تبیان، دستیار زندگی

تحولات مهدوی در سال جدید

نوروز با رنگ و بوی انتظار

کاش این روزهای نو با خود عهد کنند که زمین را مهیای قدم مبارکت کنند. جامعه ای را آماده کنند تا در آن خورشید و ماه و فلک بر مدار خویش، بی هیچ آفت و گزندی در گردش باشند و بشر در زیر سایه ی چتر حمایتی حکومت راستین تو در کمال آرامش و خوشبختی زندگانی کند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : طیبه نوحی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز با رنگ و بوی انتظار
نوروز که می شود آدمی با خود عهد می کند که به یمن تحول زمین و دگرگونی آن در خود تحولی ایجاد کند. قول می دهد به خود که زین پس آن کنم و این کنم!! کاش این روزهای نو با خود عهد کنند که زمین را مهیای قدم مبارکت کنند. جامعه ای را آماده کنند تا در آن خورشید و ماه و فلک بر مدار خویش، بی هیچ آفت و گزندی در گردش باشند و بشر در زیر سایه ی چتر حمایتی حکومت راستین تو در  کمال آرامش و خوشبختی زندگانی کند .

انتظار سخت است و آنچه به آن محتوا و ارزش می دهد، صبر نهفته ای است که در آن خودنمایی می کند. از آنجا که انقلاب حضرت حجت(عج) آخرین حلقه ی مبارزه ی حق علیه باطل است سهم هر انسان این است که قبل از ظهور نیز اهل حق بوده تا بتواند امام خویش را یاری کند.

بر منتظران زیبنده است این منقلب شدن زمین و زمان را به فال نیک گرفته و آن را به انقلاب حضرت(عج) متصل کنند این امر آمادگی آنان را می طلبد.

یکی دیگر از موارد مهم، رابطه با فقها و علما و مراجع است. ارتباط با عالمان دینی برای انجام تکلیف شرعی و گاهی اخلاقی لازمه ی زندگی هر منتظر است، چنانچه حضرت بقیه الله(عج) نیز به این امر تاکید فرمودند: وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ.


شناخت

نخستین وظیفه منتظر شناخت حضرت است. چرا که شناخت اساس دستیابی به سعادت وی است و از جهتی شناخت حجت الهی از شناخت خداوند جدا نیست. اهل هر زمان باید در قدم نخست حجت زمان خود را بشناسد و از او پیروی کند. شایسته است منتظر با خود عهد کند تا در این سال نو برای شناخت قطب عالم امکان نهایت تلاش خود را بکند؛ به عنوان مثال حداقل یک کتاب در این باب خوانده و آن را به دیگر منتظران هدیه دهد.

آمادگی برای ظهور

کسانی که انتظار حکومت عدل الهی را می کشند مورد ظلم قرار می گیرند اما در مقابل بی عدالتی تسلیم نمی شوند و استقامت می کنند چرا که بارزترین ویژگی و برجسته ترین وجهه ی حکومتی بقیه الله نیز عدالت گستری است و این امر با سکوت منتظر و قرار گرفتن زیر بار ظلم اتفاق نخواهد افتاد.


قیام در برابر ظلم و بی عدالتی

یکی دیگر از مواردی که منتظر باید در لیست تحولات خود قرار دهد قیام در برابر ظلم و بی عدالتی است تلاش بر انجام واجبات، استقامت در برابر دشمنان، پیوند با امام و پیشوای منتظر از خصلت های جامعه مهدوی است.

شناخت وظایف در عصر غیبت کبری، باعث بیرون آمدن از این دوره است. انتظار به معنای رفع مسئولیت شخصی و اجتماعی نیست بلکه اهتمام به انجام مسئولیت است؛ آشفتگی های دوران غیبت و مشکلات جامعه بشر امتحان بزرگی در این زمینه است.

أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ[1]. آزمون الهی شرط بالندگی فرد و جامعه است. سزاوار است منتظر این سال نو با خود عهد کند تا در این آزمون نمره قبولی را بیاورد و مسئولیت پذیری خود را در حد مطلوب افزایش دهد.

بر کسی پوشیده نیست در یک انقلاب افرادی که آن را به وجود می آورند نقش مهمی دارند. لذا یاران حضرت حجت نیز باید به لحاظ تقوا و تدین سرآمد افراد بشر باشند، چرا که تا این انقلاب از درون آنها نجوشد در بیرون نمودی نخواهد داشت و اراده خداوند بر ظهور تعلق نخواهد گرفت.


بر کسی پوشیده نیست در یک انقلاب افرادی که آن را به وجود می آورند نقش مهمی دارند. لذا یاران حضرت حجت نیز باید به لحاظ تقوا و تدین سرآمد افراد بشر باشند، چرا که تا این انقلاب از درون آنها نجوشد در بیرون نمودی نخواهد داشت و اراده خداوند بر ظهور، تعلق نخواهد گرفت.
وظیفه ی اصلی جامعه منتظر تزکیه نفوس فردی و اجتماعی است. تقوا زمانی معنا پیدا می کند که انسان در مقابل جامعه و افراد آن احساس مسئولیت کند. در این سال جدید یکی از موارد مهم برای شخص منتظر اصلاح نفس و تزکیه خود است . ایجاد برنامه ی روزانه و هفتگی اخلاقی یکی از مهمترین این امور است. مشارطه، مراقبه و محاسبه ، سه امری است که با نو شدن سال باید در لیست تغییرات او قرار گیرد.

دعا فراموش نمی شود

گمان می رود علت وجود دعا در ادیان حفظ رابطه خالق و مخلوق است . منتظر واقعی در عصر غیبت دعا برای آن وجود نازنین را از وظایف اصلی خود می داند و با تحول سال با خود عهد می کند اهمیت به سلامتی و ظهور آن امام همام را در سرلوحه امور خود قرار دهد و روزانه دعا برای سلامتی حضرت (عج) را در امور واجب خود قرار دهد؛  از آن جهت که دعا برای سلامتی ایشان در تکامل روح و تربیت نفس او نقش بسزایی دارد. لذا از این جهت هم به لحاظ معرفتی، اخلاقی همچنین به لحاظ عاشقانه ارتباط او با حضرت (عج) حفظ خواهد شد. چنانچه در روایات داریم : اکثروا الدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم .[2]

رابطه با فقهای عالم

یکی دیگر از موارد مهم، رابطه با فقها و علما و مراجع است. ارتباط با عالمان دینی برای انجام تکلیف شرعی و گاهی اخلاقی لازمه ی  زندگی هر منتظر است ، چنانچه حضرت بقیة الله (عج) نیز به این امر تاکید فرمودند: وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ.[3]
ارتباط با اسلام شناسی که در امور خاص و عام به او مراجعه شود باید در تحولات سال جدید منتظر، قرار گیرد.

پی نوشت:
[1] . عنکبوت، آیه 2
[2] . کمال الدین ،ص۴۸۵/ بحارالأنوار ،ج53 ، ص180 ، باب 31
3. وسائل الشیعة، ج 18، ص 101


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.