تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای نوشتن تا بهتر نوشتن !

همیشه برای نوشتن بهتر لازم است نکات و تمرین‌هایی انجام داد که برای هر نویسنده تازه‌کاری ضروری است. در کتاب «ریچارد مک مان» نکاتی وجود دارد که به نویسندگان تازه‌کار توصیه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نویسندگی

 ریچارد مک مان، نویسنده مجموعه کتاب‌های راهنمای نویسندگی در آخرین کتاب خود به طور جامعه به طرح موضوع و پایان آن در نوشتن کتاب‌ها پرداخته است. کتاب‌های او در زمینه راهنمای نویسندگی از شهرت زیادی برخوردار است و سال‌های یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کتاب انگلستان و آمریکا بوده است. آخرین کتاب از این مجموعه «چگونگی نوشتن و انتشار یک کتاب پرفروش» نام دارد که سایت فیمیل فرست به طور خلاصه 10 نکته درباره چطور نوشتن و به عبارتی چطور تمام کردن یک کتاب و داستان از این کتاب تهیه کرده است که در زیر می‌خوانید:

1. جهش
در موقع نوشتن یک کتاب چشم انداز خیلی مهم است. همیشه ذهن‌ خلاق فرار و از بین رفتنی است و جزئیات مطالب و داستان روی آن تاثیر دارد. برای اینکه خلاقیت نویسنده هنگام نوشتن حفظ شود باید کمی جهش داشت چون وقتی روی یک موضوع زیادی معطل کنید مثل نان مانده بیات می‌شود و سریع باید از روی آن پرش کنید و به موضوعات دیگر سر بزنید. شاید کلیشه‌ به نظر برسد ولی یادتان باشد همیشه نویسندگان بزرگ مطالب خود را بیرون از پنجره خانه‌شان پیدا کردند و باز یادتان باشد که هیچ دو پنجره‌ای شبیه هم نیست. پس یادتان باشد همیشه ذهنتان را روی یک موضوع خاص درگیر نکنید و به سرعت از روی آن عبور کنید.

2. چیزی جدید بنویسید
این استراتژی چالش‌انگیزی است، ولی مطمئن باشید مفید است. گاهی اوقات نویسندگان روی یک ژانر یا موضوع بیش از حد تاکید دارند و بهتر است کمی به موضوعات جدیدتر فکر کنند. سعی کنید روی یک چیز دیگری فکر کنید و راجع به آن بنویسید. چیزی تازه و جدید بنویسد و پس از آن به کتاب خودتان برگردید تا ببینید نوشتن آن چیزهای جدید چقدر روی کتاب قبلی تاثیر دارد.

3. از قبل نقشه راه داشته باشید
البته این موضوع کمی بیشتر از یک نکته را شامل می‌شود ولی داشتن یک طرح کلی در نوشتن بسیار اهمیت دارد و مهمتر اینکه این طرح و نقشه کلی را باید قبل از نوشتن کشید. همانطور که گفته شد ذهن خلاق فرار و از بین رفتنی است و اگر نویسنده یک طرح کلی نداشته باشد نمی‌تواند موضوعات و نوشته‌هایی که در ذهنش نقش می‌بندد تحت یک موضوع کلی بچیند. وقتی یک کتاب می‌نویسید اگر این نقشه کلی را نداشته باشید در نیمه‌های راه متوجه خواهید شد که شکاف‌های زیادی در داستان وجود دارد که هیچ تلاشی برای پر کردن آنها نکرده‌اید. پس مجبورید به عقب برگردید و این چاله‌ها را پر کنید.

4. صدای شما اهمیت دارد
همیشه نویسنده‌های تازه‌کار از این موضوع ترس دارند که نوشته‌هایشان توسط دیگران مورد نقد و بررسی قرار گیرد. آنها می‌ترسند دیگران نوشته‌هایشان را بخوانند و بگویند این نوشته به درد نمی‌خورد. مطمئن باشید بهترین نویسنده‌ها نیز همیشه زیر تیغ انتقاد قرار دارند پس به کارتان اطمینان داشته باشید و نوشته‌هایتان را قبل از دیگران نقد کنید. از سرزنش دیگران نترسید و بدانید که صدای شما یکی از هزاران صداهایی است که در جهان شنیده می‌شود.

5. ویرایش نکنید
یکی از اشتباهات نویسندگان تازه‌کار این است که فکر می‌کنند نوشته‌های خود را باید ویرایش کنند و فکر می‌کنند نویسنده‌های بزرگ غلط‌های املایی و انشایی ندارند. ویرایش متن‌ها توسط خود نویسنده او را از پرداختن به موضوعات و به طور کلی خلاقیت در نوشتن بازمی‌دارد. خیلی افراد هستند که می‌توانند متن شما را ویرایش کنند، پس روی نوشتن تمرکز کنید و به چیز دیگری فکر نکنید.

6. بخوانید
یکی از مسائلی که بسیاری از نویسندگان بزرگ اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل بودند و هستند مسئله خواندن قبل از نوشتن است. هر نویسنده‌ای که می‌خواهد موفق باشد باید قبل از نوشتن مطلب خود مطالب دیگران را بخواند. به غیر از مسائل دیگر ادبی مهمترین درسی که از خواندن نوشته‌های دیگر می‌گیرید همان الهام بخشی است و این همان درسی است که سال‌ها نویسنده‌های بزرگ از آن بهره گرفتند.

7. بازی کنید
نوشتن و افزایش مهارت آن همیشه با قلم و کاغذ به وجود نمی‌آید. گاهی اوقات لازم است قلم را کنار گذاشته و مثلاً تمرین و بازی‌هایی انجام دهید که خلاقیت ذهن شما را افزایش می‌دهد. در این مورد بازی‌های فکری که این روزها در اینترنت فراوان یافت می‌شود، به بالا رفتن مهارت در نوشتن و افزایش خلاقیت ذهنی یک نویسنده کمک خواهد کرد.

8. در کارگاه‌های نویسندگی شرکت کنید
شرکت در کارگاه‌های نویسندگی البته به همه توصیه نمی‌شود ولی خب حداقل در مورد انتقاد نوشته‌ها توسط دیگران این کارگاه‌ها بسیار مفید است. یک نویسنده وقتی نوشته‌هایش را در یک کارگاه نویسندگی برای دیگران می‌‌خواند در همان ابتدا این مشکل را برای خود حل می‌کند که چرا و چگونه دیگران درباره نوشته‌هایش نظر می‌دهند.

9. تمرین کنید
برای نویسنده شدن هیچ مدرسه یا دانشگاهی راهنمای خاصی برای تمرین کردن ندارد ولی یک تعداد شرایط جسمی و روحی برای نوشتن ضروری است که تمرین برای ایجاد این شرایط است. من خودم شخصاً برای ایجاد این شرایط مطلوب صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب برای دویدن از خانه بیرون می‌روم. دویدن یا ورزش به طور غیر مستقیم روی نوشتن تاثیر دارد.

10. فقط بنویسید
مطمئن باشید کمتر کسی از اطرافیان، شما را برای فرو رفتن داخل مانیتور کامپیوتر یا غرق شدن در میان صفحات سفید سرزنش خواهد کرد. بهتر است به جای فکر کردن به سرزنش های احتمالی به نوشتن فکر کنید و فقط بنویسید تا بهتر بنویسید. 

منبع: ایبنا به نقل از فیمیل‌فرست