تبیان، دستیار زندگی

آیا واقعا دستگاه تصفیه هوا توانایی تصفیه هوا را دارد؟

این روزها آلودگی و ذرات معلق هوا در زندگی شهری ما عجین شده و آمارهای خطرناکی از هوای آلوده دیده و شنیده می شود. البته گاها در زمان شدت آلودگی هوا راهکارهایی از جمله تعطیلی مدارس، اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل، تعطیلی کارخانجات، ممانعت از تردد خودرو های فرسوده و... اجرا می شوند، اما همه ی این طرح ها موقتی هستند و بطور اساسی هیچ دردی از هوای آلوده و عواقب خطرناک آن درمان نمی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تصفیه هوا
امروزه یکی از راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا استفاده از دستگاه تصفیه هوا می باشد، اما برای بسیاری از مردم سوالاتی در این زمینه وجود دارد... مثلا آیا دستگاه تصفیه هوا بخصوص انواع خانگی آن واقعا موثر است و باعث حفظ سلامت افراد در هوای آلوده می گردد؟ آیا می توان با خرید تصفیه کننده هوا از تمیز بودن هوای منزل مطمئن شد؟دستگاه تصفیه کننده هوا هر نوع گرد و غباری را از بین می برد؟ افرادی که آلرژی دارند باید از دستگاه تصفیه هوا استفاده نمایند؟ تصفیه هوا تمام بوهای نامطبوع منزل را از بین می برد؟و...

خوشبختانه اکنون انواع دستگاه تصفیه هوا در بازار ایران موجود است ، از انواع کوچک و قابل حمل آنها که در خودروها و اتاق های کوچک استفاده می گردند تا انواع بزرگتر آن ها که در منازل، محل کار،محیط های عمومی و... مورد استفاده قرار می گیرند.

گفته می شود  که استفاده از تصفیه هوا برای نوزادان، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی بسیار مفید می باشد و تمام ویروس ها، باکتری ها و... را از محیط حذف می نماید.آیا این ادعای درستیست؟...

باید بدانیم فیلترهای موجود در دستگاه های تصفیه هوا برای کاهش ذرات معلق موجود در هوا، گرد و غبار، دود و..... موثر می باشند. این فیلترها دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام ، کار مخصوصی را انجام می‌دهند، مثلا پیش‌فیلتر در جذب ذرات از قبیل پرز فرش و پرده، مو و پر حیوانات و گردوخاک هوا موثر است. همچنین فیلتر پلاسما کار جذب الکتریکی ذرات آلرژی‌زا و دوده هوا با استفاده از تکنولوژی نانو، فیلتر کربن کار جذب بوها و گازهای سمی از قبیل بوی سیگار و مونواکسیدکربن، فیلتر هپا کار جذب کلیه ذرات معلق آلرژی‌زا تا 0/1 میکرون و آلاینده‌های مضر هوا از قبیل ویروس‌ها، باکتری‌ها، گرده‌های حساسیت‌زای گیاهان، مو و پر حیوانات تا 99درصد و لامپ یو وی کار ازبین‌بردن ویروس‌ها (آنفلوآنزای خوکی) و باکتری‌های هوازی و استریل هوای خروجی را انجام می‌دهند.(البته این فیلترها در زمان مناسب باید تعویض گردند.)

دستگاه های تصفیه هوا در اندازه ها و مراحل مختلف تصفیه هوا موجود می باشند که هر کدام با توجه به ابعاد خود دارای توانایی تصفیه فضا تا متراژهای مختلف می باشند.بنابراین اگر دستگاه تصفیه هوا را با توجه به نیاز خود هوشمندانه انتخاب نماییم و با استفاده درست از امکانتی از قبیل نشانگر زمان تعویض فیلتر،نمایشگر دیجیتال کیفیت هوا،تایمر و....که بیشتر دستگاه های تصفیه هوا دارا می باشند می توان نتیجه گرفت که تصفیه هوا قادر است درصد بیشتر آلودگی هوا را از بین ببرد.

متاسفانه دیدگاه های نادرست برخی از افراد راجع به عملکرد دستگاه تصفیه هوا، توانایی و قدرت تصفیه این دستگاه ها را زیر سوال می برد و ابهاماتی را به وجود می آورد.بعنوان مثال :

- تصفیه کننده هوا گرد و غبار را از بین می برد ولی این درست نیست انتظار داشت که مانند یک جاروبرقی عمل نماید و تمامی گرد و غبار روی وسایل، منازل و... را نیز جذب کند!

- بسیاری از مردم فکر می کنند که با خرید دستگاه تصفیه هوا اختیار تام دارند تا کمتر به امور نظافت بپردازند چراکه این دستگاه تمامی بو‌های نامطبوع را از بین می‌برد! این دیدگاه اشتباه است! دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر‌های مختلف می باشد که می‌تواند بوهایی که ناشی از ذرات سنگین کربن است را از بین ببرد اما بهترین راه برای از بین بردن بو در داخل منازل، دور کردن منبع بو است و آنگاه دستگاه تصفیه هوا می‌تواند اثرات بو‌های نامطبوع را نیز از بین ببرد.

- تصور اینکه اگر از دستگاه تصفیه هوا استفاده می نماییم باید بطور ثابت این دستگاه روشن باشد، کاملا اشتباه می باشد. لازم است هرازگاهی به منظور تامین هوای تازه، پنجره‌ها را بگشایید. در صورت آلوده نبودن شدید هوای بیرون روزی یک ساعت دستگاه را خاموش کنید و پنجره را باز کنید تا هوای جدیدی وارد خانه گردد.

- برخی از کاربران با تصور اینکه دور کم فن دستگاه تصفیه هوا نیز همان کاربرد دور‌های متوسط و زیاد را دارد، همیشه دستگاه را روی دور کم تنظیم می‌ نمایند. اما لازم است کمی بیشتر توجه کنیم! هر دستگاه تصفیه هوا، دارای یک ظرفیت هوادهی مشخص می باشد که به آن دبی هوا می‌گویند. دبی هوا را اصولا با واحد متر مکعب بر ساعت بیان می‌کنند. این دبی هوا وابسته به دور فن کم و زیاد می گرددبا اطمینان می‌توان گفت که استفاده از دور کم برای مساحت بالا باعث عدم کارایی و تاثیر اندک دستگاه می‌شود، چرا که پرتاب هوا به فواصل دورتر یا فشار استاتیکی دستگاه‌ها پاسخگوی مساحت تحت پوشش نخواهد بود.

اگر بیشتر دقت کنیم خواهیم توانست به تاثیرات و توانایی دستگاه تصفیه هوا در تصفیه هوای منزل و محل کار خود پی ببریم!

برای آگاهی از انواع مراحل،تاثیرات و فیلتر های دستگاه های تصفیه هوا به سایت مرجع و فروشگاهی دماتجهیز مراجعه فرمایید.