تبیان، دستیار زندگی

روستای فوشه و غار خون فوشه

روستای فوشه در 22 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار گرفته است و یکی از روستاهای همجوار قلعه رودخان است به طور دقسق تر از روستای قلعه رودخان به سمت روستای فوشه 4 كیلومتر فاصله است فوشه از جنوب و جنوب غربی وغرب به جنگل ها و ارتفاعات و کوهستان های زیبا و از شرق و شمال شرقی به روستاهای حیدرالات و قلعه رودخان منتهی می ‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روستای فوشه


 فوشه روستایی است که در دل کوه و جنگل که با توجه به پراکنده بودن خانه‌های روستایی تقریبا شبیهه یک روستای خطی می ‌باشد که یک رودخانه‌ پر آب که از ارتفاعات بالای غار سرچشمه می ‌گیرد این روستا را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم نموده و مناطق مسکونی روستا هم در قسمت شمالی و هم در قسمت جنوبی رودخانه احداث گردیده ‌اند.
روستای فوشه از ابتدای ورودی تا انتها و جایی که دیگر مناطق مسکونی وجود ندارد با داشتن تراس های رودخانه ‌ای در دوطرف رودخانه وهمچنین تراس های یخچالی به جای مانده از گذشته دارای چشم انداز‌های بسیا زیبا می ‌باشد که اخیرا تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب نموده‌ است وجود پوشش گیاهی و جنگل های بکر در ارتفاعات قسمت جنوبی، شمالی وغربی وهمچنین باغ های چای در دامنه ‌ها بر جذابیت این روستا افزوده ‌است این روستا بیش از ۲۰۰ خانوار جمعیت دارد و درآمد و شغل مردم مهربان و زحمتکش روستا از طریق کشت چای، کشاورزی، دامداری، برنجکاری و پرورش کرم ابریشم است.
این روستا دارای پوشش گیاهی متراکم از انواع درختان راش؛ ممرز؛ لرگ؛ خرمندی؛ توسکا؛ افرا؛ و در ارتفاعات و نزدیک‌های غار سرخ دار می‌باشد. رودخانه فوشه نیز یک رودخانه دایمی و پر آب بوده و در نهایت به تالاب انزلی می ریزد. از جاذبه های طبیعی و گردشگری فوشه همچنین می توان از ارتفاعات خون، برنا، دایلسر، دزدبن، مناره کل و تیکاو که مورد توجه و استقبال کوهنوردان قرار گرفته است، نام برد.
روستای فوشه در مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و۶ دقیقه و ۳۱ ثانیه تا ۴۹ درجه و ۱۷ دقیقه طول شرقی و در ۳۷ درجه تا ۳۷ درجه و۷ دقیقه و ۲۷ ثانیه عرض شمالی قرار گرفته و دارای مساحت ۸۲ کیلومتر مربع می‌ باشد..
غار فوشه

غار خون فوشه :
غاری جالب و دیدنی با قدمت بیش از هزار سال به نام خون فوشه که در کمرکش کوه و در منطقه ای جنگلی واقع شده است. نام این غار از نام روستا گرفته شده با پیشوند “خون” که در زبان محلی به چشمه گفته می شود و این نام را به علت وجود چشمه در کنار غار بر آن نهاده اند. این غار همانند غار های دیگر در سراسر کشورمان از اهمیت تاریخی و زمین شناسی برخوردار است.
مسیر دسترسی به غار خون فوشه :
غار خون فوشه در موقعیت جغرافیایی 49 درجه و 9 دقیقه و 54 ثانیه طول شرقی و 37 درجه و 2 دقیقه و 41 ثانیه عرض شمالی و در ارتفاع 930 متری رشته کوه تالش در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان قرار گرفته است و از طرف جنوب به ارتفاعات برنا و لاسه پشت و تیکاو و از طرف شرق به ارتفاعات مته خوانی و از غرب به ارتفاعات دزدبن منتهی می شود. به عبارتی غارفوشه در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای فوشه و ۴ کیلومتری قلعه رودخان در دل منطقه جنگلی به نام “خون” قرار گرفته است.
روستای فوشه

بعد از فوشه از جاده اصلی به محله للکی پرده سر می ‌رسیم، ارتفاع این محله 340 متر است که چیزی حدود 20 خانوار جمعیت دارد تا این محله جاده آسفالته است. کوهپیمایی از للکی پرده سر و در منطقه جنگلی و از کنار رودخانه برای رسیدن به غار شروع می ‌شود، در مسیر ابتدا به منطقه دامداری دریا لات؛ کله ماسون؛ ریحانه؛ شهرگاه؛ شیخ جمال؛ اناردشته؛ عسکاسون؛ سیاهپوست که تا این منطقه که حدود 5 و نیم کیلومتر است و ارتفاع آن 615 متر است از کنار رودخانه حرکت می‌ کنیم ولی بعد از سیا پوست از سمت راست رودخانه تا ارتفاع 70 متری صعود کرده و سپس به صورت افقی حرکت می‌ کنیم و پس از 1 ساعت و ربع کوهپیمایی به منطقه لیسندی به یک زیرشاخه رودخانه فوشه می ‌رسیم که ارتفاع آن 854 متر است و بعد از گذشتن از رودخانه به جهت جنوب غربی حرکت کرده و 10 دقیقه بطرف ارتفاع صعود می ‌کنیم که در اطراف درخت‌ های سرخدار یا کاج جنگلی مشاهده می ‌شود و بعد از 5 دقیقه نیز به سمت جنوب شرقی در شیب به صورت افقی حرکت کرده که به دهانه غار می ‌رسیم.
غار در زیر یک خط الراس فرعی قسمت شرقی میاناب که هم در سمت شرق و غرب آن زیر شاخه‌ های رودخانه فوشه جاری است قرار دارد. از للکی پرده سر تا دهانه غار حدود 9 کیلومتر راه است که 3 ساعت و نیم کوهنوردی نیاز است.
همانطور که گفته شد برای دست یافتن به این غار باید مسیری در حدود 4 ساعت را کوهپیمایی کنید. این مسیر به قدری زیبا و سرسبز است که از دیدن آن نهایت لذت را می برید. تا رسیدن به غار می توانید در فضاهای زیبایی که در مسیر از آنها عبور می کنید اتراق کنید و ضمن استراحت از جاذبه های بکر طبیعی نهایت لذت را ببرید. غار فوشه با شیبی نسبتاً تند و طول زیاد دارای چهار دهانه ورودی با دالان ها و دهلیز های زیبایی است که چشم های بازدیدکنندگان را خیره می کند.
روستای فوشه

دهانه غار به سمت شرق می‌ باشد که ارتفاع دهانه 2 متر و 20 سانت و عرض آن 2 متر و 80 سانت می‌ باشد جهت غار شرقی غربی است و در ابتدای ورودی غار یک شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگ ها به صورت واریزه یا تالوس و رنگ خاکه قرمز رنگ به خوبی دیده می‌ شود و بعد از 10 متر یک سنگ تخریبی در مدخل ورودی قرار گرفته که بایستی تا طول یک متر بصورت سینه خیز وارد غار شد. غار از نوع ریزشی است.

منبع: سایت مکان بین