تبیان، دستیار زندگی

ترکیب تجربه و دانش

در فرایند باغبانی همواره اختلاف هایی بین تجربه های باغبانی و کتاب های علمی منتشر شده، وجود دارد. به صورت مطلق نمی شود گفت: که تجربه بهتر است یا دانش!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترکیب و تجربه و دانش
باغبان موفق هوشمندانه از ترکیب دانش  و تجربه بهره می برد. اطلاعات علمی در مورد باغبانی را کسب می کند و با توجه به تجربیات دیگران، آن ها را به کار می برد.

هر آن چه به عنوان دانش در کتاب نوشته شده، الزاما برای بروز استعداد های منحصر به فرد گیاه و شرایط متغیر محیطی کارآیی مثبت ندارد. شاید موارد ثبت شده در کتاب مربوط به اقلیم و آب و هوای دیگری باشد!

صرف اعتماد به تجربه هم ممکن است باعث شود، باغبان از پیشرفت هایی که می تواند  باعث حفظ  منابع و بهره وری بیش تر شود، محروم بماند. ترکیب دانش وتجربه، برای باغبانی موثرتر  خواهد بود.

والدین بخشی از فرایند تربیت کودک را از پدر و مادر خود به ارث برده اند و یا این که پدر و مادرها، تجربیات خود را در مورد تربیت کودک در اختیار فرزندان خود که اکنون والدین جدیدی هستند، می گذارند.

از سوی دیگر با گسترش ابزارهای ارتباطی و رسانه های اجتماعی، والدین اطلاعات علمی متعددی در مورد چگونگی تربیت فرزند می آموزند و یا درکارگاه ها و کتاب ها با گزاره های علمی در مورد تربیت کودک مواجه می شوند.

نکته مهم در مورد گزاره های علمی این است که گاهی اطلاعات درست و غلط کنار هم چیده شده است، به خصوص در رسانه های غیر پاسخ گو! مثل رسانه های اجتماعی ( این روزها تلگرام و اینستاگرام).

مورد دیگر این است که حتی مطالب علمی درست شاید در یک خاستگاه دیگر و با مختصات و شرایطی غیر  از شرایط والدین، تدوین شده باشد. که در این صورت نیز، این نسخه ها برای والدین کارآیی نخواهد داشت.

والدین بهتر است در لابه لای گزاره های علمی و تجربیات پدر و مادر خود، و با اعتماد به انرژی آزاد شده ی رشد، فرایند رشد را برنامه ریزی  نمایند.

فاصله گرفتن والدین از ضربان طبیعت، مانع بهره برداری از انرژی آزاد شده ی رشد خواهد بود.

محیط رشد
ترکیب و تجربه و دانش
باغبانی، مسئولیت ایجاد یک محیط مناسب برای رشد است و الزاما با تعداد گیاه معین نمی شود. مدیریت بهینه آن است که باغبان بتواند از محیطی که برای رشد فراهم کرده به صورت منطقی بیش ترین بهره را ببرد.

همه ی تلاش ها و زحمات ایجاد بستر مناسب برای رشد و حذف موانع، بهتر است برای چند گیاه انجام شود. تصور این که  با اضافه  شدن هر گیاه  زحمات باغبان چند برابر خواهد شد، اشتباه است. البته  شرایط محیطی، مثل:  ظرفیت خاک، توانایی باغبان  و این موارد در باغبانی چند گیاه، تاثیر مستقیم دارد.

این که والدین با تحلیل این که فرایند تربیت، زمان بر و وقت گیر است، پس تک فرزندی را جایگزین چند فرزندی نمایند، تحلیل اشتباهی است. والدین قرار نیست برای هر فرزند  جدا جدا فرایند تربیتی برنانه ریزی کنند.

وقتی والدین آمادگی لازم برای آزاد شدن انرژی رشد را دارند و شرایط بروز و ظهور استعداد را فراهم می کنند، چه بهتر که به جای یک کودک، چند کودک در این محیط پرورش یابد.

هم افزایی انرژی های رشد چند کودک، حتما  به صورت بهتری باعث بروز استعداد های کودکان می شود. این گونه نیست که مثلا برای پرورش دو فرزندی انرژی بیش تری می طلبد که در واقع  همین طور هم هست، اما هم افزایی انرژی های رشد، بخش عمده ای از ناهمواری ها را برای والدین هموار می کند.

البته نکات حائز اهمیت دیگری در مورد چند فرزندی وجود دارد. ضمن این که اشتراکات متعدد بین فرزندان ممکن است وجود داشته باشد، باید یه تفاوت های استعداد آن ها توجه کرد.

وظیفه ی والدین ایجاد بستر مناسب برای بروز استعداد هاست نه این که استعداد ها را شبیه هم پرورش دهند! یا این که ممکن است هر کودک با آفات مربوط به خود مواجه شود. پس والدین بهتر است بتوانند در مورد جزئیات برای هر کودک برنامه مشخصی داشته باشند.

شرایط محیطی و اجتماعی شاخص موثرتری در انتخاب والدین برای تک فرزندی یا چند فرزندی است.
koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان  (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.