلم زحمت می‌کشند اما تبلیغ دهان به دهان مردم بسیار موثر است و این بازخورد خوبی که به آن اشاره شد من هم می بینم و دنبال می‌کنم.

وی در ادامه درباره فیلم گفت: «اسرافیل» یک درام عاشقانه است یک عاشقانه شاعرانه است و چیزی که مردم ایران امروز  به آن نیاز دارند دیدن این نوع فیلم است. نیاز به دیدن فیلمی عاشقانه که از احساسات عمیق آدم‌ها صحبت می‌کند برای مخاطب جذاب است شاید دلیل روند رو به رشد فیلم در هفته اخیر همین باشد. 

کار هنرمند ریختن تلخی‌ها به کام مخاطب نیست

کارگردان فیلم «ناهید» درپاسخ به این سوال که برخی از  آثار را شاهد هستیم که   تلخی‌ را به کام مخاطب می‌ریزند این فیلم‌ها با شروع طوفانی کار خود را آغاز می کنند اما رفته رفته شاهد کاهش مخاطب این دست آثار هستیم گفت: کار هنر و هنرمند ریختن تلخی‌ها به کام مخاطبین نیست. این تلخی ها که از آن حرف زده می‌شود در همه کشورهای دنیا هست، در همه جامعه‌ها  دیده می‌شود و  هیچ ربطی تنها به ایران ندارد. ما در کشورهای مختلف معضلات مختلف را شاهد هستیم اما به نظرم کار هنرمند تنها نشان دادن صرف تلخی‌ها و ریختن تلخی‌ها به جان مردم نیست. من سعی کردم قصه واقعی بگویم  اما با فضای شاعرانه این کار را انجام می‌دهم  در فیلم‌هایم ترجیح می دهم شاعرانگی در بافت فیلم وجود داشته باشد وبا زیبایی قصه‌های مردم را به آن‌ها نشان بدهم. فکر می کنم این شیوه موثر تر است. 
اسرافیل

وی درباره قاب‌بندی‌های خوب فیلم و روایت بخشی از فیلم در شمال کشور گفت: بخشی از آن برمی گردد به  سلیقه سینمایی یک فیلمساز و این که  فیلمساز  چقدر برای پرده سینما فیلم می سازد. توصیه من این است که مخاطب برای دیدن فیلم  سینمایی به سالن بیاید متاسفانه در سالهای اخیر برخی از فیلمسازان از این مهم که فیلمی که می سازند چقدر برای پرده سینما مناسب است، دور شدند. برای من پرده سینما مقدس و مهم است و به تجربه فیلم دیدن در سینما فکر می کنم و به آن  اعتقاد دارم. به همه پلان ها که توانسته مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد فکر شده و درباره آن ها بحث شده  خوشحالم  قاب‌های فیلم روی مخاطب تاثیرگذاشته است. 

امکان اکران نوروزی فیلم وجود دارد

پناهنده درباره ادامه اکران فیلم «اسرافیل» با توجه به روند خوب اقبال مخاطب از فیلم برای نوروز گفت: با توجه به اقبال مخاطب این امیدواری وجود دارد که فیلم یکی از اکران‌های نوروزی باشد و در نوروز ادامه داشته باشد دفتر پخش و تهیه‌کننده نیز تلاش می‌کنند این مهم محقق شود. 

منبع: فارس