تبیان، دستیار زندگی
میزان آلرژی و حساسیت ناشی از مصرف رنگ مو در مصرف‌کنندگان رو به افزایش است و این رقم نسبت به چند سال گذشته، دو ‌برابر شده‌ است. گذشت آن روزگاری که روی سر مردم نهایتا سه رنگ مو می رویید: مشکی، قهوه‌ای و بور. حالا به اندازه آدم‌های روی کره زمین، رنگ مو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات مضر رنگ مو

میزان آلرژی و حساسیت ناشی از مصرف رنگ مو در مصرف‌کنندگان رو به افزایش است و این رقم نسبت به چند سال گذشته، دو ‌برابر شده‌ است.
رنگ مو

گذشت آن روزگاری که روی سر مردم نهایتا سه رنگ مو می رویید: مشکی، قهوه‌ای و بور. حالا به اندازه آدم‌های روی کره زمین، رنگ مو وجود دارد و اغراق نیست اگر بگوییم حتی می‌توان هر کسی را با رنگ مویش معرفی کرد!

البته در کشور ما هنوز آقایان رویشان نمی‌شود، مویشان را به رنگ‌های قرمز و بنفش و آبی در بیاورند و کم و بیش به همان رنگ موی طبیعی خود قناعت کرده‌اند و مصرف این رنگ‌های خاص توسط خانم‌ها نیز محدود به مهمانی‌ها می‌شود!

اما در کشورهای دیگر اوضاع کمی متفاوت‌تر است و جوانان‌شان با انواع و اقسام تاتو و آویزان کردن حلقه به گوش و ابرو ارضا نمی‌شوند و در حال حاضر آرایش مو با رنگ‌های عجیب و غریبی مثل نارنجی جیغ، صورتی متالیک و آبی کهربایی، به یکی از پر طرفدارترین انواع آرایش (و البته ابزار جلب توجه!) تبدیل شده‌است.

یکی از تازه‌ترین هشدارهای بهداشتی که مدتی پیش منتشر شد، دقیقا در همین رابطه است؛ محققان و متخصصان امراض پوستی اعلام کرده‌‌اند میزان آلرژی و حساسیت ناشی از مصرف رنگ مو در مصرف‌کنندگان رو به افزایش است و این رقم نسبت به چند سال گذشته، دو ‌برابر شده ‌است.

بر ‌اساس بررسی‌های انجام شده، کاهش سن مصرف ‌کنندگان و افزایش علاقه به رنگ کردن موها از عواملی است که باعث بروز این مشکل (افزایش حساسیت‌های پوستی) می شود. بر اساس تحقیقاتی که سال 1992 در ژاپن با مطالعه و بررسی سن مصرف‌کنندگان و میزان استفاده از لوازم رنگ مو انجام شد، مشخص شد 13 درصد دختران دبیرستانی، 6 درصد زنان و 2 درصد مردان 20 تا 30 ساله از محصولات رنگ کردن مو استفاده می‌کنند.

اما فقط چند سال بعد، نتایج تحقیق مشابهی در سال 2001 در این کشور، باعث تعجب و نگرانی متخصصان امراض پوستی شد که نشان می داد 41 درصد از دختران دبیرستانی، 85 درصد زنان و 33 درصد مردان 20 تا 30 ساله از این محصولات استفاده می‌کنند.

تحقیق دیگری در دانمارک بر روی 4 هزار فرد بزرگسال، حکایت از آمار 18درصدی مردان و 75 درصدی زنان مصرف کننده رنگ مو و مواد آرایشی مشابه داشت که بیش از 5 درصد آنان تا کنون حداقل یک‌بار دچار حساسیت‌ها و سایر مشکلات پوستی شده‌اند.

