تبیان، دستیار زندگی

لذت باغبانی

باغبانی که از مهارت و دانش کافی برخوردار است، از لحظه لحظه ی فرایند رشد گیاه، لذت می برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لذت باغبانی
گیاه در هر مرحله ای ویژگی های خاصی دارد، با وجود این که این ویژگی های متنوع ممکن است چالش هایی برای باغبان به وجود بیاود، هم چنان برای اوهیجان انگیز است. باغبانی که صرفا به رشد سریع گیاه اندیشیده و انتظار بلوغ ان را می کشد، از فرایند باغبانی لذت نمی برد. این انرژی غیر مثبت، حتما در فرایند رشد گیاه، اختلال ایجاد خواهد کرد.

لذت باغبانی، منحصرا در زمان به بلوغ رسیدن گیاه چشیده نمی شود. فرایند باغبانی، یک فراید لذت بخش است.

لحظه لحظه ازشکل گرفتن جنین در شکم مادر تا تولد و مرحله مرحله فرایند آزاد شدن انرژی رشد، برای والدینی که خود را برای مسئولیت تربیت کودک آماده کرده اند، شیرین و جذاب و لذت بخش است.

از آن جا که حجم انرژی آزاد شده در سال های اول زندگی بسیار بالاست، نوعی نشاط و هیجان و شادمانی با خود به ارمغان می آورد. سرعت تغییرات در سال های نخست زندگی نسبت به سال های بعد، بیش تر است. این سرعت تغییرات ریتم جذابی به زندگی والدین می بخشد.

والدینی که با آمادگی قبلی هدایت انرژی رشد را به عهده می گیرند، از این فرایند لذت می برند و به تعبیری بهترین سال های زندگی خود را رقم می زنند.

اگر والدین از فرایند تربیت کودک لذت نمی برند، بهتر است در برخی موارد برخی تجدید نظر کنند.

اصل و فرع
لذت باغبانی
باغبان ممکن است هم زمان با موضوعات مختلف رو به رو شود. این که اول کدام را باید انجام دهد و الویت بندی به چه صورت باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

گاهی اوقات نیز ترتیب انجام کارها اهمیت دارد، مثلا برای دفع یک آفت خاص، یک سلسله اقدامات اصلی لازم است و چند اقدام جانبی! اگر باغبان در اولویت بندی امور اشتباه کند، باعث بار آوردن  آسیب های جبران ناپذیر به گیاه می شود.

تعیین اصل و فرع امور باغبانی، نیازمند مهارت و تجربه در خصوص گیاه است. ممکن است ر مواجه با یک گیاه، اصل و فرع متفاوت با گیاه دیگر باشد. همین موضوعات ظریف و به نظر پیش پا افتاده، تاثیر مستقیم و جدی بر بروز استعداد های گیاه دارد.


والدین در فرایند تربیت کودک، هم زمان با موضوعات متعددی مواجه می شوند. این موضوعات متعدد احتمالا به لایه های مختلف  تربیتی کودک مربوط می شود. والدین با توجه به اهمیت موضوع  برنامه های تربیتی خود را اجرایی می کنند.

 اشتباه  والدین در اولویت بندی  موضوعاتی  ک با ان مواجه می شوند، ممکن است آسیب هایی به بروز استعدادهای کودک وارد کند.

مثلا: کودکی که در یک بازی گروهی با  هم سالان، از یک سو  قواعد بازی را بلد نیست و از سوی دیگر با هم سالان سر ناسازگاری دارد. هم زمان  با دوچالش روبه روست. آموزش  قوانین بازی و رفع مشکل ناسازگاری!

والدین برای حل هر دو مشکل که به صورت هم زمان با ان مواجه شده اند باید اولویت بندی کنند.

بسیاری از اختلال هایی که در مسیر تربیت کودک و آزاد شدن انرژی رشد وجود دارد، شاید گره های کوچکی باشد که با ماهده و تحلیل درست والدین به راحتی بر طرف شود.

در مثال فوق یکی از احتمالات این است که کودک چون قوانین بازی را بلد نیست، دچار تنش شده و با هم سالان در گیر می شود. احتمال  دیگر این است که کودک مهارت بازی با هم سالان در یک محیط عمومی را ندارد.

این احتمالات متعدد است. والدین با مشاهده ی دقیق رفتار کودک، نسبت به رفع آن مشکل، اقدام کنند
.

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://www.golparvari.com/

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.