تبیان، دستیار زندگی

پیشگویی قرآن از نتیجه نبرد ثروت و ایمان

تحریم‌ها در برابر استقامت مومنان بی‌ثمر می‌شود

اگر مؤمنان راستین همانند مجاهدان بدر صفوف متشكل و پرمقاومتى داشته باشند، مى توانند همه این نقشه ها را نقش بر آب كنند و حسرت این سرمایه ها را به دلشان بگذارند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثروت اندوزی
یکی از مفاهیمی که در قرآن کریم به آن بارها تاکید شده و مصادیق بسیاری نیز برای آن بیان گردیده تقابل دشمنان اسلام با قدرت های دنیوی فراوان و سرمایه کلان و نیرو و عِدّه و عُدّه بسیار در برابر قدرت ایمان مسلمانان راستین و با ایمان مستحکم است.

موضوعی که در جهان امروز ما نیز نمونه هاى فراوانى دارد، نیروهاى اهریمنى استعمار، و طرفداران ظلم و فساد و ستمگرى، و حامیان مذاهب خرافى و باطل، سرمایه هاى كلانى براى پیشبرد اهدافشان و باز داشتن انسان‏ها از راه حق به اشكال مختلفى مصرف مى كنند، گاهى در لباس مزدوران جنگى، و زمانى در شكل كمك‏هاى ظاهرا انسانى، مانند ساختن بیمارستانها و درمانگاهها، و زمان دیگرى به شكل كمك‏هاى فرهنگى و مانند آن، اما ماهیت و هدف نهایى همه یكى است و آن توسعه استعمار و ظلم و ستم است.

اما مطابق وعده قرآن و تجربه تاریخ نتیجه این تقابل اگر با مقاومت و صبر و استقامت مسلمانان همراه باشد چیزی جز شکست نقشه های کفار نبوده و نخواهد بود. اگر مؤمنان راستین همانند مجاهدان بدر صفوف متشكل و پرمقاومتى داشته باشند، مى توانند همه این نقشه ها را نقش بر آب كنند و حسرت این سرمایه ها را به دلشان بگذارند! اگر مومنان استوار باشند، هیچ تحریم و تهدیدی نمی تواند جامعه اسلامی را از پا در بیاورد.

در آیات ۳۶ و ۳۷ سوره انفال می خوانیم:
إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنْفِقُونَها ثُمَّ تَكُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَ الَّذِینَ كَفَرُوا إِلى‏ جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ (۳۶) لِیَمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ یَجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلى‏ بَعْضٍ فَیَرْكُمَهُ جَمِیعاً فَیَجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (۳۷)
ترجمه:
۳۶- آنها كه كافر شدند اموالشان را براى باز داشتن مردم از راه خدا انفاق مى‏كنند، آنها این اموال را (كه براى بدست آوردن آن زحمت كشیده‏اند در این راه) انفاق مى‏نمایند اما مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد و سپس شكست خواهند خورد. و (در جهان دیگر این) كافران همگى به سوى دوزخ مى‏روند.
۳۷- (اینها همه) به خاطر آن است كه خداوند (مى‏خواهد) ناپاك را از پاك جدا سازد و ناپاكها را روى هم بگذارد و متراكم سازد و یك جا در دوزخ قرار دهد و اینها هستند زیانكاران.

سه نکته:

شکست اسکناس های ابوسفیان!
در تفسیر على بن ابراهیم و بسیارى دیگر از تفاسیر چنین آمده است كه آیه فوق در مورد جنگ بدر و كمك‏هاى مالى مردم مكه نازل شده است، زیرا هنگامى كه مشركان مكه به وسیله قاصد ابوسفیان از جریان آگاه شدند اموال فراوانى جمع و جور كردند تا به جنگجویان خود كمك كنند، اما سرانجام شكست خوردند و كشته شدند و به سوى آتش دوزخ شتافتند و آنچه را در این راه مصرف كرده بودند مایه حسرت و اندوهشان شد.

مجازات بزرگ کفار ثروتمند
از این آیه استفاده مى شود كه آنها حتى قبل از شكست خوردن متوجه بیهودگى كار خود مى شوند و چون نتیجه كافى در برابر اموالى كه صرف كرده اند نمى بینند گرفتار رنج و اندوه مى گردند، و این یكى از مجازات هاى آنها در دنیا است.

نبرد ثروت و ایمان
اما مجازات دیگرشان شكست برنامه هایشان است، زیرا افراد زرخرید و مزدور و آنها كه به عشق مال و ثروت نبرد مى‏كنند هرگز نمى‏توانند در برابر افراد با ایمانى كه به خاطر هدف مقدسى مى جنگند بایستند.

حوادث دنیاى معاصر ما نیز بارها نشان داده كه دولتهاى نیرومند كه سربازانشان را با پول و وسائل شهوت تشویق به جنگ مى‏كردند در برابر ملت‏هاى كوچكى كه از روى ایمان مى‏جنگیدند به رسوایى مغلوب شدند.
علاوه بر این دو مجازات دنیا، مجازات سومى نیز در جهان دیگر در پیش دارند كه همان گرفتارى آتش خشم و غضب الهى است.

منبع : تراز