تبیان، دستیار زندگی

نحوه شست و شوی مبل ها

مبلتان را مانند روز اولش نو کنید

یکی از زیبایی های هر خانه ای به داشتن مبل زیبا و تمیز است حال که در فصل خانه تکانی و نزدیک شدن به ایام عید هستیم خیلی از بانوان تصمیم می گیرند که بخاطر کثیف شدن مبل هایشان آن ها را تعویض کنند اما از انجا که خریدن مبل هم هزینه های زیادی را در بر می گیرد ما راهکارهایی را برای نو و تمیز کردن مبلتان به شما ارائه خواهیم کرد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گرد و غبار ، خانه تکانی، شست و شوی مبل،ایام عید، زیبایی،مواد شوینده،بخار شو،فوت و فن، نکات خانه داری
ذرات گردوغبار، خرده‌های نان و خوراکی‌هایی که لابه‌لای شیارهای مبل جمع شده‌اند، لکه‌های نوشیدنی و سایر آلودگی‌ها سبب می‌شوند مبل‌ نامرتب و کثیف به نظر برسد. بسیاری از افراد نظافت مبل و خصوصا تمیز کردن مبل پارچه ای را یکی از مشکل‌ترین بخش‌های نظافت منزل می‌دانند. البته واقعا هم تمیز کردن مبل پارچه ای کار ساده‌ای نیست! اگر این کار را به‌طور صحیح انجام ندهید، علاوه بر کثیف‌تر کردن آن، ممکن است به پارچه‌ی مبل آسیب برسانید. بااین‌حال، دستورالعمل‌هایی برای تمیز کردن مبل پارچه ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند بدون نگرانی و با خیال راحت به نظافت مبل‌ها بپردازید. بنابراین قبل از آنکه یک پارچه و کمی شوینده بردارید و به جان مبل‌هایتان بیفتید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

کارهایی که قبل از استفاده از هرگونه شوینده، باید انجام بدهید

۱. نظافت سطحی مبل
روی سطح مبل را جارو کنید تا سطح مبل از هرگونه گردوغبار و خرده‌ریزها تمیز شود.
گلیسیرین بهترین گزینه برای تمیز کردن قسمت های چوبی مبل است. این ماده می تواند روی قسمت های چوبی یک لایه محافظ ایجاد کند و همچنین آن ها را کاملا تمیز می کند.

تمام شیارهای مبل را با قطعه‌ی باریک و بلند جاروبرقی تمیز کنید.
بالشتک‌ها را بردارید و زیر آنها را جارو کنید.

۲. استفاده از برس برای زدودن گردوخاک
حال باید گردوغباری را که به سطح مبل چسبیده و با جارو برطرف نشده است، تمیز کنید. برای این کار، از یک برس سفت و محکم استفاده کنید و آن را محکم روی سطح مبل بکشید. مراقب باشید برس را آن‌قدر محکم نکشید که پارچه‌ی مبل خراب شود.

۳. استفاده از غلتک برای زدودن موها و کرک‌ها
کرک‌ها و موها به‌طور کامل با جارو برطرف نمی‌شوند. برخی جاروبرقی‌ها برای این کار قطعات مخصوصی دارند؛ بااین‌حال بهتر است از غلتک مخصوص این کار استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که همه‌ی موها و کرک‌ها جمع شده‌اند. سرتاسر مبل را با این روش تمیز کنید.

چگونه مبل را شست و شو و نگهداری کنیم ؟
برای شست‌وشوی مبل‌های پارچه‌ای بهترین راه استفاده از شامپو فرش است. کافی است در یک ظرف مقداری شامپو فرش ریخته و با یک پارچه نرم ولی مقاوم مبلمان را شست‌وشو دهید.

در مورد استفاده از شامپو فرش برای نظافت مبلمان هم باید بگویم که این محصولات، آلودگی را از بین می‌برند اما چون مبل پس از شامپو فرش کشیدن، دیگر آب‌کشی نمی‌شود و در آن باقی می‌ماند و خشک می‌شود، این می‌تواند باعث پخش ذرات آلودگی در سطح مبل شود.

پس بهتر است بعد از شامپو کردن مبل‌هایتان، با یک بخارشو یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل‌ها را از بین ببرید.

قبل از اینکه مبلمان را با شامپو فرش شست‌وشو دهید، قسمتی از مبل را شسته و امتحان کنید که پارچه مبل رنگ ندهد.

برخی از مبل‌های پارچه‌ای مخملی نیازی به شامپو کشی و شست‌وشو ندارند و کافی است با یک پارچه گرد و غبار روی مبل را زدود.

برای پاک کردن قسمت‌های چوبی مبل بهتر است از پارچه خشک یا پارافین استفاده کنید؛ اما هنگام استفاده از پارافین نهایت دقت را کنید تا پارچه به پارافین آغشته نشود.

برای شست‌وشوی مبل‌هایی که از ترکیب چرم و پارچه ساخته شده‌اند نیز بهتر است نهایت دقت را داشته باشید؛ زیرا هر قسمت را باید به شیوه‌ای که توضیح دادیم؛ شست‌وشو دهید.

به بخار شور اعتماد کنید، زیرا استفاده از بخارشور یکی از راهکارهای مناسب برای شست وشوی مبلمان خانگی است. البته باید میزان و شدت بخار را بسنجیم. بخار متصاعدشده از دستگاه بخارشوی به‌وسیله مقدار اندکی آب تولید می‌شود و همین حجم اندک باعث می‌شود رطوبت کم و بخار با حرارت بسیار بالا درون سطوح و درزها نفوذ کند و به تمیزی آنها منجر شود. این بخار معمولا
برای پاک کردن قسمت‌های چوبی مبل بهتر است از پارچه خشک یا پارافین استفاده کنید؛ اما هنگام استفاده از پارافین نهایت دقت را کنید تا پارچه به پارافین آغشته نشود.
برای سطوح هایپرآلرژن هم قابل استفاده است و چون در آن از هیچ ماده شوینده شیمیایی استفاده نمی‌شود، خطری برای مبتلایان به آلرژی در بر ندارد. علاوه‌بر این حرارت بالای این بخار می‌تواند قارچ‌ها و باکتری‌های مبلمان را از بین ببرد و خانه‌تان را عاری از آلرژی کند.

چند راهنمایی ساده :
1)گلیسیرین بهترین گزینه برای تمیز کردن قسمت های چوبی مبل است. این ماده می تواند روی قسمت های چوبی یک لایه محافظ ایجاد کند و همچنین آن ها را کاملا تمیز می کند.

2) اگر نوشابه روی مبل ریخت آن را خیلی زود تمیز کنید، برای این کار کمی نمک روی لک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر جا نماند.

3) اثری سوختگی یا زردی سیگار را هم می توانید با یک حبه قند از بین ببرید .
روش کار هم ساده است. قند را روی لکه بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

4) برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی آن بمالید.
اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده تری هم وجود دارد، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

برای استفاده از این لکه برها حتما به روش مصرف آن دقت کنید و یادتان باشد بدون دستکش از این مواد استفاده نکنید.


منابع : نمناک / چطور / دلگرم / دنیای اقتصاد 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.