تبیان، دستیار زندگی

خلق «آوازه فاخته» در طهران قدیم

زهره درانی، داستان نویس خوب کشورمان که پیش از این نام او را با آثاری مانند «سالومه»، «دیبا» ، «شاهراه تردید» و ... شنیده ایم این روزها یک کتاب متفاوت و مهم را در دست نگارش دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زهرا درانی ، داستان نویس

درانی درباره فعالیت های این روزهایش گفت: این روزها در حال نگارش کتابی هستم که با آثار دیگرم قدری متفاوت است.

این نویسنده درباره وجوه تمایز این کتاب توضیح داد: از نظر حجم و تعداد صفحات این اثر حدود 1500 صفحه خواهد شد همچنین از لحاظ داستانی من سعی ام بر این بوده است کتاب حالت کلاسیک خودش را حفظ کند، فکر می کنم کتاب در 2 جلد منتشر شود.

او درباره درونمایه و خط اصلی داستانی کتاب جدید هم گفت: داستان گیرایی خیلی بالایی دارد و به طهران قدیم بر می گردد و در حدود اواخر دهه چهل را روایت می کند، ملک و عمارت اربابی در منطقه کامرانیه که جزء حاشیه های تهران در آن زمان بوده است.

درانی با بیان این که «آوازه فاخته» نام این کتاب جدید خواهد بود، افزود: من کتاب زیاد نوشتم ولی کتابی که بخواهد تا این اندازه گسترده باشد و شخصیت های متعددی را در بر بگیرد واقعا در ادبیات روزگارمان کم داریم و نمی خواهم مانند برخی همکاران سر و ته داستان و شخصیت ها را بزنم و اصرار دارم کتاب در همین حجم منتشر شود.

نویسنده «دیبا» در پاسخ به این پرسش که با توجه به حجم بالای صفحه ها آیا نگران استقبال مخاطب نیستید، گفت: من فکر می کنم آنهایی که اهل مطالعه هستند خیلی حجم بالا برای استقبال شان از کتاب معیار مهمی نباشد، از طرفی متاسفانه مرغ همسایه برای ما غاز بوده است اگر یک نویسنده خارجی هزار صفحه رمان بنویسد همه می گویند چقدر خوب و دارای توانایی بالایی است ولی همین کار را نویسنده ایرانی انجام دهد می بینیم مخاطب نمی پسندد و گارد می گیرد.

درانی تاکید کرد: من 4 سال است که این کتاب در دستم است و البته وقفه هایی هم در نوشتن داشتم ولی واقعا برای خط به خط آن تفکر شده است و وقت گذاشته ام.

منبع: جام جم