تبیان، دستیار زندگی

پندار و رفتار

باغبانی که مهربان است و گیاه را دوست دارد، مسلما از هیچ کوششی برای انجام مسئولیت های خود دریغ نمی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پندار و رفتار
ایجاد بستر مناسب  برای رشد گیاه و حذف موانع بروز استعداد، فرایندی پیچیده و طولانی است. چنان چه باغبان در تصمیم های اجرایی خود دچار اشتباه شود، گیاه به رفتار باغبان عکس العمل نشان می دهد نه به نیت و پندار او!

به عبارتی باغبان هر چه قدر هم خیر خواه و علاقه مند به گیاه باشد، چنان چه از غفلت و سهل انگاری راه های نادرست انتخاب کرده باشد،  نتیجه ی اقداماتش مستقیما بازتاب انتخاب های اوست. پس فارغ از این که نیت باغبان چیست و آیا اشتباه عمدا یا سهوا صورت گرفته، گیاه فقط به رفتار باغبان عکس العمل نشان می دهد.

والدین همواره کودکان خود را دوست  دارند. آن چه در بروز استعداد های کودک اهمیت دارد، رفتارهای والدین است نه نیت های ایشان!

مثلا کودکی که اشتباه علنی انجام می دهد و به دیگران آسیب می رساند، بهتر است بابت اشتباه خود، همان موقع عذر خواهی کند. چنان چه والدین بر اساس برداشت های خود و حس علاقه مندی به کودک، تصور کنند که عذر خواهی شخصیت کودک را خراب می کند و مسئولیت عذر خواهی را خودشان به عهده بگیرند و ساعت ها بعد با کودک صحبت کنند که این رفتار اشتباه بود، مسلما  کودک از نیت والدین آگاه نیست!

تکرار این رفتار والدین در موضوعات مشابه، این معنی را می دهد که کودک می تواند هر گونه خواست رفتار کند و والدین اشتباهات او را حل و فصل کرده و به عبارتی از رفتارهای او پشتیبانی می کنند.

رفتار کودک، باعث  بروز و ظهور استعدا های کودک است، پندارو نیت و گفتار و کلام، پشت صحنه ی رفتار والدین است! کودک والیدن را می بیند!

توکل، دعا و آرزو
پندار و رفتار
باغبان مسئولیت و وظایفش را به خوبی انجام می دهد و از هیچ کوششی برای ایجاد شرایط مناسب رشد و حذف موانع بروز استعداد های گیاه فروگذار نمی کند.

در تمام مدت باغبانی، در حالی که باغبان به همه ی توان مهارت ها و دانش خویش را به کار می برد تا بتواند مسئولیت خطیر خود را به بهترین شکل ممکن، به انجام برساند. یک چیز را فراموش نمی کند!

با توکل به قدرت بی نهایت خداوند مهربان، دعا و آرزو می کند که بهترین تصمیم ها به ذهن او برسد و در انجام  این مسئولیت مهم، مورد حمایت قرار گیرد.

هر آن چه در این نوشتار به آن نوشتار شد، حول یک محور بود:  آزاد شدن انرژی رشد و مسئولیت والدین در ایجاد بستر مناسب برای بروز استعداد ها و برطرف کردن موانع رشد کودک!

مسلما انرژی رشد کودک از یک منبع لایزال و بی نهایت سرچشمه گرفته است، از آن جا که والدین زمینه ساز آزاد شدن انرژی هستند، پدر و مادر در حق فرزند، اعجازی دیگر است.

والدین در تمام فرایند کودک، همواره پر تلاش و امیدوار، مسئولیت های خود را انجام داده و به قدرت لایزال الهی توکل می کنند. در دعا ها و آرزوهای خود برای کودک، از پرودگار می خواهند که بهترین مقدرات را برای فرزندشان رقم بزند.

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان ( کتاب گل پروری)
http://golparvari.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.