تبیان، دستیار زندگی

مشکلی شایع بعد از به دنیا آوردن فرزند

 ترک‌های پوستی در دوران بارداری

از عوارض شایعی که در دوران بارداری موجب نگرانی بسیاری از خانم‌ها می‌شود، ترک‌های پوستی است. پوست برخی از نواحی بدن مانند شکم، در دوران بارداری کشیده می‌شود، عوامل گوناگونی در ایجاد این ترک‌ها نقش دارند و این کشیدگی لزوماً موجب بروز ترک بر روی پوست شما نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بارداری

 برای پیشگیری و رفع ترک‌های پوستی بعد از زایمان  اظهارنظرهای زیادی وجود دارد ولی این راه‌حل‌ها تا چه حد موثرند؟ در این مطلب با عوامل موثر در ایجاد ترک‌های پوستی در دوران بارداری، پیشگیری و درمان آن‌ها در دوران بارداری و پس از آن آشنا خواهید شد.

بروز ترک‌های پوستی یا استریا (Striae) در ماه ششم و هفتم بارداری شایع‌تر است و بیشتر از هفته‌ی بیست و هشتم بارداری ایجاد می‌شود اما احتمال دارد خانم‌های باردار همزمان با بزرگ شدن شکم نیز شاهد این ترک‌ها باشند. (در 45 درصد خانم‌ها استریا پیش از هفته‌ی بیست و چهارم تشکیل می‌شود.)

عوامل موثر در بروز ترک‌های پوستی در دوران بارداری
1. از مهم‌ترین عوامل ایجاد استریا ژنتیک است، اگر مادر شما ترک‌های پوستی ناشی از بارداری داشته باشد انتظار می‌رود شما نیز در این دوره تجربه‌ی مشابهی داشته باشید.

2. در سنین پایین، پوست مانند نواری لاستیکی محکم است و تحت فشار زیاد ترک می‌خورد. با افزایش سن، پوست استحکام اولیه را از دست می‌دهد و بر اثر کشش کمتر دچار ترک می‌شود. بنابراین خانم‌هایی که در سنین پایین باردار می‌شوند بیشتر شاهد ترک‌های پوستی خواهند بود.

3. افزایش سریع وزن، باعث کشیدگی بیش از حد پوست می‌شود و استریا زمانی به وجود می‌آید که پوست انعطاف لازم را در برابر سرعت کشیده شدن نداشته باشد، چیزی که در دوران بارداری بسیار رخ می‌دهد.

4. تغییرات هورمونی می‌توانند موجب افزایش شکنندگی پوست شوند و آن را بیشتر در معرض ترک خوردن قرار دهند. اگر آثار ترک‌های دوران نوجوانی و بلوغ بر روی پوستتان وجود دارد احتمال دارد در دوران بارداری نیز مجدداً دچار این عارضه شوید.

این خطوط به طور کامل از بین نمی‌روند بنابراین بهتر است بیش از اندازه برای رفع آن‌ها هزینه نکنید و سعی کنید آن‌ها را بپذیرید چرا که این ترک‌ها نشان‌دهنده‌ی ایثار شما برای به دنیا آوردن فرزندتان است.


پیشگیری و درمان
متاسفانه هیچ شواهدی وجود ندارد که کرم‌ها، لوسیون‌ها و یا روغن‌ها بتوانند از ترک‌های پوستی جلوگیری کنند، روش ثابت شده‌ای نیز به این منظور وجود ندارد اما موارد زیر می‌توانند به بهبود وضعیت پوست در دوران بارداری کمک کنند و در نتیجه اثرات استریا را کاهش دهند.

· مرطوب کردن و ماساژ روزانه‌ی پوست به رفع خشکی و خارش پوست در دوران بارداری کمک می‌کند و ممکن است تا حدودی ترک‌ها را تخفیف دهد.

· بهتر است پوستتان را از درون تغذیه کنید، رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌های C، E، B2، B3 و زینک به سلامت پوست شما کمک می‌کند و ممکن است بر روی استریا نیز اثر داشته باشد. نوشیدن آب کافی نیز می­تواند به تقویت و بازسازی پوست شما در این دوره کمک کند.

· برای جلوگیری از کشیده شدن پوست در اثر افزایش سریع وزن توصیه می‌شود وزنتان را در دوران بارداری کنترل کنید و به تدریج وزن‌گیری کنید.

· ورزش کردن در دوران بارداری گردش خون را در بدن بالا می‌برد و با افزایش قابلیت کشسانی پوست، به افزایش تحمل آن در برابر کشیدگی کمک می‌کند.

رفع ترک‌های پوستی پس از زایمان 
پس از زایمان، ترک‌ها تا حدودی محو می‌شوند و رنگ قرمز آن‌ها به مرور بی‌رنگ خواهد شد. برای بهبود وضعیت ترک‌های پوستی پس از زایمان گزینه‌هایی از جمله کرم ترتینوئین و لیزردرمانی وجود دارند که با در نظر گرفتن ملاحظات لازم می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. توجه داشته باشید که حتی این روش‌ها نیز تنها می‌توانند تا درصدی استریا را بهبود ببخشند و متاسفانه این خطوط به طور کامل از بین نمی‌روند بنابراین بهتر است بیش از اندازه برای رفع آن‌ها هزینه نکنید و سعی کنید آن‌ها را بپذیرید چرا که این ترک‌ها نشان‌دهنده‌ی ایثار شما برای به دنیا آوردن فرزندتان است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.