تبیان، دستیار زندگی

کمپین «درخت به جای سبزه»

شهردار تهران از مردم خواست به کمپین «درخت به جای سبزه عید» بپیوندند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درخت
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، محمدعلی نجفی در حاشیه مراسم احیای درختان خیابان ولیعصر در جمع خبرنگاران گفت: درخت موهبت الهی است که در شکل‌گیری شخصیت و هویت شهری بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اهمیت درخت در کلانشهر تهران بسیار بالاتر است و از قدیم، چنارهای این کلانشهر معروف بودند؛ به طوری که در برخی از کتب و نسخه‌ها، از تهران به عنوان چنارستان یاد شده است.

شهردار تهران افزود: خیابان ولیعصر از بزرگترین خیابان‌های خاورمیانه است که پیش از این ۱۸ هزار چنار داشت و در سفرنامه‌های مختلفی به چنارهای این درخت اشاره شده است.

نجفی تصریح کرد: آمار درختان اکنون به زیر ۱۶ هزار رسیده است و ما تلاش کرده‌ایم با مطالعات علمی و خاک‌شناسی، مانع از بین رفتن درختان شویم و کمبود درختان را جبران کنیم.

به گفته وی، امروز، روز اول هفته درختکاری است و ما برای ۷ روز آن برنامه‌های متعدد داریم.

شهردار تهران با بیان اینکه از شهروندان دو خواهش عمده دارم، گفت: اول می‌خواهم در پوشش گیاهی تهران و حفاظت از آن، به شهرداری کمک کنند.

نجفی توضیح داد: مردم و گروه‌های مردم‌نهاد می‌توانند از فعالیت‌های شهرداری حمایت کنند و خود را به عنوان صاحبان شهر در قبال فضای سبز مسئول بدارند.

وی به عنوان درخواست دوم گفت: از شهروندان تهرانی می‌خواهم از کمپین «درخت به جای سبزه عید» حمایت کنند.

شهردار تهران اظهار کرد: کاشت درخت از سنت‌های نوروزی ماست، بیایید در کنار سبزه، درخت نیز بکاریم و این درختان را سیزدهم فروردین ماه به حیاط منتقل کنیم.

نجفی گفت: شهروندانی که خانه‌شان حیاط ندارد، شهرداری زمین‌هایی را به این منظور اختصاص داده تا مردم بتوانند نهالشان را در آنجا بکارند.

وی ادامه داد: ما در ۶ ماه گذشته ۱۲ هزار هکتار کمربند سبز ایجاد کردیم که در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی خبرنگاری مبنی بر اینکه طرح‌های کاهش آلودگی موقتی هستند، گفت: باید طرح‌های درازمدتی را به اجرا بگذاریم که با تغییر شرایط آب و هوا متوقف نشود.

نجفی تصریح کرد: ریشه ترافیک تهران و آلودگی، مسئله ضعف حمل و نقل عمومی است که اگر بتوانیم آن را توسعه دهیم، جلوی بسیاری از مشکلات گرفته می‌شود.

وی افزود: حمایت از حمل و نقل عمومی از مهمترین برنامه‌های سال ۹۷ ما خواهد بود و تسهیلات قابل توجهی را دولت و مجلس در اختیار ما قرار داده‌اند.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: توسعه شهر به عنوان شهر هوشمند نیز می‌تواند جلوی بسیاری از رفت و آمدهای غیرضروری را بگیرد.
منبع: خبرگزاری مهر