تبیان، دستیار زندگی

 مجموعه داستان های درام، دستاورد تقدیری دوره دوم دبیرستان فرزانگان 3 در بخش سمینار

تعریف درام اینست که درام نوشتاری است برای نشان دادن یك واقعه در صحنه نمایش.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 161  گروه در بخش های سمینار های علمی ، غرفه های نمایشگاهی  و مسابقات به عنوان گروه های تقدیری، برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
مجموعه داستان های درام، دستاورد تقدیری دوره دوم دبیرستان فرزانگان 3 در بخش سمینار
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع:  مجموعه داستان های درام
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 3
نام استاد: خانم مینا باقرزاده چهره
دانش آموزان: پرنیا مختاریان،‌ مهسا حدادی،‌ نیلوفر صابر مقدّم،‌ دنیا حسین خراسانی،‌ فاطمه بشیری

مقدمه:
تعریف درام اینست که درام نوشتاری است برای نشان دادن یك واقعه در صحنه نمایش. تعریف دیگر درام این است که درام نمایشنامه ‌ای است كمدی و یا تراژدی كه قصد دارد یك ماجرای احساسی را به جد و جدای از ماجراهای تخیلی خلق کند. سوتیتر
هچنین یک تعریف درام اینست که به هنر بازنمایی یا بازنمودی از یك واقعه توسط بازیگران در صحنه و در برابر تماشاگران و یا به دیگر سخن به مجموعه ‌ای كه از هرگونه نمایش تئاتری مایه گرفته باشد، درام می‌گویند. 
آخرین تعریف درام هم این است که درام نزاع، ستیزه ‌جویی، نگرانی، اضطراب و تنش  ، شدت احساسات شخصیت ‌های یك واقعه را برای تماشاگران به تماشا می‌ گذارد، به گونه‌ ای كه آن‌ ها چنین كیفیاتی را در خود حس كنند.
طبق بررسی های بدست آمده درام به‌ عنوان ادبیات در زمان ‌های پیشین توسط كسی كه آن را به رشته تحریر درمی‌ آورد، ارائه می ‌گشت. بازیگران حرف ‌های نویسندة درام  را حفظ می کردند و بر طبق سلیقه و خواست تهیه‌كننده ‌اش بیان می کردند. بنابراین بخاطر همین شرایط نوشته نویسنده غالباً از یك متن تجاوز نمی ‌كرد. اما چاپ و انتشار نمایشنامه‌ ها از قرن 16 شروع شد.
به گزارش سینما تئاتر  مای استیج وقتی بن جانسن (1572 ـ 1637) یکی از درام ‌نویسان  مشهور انگلیسی است که وقتی نمایشنامه ‌های خود را انتشار داد، در میان دیگر نمایشنامه ‌نویسان  هم‌ عصر خود بسیار درخشید.
 درام به دو نوع اصلی ارائه گشت: تراژدی و ملو درام
 انواع درام چیست ؟
برخی از انواع درام عبارتند از :
 (1 درام پنداشت ‌ها یا برنهاد
یکی از انواع درام درام پنداشت ها یا برنهاد است. جالب است بدانید که میان نمایشنامه برنهاد و نمایشنامه‌ های مسائل فرق زیادی نیست. احتمالاً یكی می‌گوید نمایشنامه392695  مسائل، مشكلات زندگی را مطرح می‌كند و نمایشنامه برنهاد به آن ‌ها پاسخ می ‌دهد.
 (2درام احساسی
درام احساسی یکی دیگر از انواع درام است. انفراداً و یا جمعاً نمایشنامه ‌هایی به‌ شمار می ‌آیند كه نشان می‌ دهند طبیعت و نهاد آدمی بر اثر كششی از احساس به كمال خواهد رسید. درام احساسی در قرن هجده رواج بسیار یافت.
 (3 درام آموزشگاهی
یکی از انواع درام درام آموزشگاهی است. به گزارش سینما تئاتر مای استیج مدرسه، غالباً به تئاتر حرفه ‌‌ای توجه ویژه ‌ای مبذول می‌ دارد كه در آن به تعلیم بازیگری می ‌پردازد و گاه به آن آموزشگاه یا مدرسه هنر دراماتیك نیز می‌گویند. درام شعری به گونه درام است. 
 (4 رسیتال دراماتیك
درام رسیتال دراماتیک یکی دیگر از انواع درام است. نمایشی همگانی است كه توسط یك یا چند بازیگر كه قطعه ‌ای از نمایش یا طرحی دراماتیك را از بر می ‌خواند كه معمولاً بدون صحنه ‌پردازی و یا موسیقی است.
 (5 درام معكوس
یکی از انواع درام، درام معکوس است. به گزارش سینما تئاتر292229  مای استیج مطلبی در طرح كه در آن شرح و بسطی به میان می ‌آید و انتظار تماشاگر را دربارة نتیجه و حاصل عمل تغییر می ‌دهد، همانند تغییری در شادمانی و یا غم و اندوه.
 (6 درام رومانس
درام رومانس یکی دیگر از انواع درام است. نمایشنامه ‌ای رمانتیك یا عاشقانه، نمایشنامه ‌ای عاشقانه با اشارات تلویحی و جدّی كه احساسات تماشاگر را برمی ‌انگیزاند و گاه به آن فانتزی نیز می ‌گویند.
 (7 درام دلهره یا اضطراب ‌آور
یکی از انواع درام درام دلهره400405 یا اضطراب است. به گزارش سینما تئاتر مای استیج نمایشی كه تماشاگر را به هول و ولا وا می‌دارد و بحرانی پدید می ‌آورد كه او را به یك حالت فرعی سوق می ‌دهد.
 (8 درام كارآگاهی
درام کارآگاهی یکی دیگر از انواع درام است به گزارش سینما تئاتر292229  درامِ كارآگاهی، آموزشی نظری و علمی است كه در مدرسه، تئاتر و یا دانشگاه به دانش‌ پژوهان می ‌دهند. اما از قرن هجده به بعد درام ادبیاتی به شمار می ‌آید كه می ‌باید آن را خواند و یا به نمایش گذاشت..


کلمات کلیدی: تبیان، ادبیات، ئاستان نویسی، درام، ملودرام، سینما، تئاتر، نمایشنامه،جشنواره، پژوهش های دانش آموزی

 

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نگار تجملیان-  تنظیم: نسرین صادقی