تبیان، دستیار زندگی
آن‌ها اعماق دریاها و سیاره‌های دوردست را جست و جو می‌کنند، جان انسان‌ها را در اتاق عمل و میدان‌های جنگ نجات می‌دهند، شکل کارخانه ها و صنعت فیلم سازی را دگرگون کرده اند و...! اینجا روبات‌های محبوب ما وجود دارند؛ حداقل تا این لحظه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجاه روبات به یادماندنی

قسمت اول

پنجاه روبات به یادماندنی به انتخاب مجله وایرد

آن‌ها اعماق دریاها و سیاره‌های دوردست را جست و جو می‌کنند، جان انسان‌ها را در اتاق عمل و میدان‌های جنگ نجات می‌دهند، شکل کارخانه ها و صنعت فیلم سازی را دگرگون کرده اند و...! از Qrio گرفته تا Terminator، اینجا روبات‌های محبوب ما وجود دارند؛ حداقل تا این لحظه!

البته در نظر داشته باشید که در این انتخاب به روبات‌های واقعی بسنده نشده بلکه روبات‌های تخیلی و فراموش نشدنی نیز مد نظر قرار گرفته اند.

50- ROBONAUT

تمام روبات مشغول جست و جو در میان سنگ‌های فضایی نیستند. این روبات انسان‌نما روزی همراه انسان در ایستگاه‌های فضایی خواهد بود. Robunaut هم اندازه یک انسان در لباس فضانوردی است. بنابراین می‌تواند کارهای معمول یک فضانورد را انجام دهد؛ مفاصل دست آن، چنان طراحی شده است که بهتر از فضانوردی که دستکش در دست دارد، عمل می‌کند. حقیقت این است که یان روبات بسیار شبیه Boba fet کاراکتر فیلم افسانه ای جنگ ستارگان است؛ یک تشابه!

49- لئوناردو، دوست داشتنی وحشتناک

آیا او دوست داشتنی نیست؟ یا شاید وحشتناک و غیرعادی؟ Cynthia Breazeal از دانشگاه MIT به خاطر ساخت روبات‌هایی که انسان‌ها، واکنش‌های عاطفی نسبت به آن‌ها نشان داده‌اند، شهرت دارد. Leonardo جدیدترین دستاورد او در سال 2002 با کمک متخصصان ساخت غول‌های سینمایی در استودیوی Stan Winston تولید شد. فعالیت این گروه شامل ساخت ترمیناتور، بیگانگان در فیلم داستانی Aliens و دایناسورهای فیلم پارک ژوراسیک است.

لئوناردو می‌تواند اشیا را با دست بگیرد، حالت چهره خود را تغییر دهد، و سر و دست خود را تکان دهد؛ مانند آنچه انسان ها در تأیید حرف با تکان دادن سر نشان می‌دهند. او حتی قادر به انجام کارهای ساده ای نظیر روشن و خاموش کردن چراغ، با روش آزمون و خطا است.

leonardo robot

48- KITT

اتومبیل پرقدرت و شیرین زبان برنامه Knight Rider که اوایل دهه 1980از تلویزیون پخش می‌شد، چنان دوست داشتنی بود که حضور David Hassel Hoff بازیگر و خواننده مشهور این برنامه را کمرنگ کرده بود. موفقیت این Tran – Am (یک نوع پونتیاک) طلیعه ای بود برای پیدایش نسل فیلم‌هایی با شخصیت ماشین‌های قهرمان نظیر گرگ آسمان (Airwolf) و Stealth.

KITT robot

47- Hal 9000

بعضی از کارها به قدری مهمند که انجام آن را فقط باید به انسان واگذار کرد. اگر شک دارید، از Hal 9000 روبات فیلم A Space Odyssey 2001 سؤال کنید! این فیلم محصول 1968 نهایت بینش، دانش، و به وضوح نهایت خباثت شیطانی هوش مصنوعی را برای دنیا به نمایش درآورد. این فیلم معرف استانداردهایی برای ماشین‌هایی بود که می‌توانند مانند ما فکر کنند و عمل نمایند و چنان قوی هستند که امکان کنترل آن‌ها وجود ندارد.

46- ROOMBA Discovery

او اولین روبات مکنده نبود، بلکه اولین مکنده‌ای بود که نمی‌ترکید! در سال 2005، پیدایش نسل دوم روبات‌های مکنده مؤسسه iRobat نشان داد که چگونه روبات‌ها می توانند در مصارف خانگی به کار گرفته شوند. برای پاک کردن زمین فقط کافی است آن را روشن کنید. فقط سعی نکنید به فک متحرک این روبات نزدیک شوید.

45- Nintendo R.O.B

در اواسط دهه 1980یک پی‌سی موفقیت بزرگی را در بازار بازی‌های کامپیوتری به دست آورد. آیا این چیزی بود که صنعت بازی‌های کامپیوتری آرزوی آن را داشت؟

در سال 1985 نینتندو Robotic Operating Buddy (یک روبات 24 سانتی متری) را به همراه سیستم سرگرمی نینتندو وارد بازار کرد. R.O.B  قابلیت‌های زیادی نداشت، اما وجودش باعث شد سیستم‌های نینتندو با استقبال شدید عموم مواجه شود.