نکته جالب توجه در مورد افرادی که در اثر رنگ مو دچار حساسیت یا مشکلات دیگر می شوند، این است که فقط 15درصد این افراد برای معالجه به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که باعث شد توجه محققان به تاثیرات رنگ مو و مضرات آن جلب شود، اتفاقی است که سال گذشته رخ داد؛ اکتبر سال 2006، گزارشی از حساسیت پوستی در 8 نوجوان 12 تا 15 ساله در کوپنهاگ به دست مسوولان رسید. تاثیر رنگ مو روی 5 نفر از این نوجوانان به قدری شدید بود که در بیمارستان بستری شدند و یکی از آنها نیز تحت مراقبت ویژه قرار گرفت.

اما دلیل بروز چنین مشکلی حین رنگ کردن موها، مربوط به ماده‌ای به نام «پارا‌فنیلن ‌دیامین» است که در ترکیبات رنگ مو وجود دارد. این ماده در اثر استفاده‌ی طولانی مدت و مداوم از محصولات رنگ‌کردن مو، باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود و گاهی این آسیب‌‌های پوستی به حدی شدید است که می‌تواند فرد را راهی بیمارستان کند.

پارا‌فنیلن ‌دیامین همان «PPD» است که روی بسته‌بندی دو سوم رنگ موها نوشته شده و نوع حساسیتی که در استفاده از رنگ موی حاوی این ماده ایجاد می‌شود، به صورت تاول روی پوست صورت، به خصوص درناحیه خط رویش موها، بروز می‌کند.

PPD ماده‌ای است که باعث آسیب‌های جدی به پوست می‌شود و به همین دلیل در قرن 20 میلادی ، به دلیل افزایش این مشکل، مصرف این ماده در ترکیبات آرایشی مو در کشورهای آلمان، سوئد و فرانسه ممنوع شد.

بر اساس تحقیقی که توسط متخصصان امراض پوستی در لندن انجام شده، مشخص شد واکنش منفی پوست نسبت به PPD نه تنها در لندن، بلکه در تمام کشورهای جهان رو به افزایش است و آمار گزارش شده از میزان حساسیت به این ماده در شش سال گذشته، دو برابر شده و به 1/7 درصد رسیده است و با اینکه خطرات ناشی از مصرف این ماده به اثبات رسیده است، اما بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده محصولات مختلف رنگ مو، نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند و روی بسته‌بندی این محصولات، هیچ هشداری نسبت به عواقب استفاده از این مواد درج نمی‌کنند.

البته این مشکلات فقط برای گروه سنی جوانان پیش نمی‌آید و کودکان زیادی تا کنون با این مشکل دست پنجه نرم کرده‌اند؛ بسیاری از کودکان تحت شرایطی خاص، مجبور به رنگ کردن موهای خود می‌شوند. البته نه اینکه فکر کنید، موهای آنها را با ضرب و زور، رنگ می‌کنند، نه! اما در آیین و رسوم خاصی که در برخی کشورها برگزار می‌شود، موی کودکان شرکت‌کننده در مراسم را رنگ می‌کنند و همین امر می‌تواند باعث بروز حساسیت‌های پوستی در کودکان شود.

البته در حال حاضر، مقدار مشخصی PPD برای استفاده در رنگ موها و سایر محصولات این‌چنینی، از سوی اتحادیه اروپا تعیین شده است و بر این اساس تولیدگنندگان این لوازم آرایشی مجازند حداکثر تا 6 درصد از PPD در تهیه مواد آرایشی استفاده کنند.

اگر شما جزء کسانی هستید که رنگ مو مصرف نمی کنید، از دردسرهای ناشی از مصرف رنگ مو هم در امان هستید؛ در غیر این صورت دست کم توصیه های ایمنی را جدی بگیرید! تست کردن رنگ مو روی قسمت کوچکی از پوست دست (48 ساعت قبل از رنگ کردن موها)، می‌تواند از هرگونه اتفاق ناگواری در این زمینه جلوگیری کند.

ستاره سمائی

*مطالب مرتبط:

انواع دردسر‌های موی سر

انتخاب رنگ موى مناسب

نکاتی که باید قبل از رنگ کردن مو رعایت کنید

تکنیکی برای مقابله با موهای سفید مقاوم به رنگ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.