تبیان، دستیار زندگی

واکنش ها به رفتار عجیب آقای سینماگر

گِل نگیرید آقای نجفی

احمد نجفی از مدت ها پیش دلخوری اش را نشان داده بود که چرا شرایط برای اکران فیلمی که تهیه کرده مناسب نیست. او بعد از فریادهایش در وزارت ارشاد، حالا با گِل گرفتن در شورای صنفی نمایش خبرساز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
احمد نجفی
ابتدا اصل خبر را بخوانید: احمد نجفی شب گذشته (6 اسفند 96) در مقابل در شماره 2 خانه سینما حاضر شد و در حرکتی نمادین درِ این مرکز که شورای صنفی نمایش در آن مستقر است را با گِل پوشاند.

اعتراض نجفی بخاطر شرایطی است که فیلم او یعنی «من یک ایرانی ام» در اکران پشت سر گذاشته است. او چند روز پیش از اکران عمومی فیلم به وزارت ارشاد رفت و شورای صنفی را با فریاد مورد خطاب قرار داد. بعد از انتشار فیلم فریادهای نجفی، او مصاحبه ای انجام داد و این طور توضیح داد:

«شورای صنفی نمایش هیچ کاری برای اکران فیلم ها انجام نمی دهد و من از شما می خواهم که بروید و ببینید از ابتدای سال گذشته تاکنون چه فیلم هایی اکران شده است. شورای صنفی نمایش می خواهد فیلم مرا نابود کند درحالیکه «من یک ایرانی ام» درباره غرور ملی است.  البته اعتراض من فقط برای خودم نیست و برای همه فیلم ها اقدام کرده ام چرا که همه فیلم ها دچار نوعی مافیای اکران شده اند. این شورای صنفی نمایش باید ابطال شود و به ما ثابت شده است که هیچ گروهی به صورت خصوصی نمی تواند فعالیت سینمایی درستی برای این کشور انجام دهد و بهتر است این مساله هم دست خود وزارت ارشاد باشد. من رسما به آقای اسعدیان می گویم که جواب این ظلم را خواهید دید و از شورای صنفی نمایش شاکی هستم.»

با وساطت رئیس سازمان سینمایی بنظر می رسید مشکل حل شده اما رفتار اخیر نجفی نشان می دهد او همچنان معترض است.

بعد از انتشار فیلم و عکس های نجفی که در خانه سینما را گل می گیرد، غلامرضا موسوی و سید محمود رضوی با انتشار یادداشت هایی رفتار او را زیر سوال بردند. موسوی (عضو هیات رییسه شورایعالی تهیه کنندگان)کنایه زد که مشکل از خود فیلم «من ایرانی ام» است : فیلم در یک روز، در بهترین سینماهای پایتخت طی شش سانس فقط دو بلیت فروخته. یعنی پنج سانس و حتی یک تماشاچی نداشته است.»

رضوی هم گفته:« كاش به تبعات آن هم فکر  می‌کردید که شاید روزی همان دیگران دهان همه ی ما را گِل بگیرند.»

نجفی در حالی به شرایط اکران فیلمش ناراضی است که کارگردان اخیر مصاحبه ای انجام داده و از مخاطبان خواسته فیلم را نبینند! محمد رضا آهنج این طور گفته:« هیچ اطلاعی از اکران «من یک ایرانی‌ام» ندارم و به قدری از برخوردهایی که با من شده ناراحت هستم که خودم هنوز فیلمم را روی پرده ندیدم و تمایلی هم به دیدنش ندارم. حتی به روشنی هم به مردم توصیه می‌کنم این فیلم را نبینند!» آهنج این گونه از دلخوری خود پرده برداشته است:« من گله‌مندم از این جهت که من کارگردان را در اکران خصوصی فیلمم دعوت نمی‌کنند! دقیقا مثل این می‌ماند که در جشن تولد بچه‌ای، پدرش حضور نداشته باشد! من پدر این فیلم هستم، اما برخورد خوبی با من نشد! می‌گویند مافیای پخش در این میان تاثیرگذار بوده که من خیلی در جریان این مسائل نیستم. حتی متقاضی اکران فیلم در جشنواره فجر هم بودم که هر بار به دلایلی منتفی‌اش کردند! شاید در اکران جشنواره‌ای، فیلم موردپسند واقع نمی شد، اما به هر حال جشنواره یک تریبون است که به دلایل مختلف آن را منتفی کردند!»

«من یک ایرانی ام» 19 بهمن روی پرده رفت و اکران آن با فروش 13 میلیون تومانی به پایان رسید. این یعنی فیلم شکستی سنگین خورده و حتی هزینه دستمزد یکی از عوامل تولید هم بازنگشته است! «من یک ایرانی ام» نخستین تجربه بازیگری علیرضا حیدری، کشتی گیر مدال آور کشورمان است. در خلاصه داستان فیلم این طور آمده:« هجرت آدم های دلشکسته به سرزمین سرد همیشه دل هایی گرم را به یادگار نیاورده است. اگر چه پای عشق نیز در میان باشد. این بار هجرت یک عاشق سرگشته و یک قهرمان کشتی جهان به جایی که تعلق ندارد داستان و قصه ماست. قصه ای که باید شنید چگونه می گوید: من یک ایرانی ام... .»
منابع: تسنیم، جام جم، صبا، تبیان