Nintendo Robot

44- Slug BOT

با یک روبات شکارچی واقعی آشنا شوید. این روبات در سال 2001 در دانشگاه West England ساخته شد. SlugBOT  با استفاده از سنسورهای بینایی و بازوهایی که قابلیت حرکت داشتند، حلزون‌ها را پیدا می‌کرد، آن ها را می‌گرفت و به داخل محفظه سربسته ای می‌انداخت. ایده این بود که روزی این حلزون‌ها در محفظه سربسته بدن روبات تجزیه خواهد شد و روبات از گاز متصاعد شده از این تجزیه برای تغذیه سلول های سوختی خود استفاده خواهد کرد.

SlugBot robot

43- Attack Bot

Tom Selleck  بالاترین قسمت آگهی‌های سینمایی را برای بازی در فیلم Run Away به خود اختصاص داده بود، اما ستاره های واقعی این فیلم دلهره آور سال 1984، عنکبوت‌های مهاجم بودند. بسیار خوب، سلاح‌های آن ها فناوری پایینی داشتند (آن ها روی مردم اسید می پاشیدند)، اما این روبات‌های حشره نما، به وجود آمدن Genghis (شماره 14) و جانورهای مشابهی را خبر می دادند که بعدها آن ها را در فیلم هایی مانند ماتریکس و گزارش اقلیت اثر استیون اسپیلبرگ دیدیم.

42- عروسک لی لی پوتی

روبات‌های عروسکی پیش از روبات‌های واقعی وجود داشتند. در بین اولین سری از این گونه روبات‌ها که در دهه 1930 ساخته شدند، Liliput بود که تنها می‌توانست راه برود. این روبات قابلیت‌های زیادی نداشت. حرکت پاها به چرخش دست‌هایش نیز منجر می‌شد، اما در اواخر دهه 1940  این بچه های موذی از جنس قلع که از ژاپن به ایالات متحده فرستاده شدند، جایگاه خاصی در تاریخ صنعت اسباب بازی به همراه خرس‌های Teddy  و ماشین‌های جنگی به دست آوردند.

41- S-Bots

S-Botها یکی از پروژه‌های رو به توسعه  EUFuture and Emerging Technologies هستند. این ماشین های کوچک موتوردار، زمانی که با هم کار می‌کنند توانایی‌های خود را نشان می‌دهند. هر S-Bot کاملاً مستقل عمل می‌کند، اما اگر یک دسته از آن ها را دور هم جمع کنیم، زنجیری تشکیل می‌دهند که توسط آن ها می‌توان بارهای سنگین و قطعات سنگین پل ها را جابه جا کرد.

S-Bot Robot

42- الکترو و سگش

Joseph Barnett، مهندس مؤسسه تحقیقاتی Westing House، در سال 1939 در نمایشگاه WorldFair (نمایشگاه بین المللی، محصولات، صنعتی، علمی، تکنولوژی و هنری) با ساخت یک انسان فلزی هفت فوتی توانست همه نگاه ها را به خود معطوف سازد. این روبات که با کابل کنترل می‌شد، می‌توانست راه برود، 77 کلمه را بیان کند و حتی سیگار بکشد؛ (چه خوش رفتار و مؤدب!). یک سال بعد Barnnet به این روبات انسان‌نما یک سگ روباتیک اهدا کرد که به نظر می‌آمد که این سگ به دستور Elektro پارس می‌کند و می‌نشیند.

43- MOBOTS

اگر روزی روبات و جستجوگر مریخ با هم ازدواج کنند، بچه آن‌ها چه شکلی خواهد شد؟ شاید چیزی شبیه Mobot. در سال 1960 مؤسسه Hughes Aircraft، این ماشین صنعتی را برای استفاده در سایت‌هایی که با مواد خطرناک سرکار دارند تولید کرد؛ یک انسان توسط سیستم کنترل از راه دور بازوهای متحرک این روبات را هدایت می کرد. افسوس که تولید Mobot مانند Spurce Goose از نظر مالی به صرفه نبود.

38- AIBO، سگ سونی

AIBO که در سال 1999 به بازار معرفی شد. یکی از پیچیده‌ترین اسباب بازی‌های موجود در بازار است و می‌تواند منبع تغذیه خود را پیدا کند، صورت صاحب خود را شناسایی نماید و به دستوراتی که از طریق صورت دریافت می‌کند، پاسخ دهد.

Aibo Robot

37- RB5x

این روبات در سال 1985 با موفقیت چشمگیری در بازار روبه رو شد. این روبات خانگی که برای اولین بار به صورت انبوه روانه بازار گردید، هنوز در مغازه ها به فروش می‌رسد. RB5x را می توان چنان برنامه ریزی کرد که بتواند صحبت کند، در طول یک اتاق حرکت کند و کارهای ساده ای نظیر گرفتن اشیای کوچک و حمل آن ها را انجام دهد. این روبات به این دلیل مشهور شد که جایزه یک مسابقه تلویزیونی به نام Starcade  در دهه 1980 بود.

36- Packbots

یکی دیگر از تولیدات پدید آورنده Roomba، Pacbot است. یک روبات قوی و ویرانگر که کاربردهای نظامی دارد. این روبات که بر دوش سرباز حمل می‌شود، برای ارزیابی محل یا منفجر شدن، به داخل خانه یا زیر یک ماشین پرتاب می‌شود.

Pcbots robot

منبع: ماهنامه شبکه

مطالب مرتبط:

روباتی كه راه‌ رفتن را می‌آموزد

هوش مصنوعی چیست ؟

روبات آشپز هم ساخته شد!

پورتال چیست؟

حافظه اصلی رایانه وحجم آن

ترفند : حذف کلماتی که قبلا جستجو کرده اید